Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vg3 påbygg elev her. Jeg fikk vite at jeg strøk på matematikk skriftlig eksamen igår, jeg har dermed tenkt å sende en klage på både karakter og formelle feil. Jeg er klar over rettighetene mine. Så spørsmålet mitt er= Kan jeg klage både på eksamens karakter og formelle feil samtidig( altså i en klage)?

Takk på forhånd :)

Anonymkode: f69a9...b1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke sånn at man bare kanklage på formelle feil?

Anonymkode: 38f22...e90

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at man bare kanklage på formelle feil?

Anonymkode: 38f22...e90

Ja, når man har muntlig eksamen er det kun det man kan klage på. Her er det snakk om en skritflig

• Liker 2
Skrevet

Ville skrevet en klage på karakter og en på formelle feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det gjort noen formelle feil da? På meg virker du desperat etter å slippe unna å jobbe for å lære deg nok matte til å stå..... 

Anonymkode: 0f4b3...0ce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Godt gjort å stryke på en så enkel eksamen. Hva gjorde du, sov?

Anonymkode: 96eca...6d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud dere er frekke! Matte er faktisk ikke like lett for alle. Personlig sto jeg så vidt i matte, selv med mattehjelp og flere timer oppgaveløsing. Jeg skrev ned en hel egen bok med masse regler som læreren delte til resten av elevene i klassen (og de fikk alltid 4-6). 

Enkelte forstår bare ikke matte. Da er det unødvendig med  drittslenging. Skam dere! Svar på spm. til ts, ellerholdt kjeft!

Anonymkode: a51a7...05f

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du nok ikke. På dette tidspunktet kan du kun klage på resultatet. For å kunne klage på formelle feil løper fristen fra du er kjent med eksamensoppgaven. Dette er vel rundt en måned siden, så det er altfor lenge siden. Fint at du kjenner til dine rettigheter, men du bør jo også kjenne til rammene for disse rettighetene dine. 

Høres ut som du bare prøver å gripe etter halmstrå. Man kan ikke klage på formelle feil fordi man selv gjorde det dårlig på eksamen. Dette går utelukkende på oppgavesettet og eksamensgjennomføringen. Dersom du reellt hadde noe å klage på i forbindelse med dette hadde du nok satt deg inn i det rett etter eksamen og klagd uansett. 

Generelt sett kan man både klage på formelle feil og eksamenskarakter, men klage på formelle feil skjer altså først. Dersom man får medhold på denne kan det hende at eksamen blir annullert. Hvis man ikke får medhold kan man klage på eksamenskarakter. 

Anonymkode: d42d7...343

• Liker 2
Skrevet

Hvilke formelle feil er det du mener har oppstått, eller er det kun for å håpe på at det gjør at du står? Om det er sistnevnte kan du egentlig droppe den.

Altså, du KAN klage på karakter, men i matte er det sjeldent det går gjennom. Må ha en viss % riktig for å stå, og har du ikke det så vil ikke en ny retting gi deg noe mer. Det går som regel ikke på kjønn i matte. Hadde skjønt om det var skriftlig språk, som norsk eller fremmedspråk for da kan sensorene gi forskjellige karakterer, men i matte? Lite håp

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du taper ingenting på å klage på karakteren, men akkurat i et fag som matematikk, så skal det nok en del til for å få medhold. Der settes karakteren basert på antall poeng oppnådd (altså, riktige utregninger). Og i min tid måtte man også vise utregningene sine.

Men klag uansett. Og i verste fall må du ta akkurat det faget opp igjen til høsten. Men det klarer du. Skoler som Sonans har "garanti", dersom du følger opplegget deres, så skal du få bedre karakter til eksamen enn det du hadde fra før, ellers slipper du å betale for at du tok faget. Jeg tror de er flinke til å drille på de viktigste tingene der, og tilpasse undervisningen den karakteren du satser på (og kan klare). Dette er ikke verdens undergang, selv om det er kjipt her og nå.

Anonymkode: 5a4da...1ed

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg var stygt.

Jeg strøk også i matte og jeg ligger vanligvis på 5! Jeg fikk om ting jeg aldri hadde hatt om, og det sa mange andre i klassen min også. Jævla fordømmer.

Anonymkode: 208dd...2d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud skjerp deg. Matte er ikke like enkelt for alle. 

Anonymkode: d955d...342

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud dere er frekke! Matte er faktisk ikke like lett for alle. Personlig sto jeg så vidt i matte, selv med mattehjelp og flere timer oppgaveløsing. Jeg skrev ned en hel egen bok med masse regler som læreren delte til resten av elevene i klassen (og de fikk alltid 4-6). 

Enkelte forstår bare ikke matte. Da er det unødvendig med  drittslenging. Skam dere! Svar på spm. til ts, ellerholdt kjeft!

Mattehjelp er ikke nødvendigvis god mattehjelp. Vedkommende må være flink til å lære bort og få en interessert nok. Jeg strøk i matematikk i vg1, og tok opp ved senere anledning og fikk 5. Hadde da en meget god lærer som hjalp meg til å forstå det. 

Mener at alle kan lære seg matte, det det går på, som med alt annet, er utholdenhet og lyst til å lære. Mangler man det så går det ikke. 

Anonymkode: 66cd2...ca2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev en hel bok med regler og tar dermed æren for prestasjonene til de andre i klassen? Jaja.

Anonymkode: 5f19c...0dd

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mattehjelp er ikke nødvendigvis god mattehjelp. Vedkommende må være flink til å lære bort og få en interessert nok. Jeg strøk i matematikk i vg1, og tok opp ved senere anledning og fikk 5. Hadde da en meget god lærer som hjalp meg til å forstå det. 

Mener at alle kan lære seg matte, det det går på, som med alt annet, er utholdenhet og lyst til å lære. Mangler man det så går det ikke. 

Anonymkode: 66cd2...ca2

Har du hørt om dyskalkuli? Da tviler jeg på at det nytter med utholdenhet og lyst til å lære. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev en hel bok med regler og tar dermed æren for prestasjonene til de andre i klassen? Jaja.

Anonymkode: 5f19c...0dd

Jeg tar ikke æren for noe som helst. Det jeg mener er at folk som fikk 4-6 i karakter ikke skrev en hel (kladde)"bok" med regler slik som jeg gjorde, og da delte læreren min det jeg hadde gjort til alle sammen. 

Når det gjelder egen motivasjon for å lære matte, så var det ikke noe som manglet. Hadde lyst til å skrike av glede hver gang jeg løste en vanskelig oppgave. Jeg har alltid vært glad i matte, det var favorittfaget mitt, men på vgs. ble det helt uforståelig for meg uansett hvor mye jeg prøvde. Fikk god hjelp av en utrolig motiverende og hjelpsom mattelærer også. Matte er rett og slett ikke for alle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å prøve å klage. Om du tok matematikk som privatist - så har de skrudd opp nivået i år! Alle jeg kjenner som har tatt matteeksamen i år sleit på eksamen. Til og med de som ligger på 5-6 nivå i matte. Altså, 3 stk i min kollokviegruppe som var ganske flinke fikk 2'ere liksom. 

Anonymkode: 6bc5c...4db

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke æren for noe som helst. Det jeg mener er at folk som fikk 4-6 i karakter ikke skrev en hel (kladde)"bok" med regler slik som jeg gjorde, og da delte læreren min det jeg hadde gjort til alle sammen. 

Når det gjelder egen motivasjon for å lære matte, så var det ikke noe som manglet. Hadde lyst til å skrike av glede hver gang jeg løste en vanskelig oppgave. Jeg har alltid vært glad i matte, det var favorittfaget mitt, men på vgs. ble det helt uforståelig for meg uansett hvor mye jeg prøvde. Fikk god hjelp av en utrolig motiverende og hjelpsom mattelærer også. Matte er rett og slett ikke for alle.

Vel, nå er det slik at flinke matematikkelever ikke bruker regler slik som de som er mindre flinke i faget. Det handler ikke om å pugge regler eller å skrive de ned i en bok. Det handler om å kunne forstå reglene og kunne anvende de i forskjellige sammenhenger. Det er ikke du som har oppfunnet reglene, og det er heller ikke du som har hjulpet dem med å forstå reglene. Du har bare skrevet de av. Greit å ha en slik bok, men det å lage den gjør ingenting for deg i mattefaget. 

Anonymkode: d42d7...343

• Liker 6
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Vg3 påbygg elev her. Jeg fikk vite at jeg strøk på matematikk skriftlig eksamen igår, jeg har dermed tenkt å sende en klage på både karakter og formelle feil. Jeg er klar over rettighetene mine. Så spørsmålet mitt er= Kan jeg klage både på eksamens karakter og formelle feil samtidig( altså i en klage)?

Takk på forhånd :)

Anonymkode: f69a9...b1e

Du kan kun klage på karakteren etter at du har blitt gjort kjent med den. Skulle du klaget på formelle feil måtte det ha skjedd før karakteren ble publisert. Det var valget vi fikk i fjor da eldste var oppe i engelsk. Han fikk ikke bruke hjelpemidlene han hadde krav på. Vi fikk da valget mellom å søke om å få eksamen annulert på grunn av formelle feil eller vente til vi fikk karakteren og eventuelt klage på den.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, EvaLena skrev:

Har du hørt om dyskalkuli? Da tviler jeg på at det nytter med utholdenhet og lyst til å lære. 

Dette er en bullshit diagnose med folk som er for late til å lære seg matte i 90 % av tilfellene. Jeg fikk denne "diagnosen" for noen år siden når jeg var fortvilet for at jeg ikke fikk til matten. Hadde toer og kom naturligvis ikke inn på skolen uansett. Hadde ikke annet valg enn å jobbe hardt og stå på. Skjerpet meg som fa*n, og gikk ut med en firer nå. Ergo; Jeg skulle aldri hatt den diagnosen, og det er det mange som ikke skulle hatt. Det samme gjelder dysleksi.

Anonymkode: ec7da...eb5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...