Gå til innhold

Jeg er så usikker om jeg vil ha venninnen min boende her, men føler meg som en dårlig venninne hvis jeg sier nei.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenk litt på hvor høy terskel det er for folk å spørre om de kan bo hos noen. Dette er vanligvis ikke forespørsler som sendes ut med letthet. 

Når venninnen til TS har tatt dette skrittet, bør det tas som et tegn på nød. Og man stiller opp for venner i nød. Man setter sitt eget behov for alenetid til side og tar vare på hverandre. 

Og det er faktisk snakk om en begrenset periode, for vi bor tross alt i Norge. Og her får alle seg et bosted før eller siden. Om venninnen ikke jobber så får hun dekket boligutgifter av sosialen eller nav. Så det er bare snakk om tid før hun finner eget sted.

Anonymkode: e4644...70b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i all verden står det at jeg blir grinete av å ha folk rundt meg hele tiden og jeg er faktisk kjempe sosial, men jeg trenger alenetid. Bare fordi jeg ikke liker å ha folk oppå meg til alle døgnets tider, så betyr ikke det jeg ikke er så sosial.  jeg har null problem å dra på ferie med folk og jeg er frivillig barnløs. Nå må dere slutte med å anta ting om meg. Dere kjenner meg jo ikke og vet ikke hvordan jeg er.

Anonymkode: 53941...e15

Javel, da høres du bare ut som en bitch da, når du ikke kan ta inn venninna di for en kortere periode til hun får et sted å bo. Si nei, så hun kan skrive det bak øret for fremtiden og skaffe seg ordentlige venner hun kan stole på i dårlige tider også.  

Anonymkode: b5a7a...3b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenk litt på hvor høy terskel det er for folk å spørre om de kan bo hos noen. Dette er vanligvis ikke forespørsler som sendes ut med letthet. 

Når venninnen til TS har tatt dette skrittet, bør det tas som et tegn på nød. Og man stiller opp for venner i nød. Man setter sitt eget behov for alenetid til side og tar vare på hverandre. 

Og det er faktisk snakk om en begrenset periode, for vi bor tross alt i Norge. Og her får alle seg et bosted før eller siden. Om venninnen ikke jobber så får hun dekket boligutgifter av sosialen eller nav. Så det er bare snakk om tid før hun finner eget sted.

Feil. Det er IKKE alle som har sosiale antenner nok til å kun spørre om sånne tjenester når de er i dyp nød. 

Det er heller ikke alle som har sosiale antenner nok til å skjønne at de må finne seg et eget sted fort som fy for å være minst mulig til bry. 

Ts kan ende opp med en sofaboende slusk som synes det er meget behagelig å bo gratis. 

Denne venninnen kunne bodd hos moren sin, men vil heller være til bry for ts. 

Anonymkode: 19f75...46f

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Javel, da høres du bare ut som en bitch da, når du ikke kan ta inn venninna di for en kortere periode til hun får et sted å bo. Si nei, så hun kan skrive det bak øret for fremtiden og skaffe seg ordentlige venner hun kan stole på i dårlige tider også.  

Jeg ville heller hatt ts som venn enn denne venninnen, som ikke gidder bo hos moren og synes det er greit å be om så store og ubehagelige tjenester når hun heller kunne bitt tennene sammen og blitt der hun bor nå - siden det er snakk om kortere tid kunne hun nok helt fint holdt ut det like mye som hun nå forventer at ts skal holde ut å få sitt hjem invadert. 

Anonymkode: 19f75...46f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du sier ja; hvordan har du tenkt å ta opp at "nå er det ikke ok at du er her lenger" ? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, rikoChett skrev:

Si at du sier ja; hvordan har du tenkt å ta opp at "nå er det ikke ok at du er her lenger" ? 

Det er mange måter å formulere det på.

Eks: "Nå må vi finne en leilighet til deg, og det brennkvikt" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor alene og trenger mye alenetid. Blir veldig sliten av å ha folk rundt meg hele tiden. Fikk melding av en venninne i dag tidlig hvor hun spør om hun kan bo hos meg til hun finner by leilighet. Det kan gå fort, men også gå lang tid. Jeg har virkelig ikke lyst. Jeg har ikke så stor plass og vi kommer til å bli gående oppå hverandre. Hun må jo sove på sofaen. Jeg har ferie nå og hun jobber ikke. Hun bor nå med mora si, men hun orker ikke å bo der mer.

Huff, vet ikke hva jeg skal si :( Føler meg som en dårlig venninne hvis jeg sier nei. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 53941...e15

Du sier selvfølgelig nei. Det er ingenting ved innlegget dit som tilsier at du syns detter er ok for deg. Så lenge hun har tak over hodet og mat på bordet er det ingen nød. At hun bor med mor og fortsetter med det er kun en motivasjon til å finne seg noe veldig raskt. Du gjør henne en bjørnetjeneste. 

For å lette på presset kan du si at det er ok en dag eller to, men det passer dårlig ellers. Tilby deg å hjelpe henne med flytting også. Du er ikke en dårlig venninne fordi du tar hensyn til deg selv. :) Er dere gode venninner forstår hun dette veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bor hos moren, hun har ikke jobb, og hun må flytte fordi hun ikke orker å bo med moren lenger. Det kan vel tenkes at mor har blitt lei av sin snyltende datter, og har sagt fra om at nå er det på tide å komme seg ut og gjøre noe med livet, ergo flytte for seg selv og skaffe seg en jobb. Etter å ha lest X antall tråder her inne om venner(les:snyltere) som bor gratis hos andre i lang tid etter å ha vært i samme situasjon, så synes jeg det er helt på sin plass å si nei. Ikke end opp som hvileputa til denne dama. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la noen flytte inn betyr ofte slutt på vennskapet. Og ofte blir gjesten bare boende der. Lenge. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt bør du si ja.

Dette er en ypperlig sjanse for dere til å komme tettere på hverandre og lære hverandre enda bedre å kjenne. Kanskje er det nå dere legger grunnlaget for noe som er så sterkt at det vil holde resten av deres liv. I det perspektivet er dette tidsrommet lite, men betydningsfullt.

Du har levd i komfortsonen din hele ditt liv, og du er sikkert tilfreds med det, men ta en sjanse og se hva det kan bety for deg og ditt liv å gå litt utenfor sonen for en gangs skyld. 

Og hun må jo ikke sove på sofaen. Dere kan vel dele seng.

Hvordan vet du det? Kjenner du ts? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Hvordan vet du det? Kjenner du ts? 

Om jeg kjenner TS eller ikke, blir mellom meg og TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke la andre her gi deg dårlig samvittighet og presse deg til å si ja til noe du ikke er komfortabel med. 

Jeg skjønner deg godt, og er helt samme typen som deg. 

Hun høres også som typen til å bli boende leeenge, ikke betale for seg og forvente at du står for mat og forbruksvarer. 

Om det hadde vært meg som mistrivdes hjemme hadde jeg skaffet meg en jobb brennkvikt og flyttet ut så fort det var i boks. Jeg hadde ALDRI bedt venninner om å ta meg inn på ubestemt tid. Med mindre det var vold eller noe sånt i bildet. Da er saken annerledes.

Anonymkode: 63ac9...b17

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om jeg kjenner TS eller ikke, blir mellom meg og TS. 

Det er helt greit. Men du deler det med oss i et offentlig forum i en diskusjon. Da kan du forvente å bli spurt om påstanden din. Svar gjerne på påstanden din, du trenger ikke svare på om dere kjenner hverandre. 

Jeg spør på en annen måte....hvordan kom du frem til den konklusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Coolaid skrev:

Jeg spør på en annen måte....hvordan kom du frem til den konklusjonen?

Basert på informasjon om TS. Hvor omfattende denne informasjonen er kan det bare spekuleres i, for dette forblir mellom meg og ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på informasjon om TS. Hvor omfattende denne informasjonen er kan det bare spekuleres i, for dette forblir mellom meg og ts.

Merkelig at deler informasjon men ikke kan grunngi meningene /påstanden din. Du har ikke argumenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Coolaid skrev:

Merkelig at deler informasjon men ikke kan grunngi meningene /påstanden din. Du har ikke argumenter. 

Aldri påstått at det er argumenter. Dette er kommunikasjon rettet mot TS. Ikke en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan du ikke bare si ja, men advare henne om at du kanskje ikke tror det blir så mye bedre for henne enn å bo hjemme hos moren fordi du ikke er den mest sosiale og blir litt grinete når du må ha andre rundt deg 24 timer i døgnet? (Du bør forresten jobbe med den delen siden det er mye som skulle vært hyggelig som kan bli kjipt for deg som ferier og ikke minst samboerskap/ekteskap/barn om du ikke klarer har andre rundt deg selv for begrensete perioder, døgnet rundt).

Nr 1; hva vet du om ts vil ha samboer, barn, ekteskap? Dessuten er det to vidt forskjellige ting å bo med mannen sin, og en venninne (jeg har gjort begge deler)

Nr 2; det er noe helt annet å bo med noen på ferie på en hytte, hotell eller lignende, da har man innstilt seg på det, og det er for en begrenset periode. Her kan det ta en uke, eller et halvt år. 

Anonymkode: 37c06...539

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er dårlig gjort å si nei,hva med ett kompromiss at du lar henne bo hos deg en uke, og thats it?

Anonymkode: 71bf5...2f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem vet, kanskje du er i lignende situasjon om ti år. Da er det godt å vite at du har en venninne som stiller opp for deg fordi du gjorde det ti år tidligere. Se på det som en investering.

Kanskje blir du syk en gang i fremtiden og mister alle vennene dine, bortsett fra hun her. Som alltid stiller opp for deg fordi du gjorde det hun trengte det som mest.

Anonymkode: 37c53...7b3

denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke undervurder den psykiske belastningen det er å bo på et sted man ikke trives. Det er ikke uvanlig at mennesker heller bor på gata enn et sted de ikke vil være. 

Og jeg ser paradokset i dette i forhold til TS, men det finnes flere perspektiver. Blant annet at venninnen til TS vil være svært oppmerksom på at hennes nærvær ikke skal skal forringe TS sitt liv. For hun vet så veldig godt selv hvordan det er å ikke trives på sitt bosted.

Anonymkode: 37c53...7b3

signere den virkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...