Thyra Skrevet 21. juni 2017 #21 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, miramis skrev: Eneste grunnen til at "innekatter lever lengre" er at alle statistikker tar med løskatter. 😂😂😂 Dyr burde ikke være en pyntegjenstand for eier, og dermed syntes jeg naturligvis at en katt fortjener å være i sitt naturlige miljø. Mange utekatter blir også utsatt for ulykker eller de rett og slett forsvinner. Det er mange farer, biler, rovdyr, kattehatere... 3
Thyra Skrevet 21. juni 2017 #22 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, Perle skrev: Ja. Det er humant med en "innekatt", såfremt du velger en rasekatt som er sedat (perser, ragdoll, Sphynx), og at du legger alt til rette med klostativ, leker og hyller. Å hente en huskatt fra en bondegård eller FINN mtp. å holde den innendørs er et sjansespill. Det er sjansespill om man skaffer en katt uten å ha utemuligheter. Men det går an å forsøke å se om den slår seg til ro inne, og la den være ute om den ikke slår seg til ro. Om man får en liten kattunge som aldri har vært ute før, tror jeg det er store sjanser for at det går bra. Men man må være innstilt på å bruke tid på den. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #23 Skrevet 21. juni 2017 Dere som er i mot innekatt fordi det "ikke er naturlig", er dere også i mot sterilisering og kastrering? Anonymkode: 0be15...0af 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #24 Skrevet 21. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere som er i mot innekatt fordi det "ikke er naturlig", er dere også i mot sterilisering og kastrering? Anonymkode: 0be15...0af Nå er ikke jeg imot innekatt fordi det "Ikke er naturlig", jeg er imot det fordi jeg synes det er horribelt å nekte et dyr å være utendørs. Jeg er også imot burdyr som kaniner, undulater, osv, av samme grunn. Sterilisering og kastrering er en helt annen ting. Dyret blir ikke ulykkelig av å bli sterilisert/kastrert. Livskvaliteten blir ikke påvirket i så stor og omfattende grad som det å nekte dyret å være ute. Anonymkode: 77057...137 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #25 Skrevet 21. juni 2017 15 timer siden, Thyra skrev: Nå er det ikke slik at det produseres ekstra katter fordi så mange vil ha katt. Katter er dessverre fortsatt overskuddsvare. Det blir født alt for mange kattunger som ingen vil ha. Som vår. Den hadde blitt tatt livet av om ikke vi hadde tatt den. Den var allerede vant til å være ute da vi fikk den, og var mye ute de første årene. Det ble gradvis mindre, helt slutt på vinteren, og til slutt også på sommeren. Det virker absolutt som om katten vår har det bra. Hadde den vært rastløs og mjauet og gått til døra hele tida, hadde det ikke fungert. Men du mener kanskje det hadde vært bedre for den å blitt tatt livet av som kattunge enn å tilbringe alderdommen som høyt elsket innekatt? Katten min er IKKE ulykkelig. Har katten valgt selv at den ikke vil gå ut, er det selvsagt helt ok at den er inne. Men det er det å skaffe seg en katt, med den hensikt å tvinge den til å være innekatt, helt uten å vite på forhånd at katten kommer til å trives, jeg synes er helt hinsides horribelt. Da risikerer man en dypt ulykkelig katt. Mange innser heller ikke at dyret er deperimert, de er bare glade for at dyret er rolig og apatisk... Anonymkode: 77057...137 2
Thyra Skrevet 21. juni 2017 #26 Skrevet 21. juni 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har katten valgt selv at den ikke vil gå ut, er det selvsagt helt ok at den er inne. Men det er det å skaffe seg en katt, med den hensikt å tvinge den til å være innekatt, helt uten å vite på forhånd at katten kommer til å trives, jeg synes er helt hinsides horribelt. Da risikerer man en dypt ulykkelig katt. Mange innser heller ikke at dyret er deperimert, de er bare glade for at dyret er rolig og apatisk... Anonymkode: 77057...137 Vel, det blir jo som når noen angrer på å ha skaffet seg undulat fordi den "bråker" sånn. Dersom undulaten er stille og ikke kvitrer så er det jo fordi den sturer, så de bør jo være GLADE for at den "bråker".
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #27 Skrevet 21. juni 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg imot innekatt fordi det "Ikke er naturlig", jeg er imot det fordi jeg synes det er horribelt å nekte et dyr å være utendørs. Jeg er også imot burdyr som kaniner, undulater, osv, av samme grunn. Sterilisering og kastrering er en helt annen ting. Dyret blir ikke ulykkelig av å bli sterilisert/kastrert. Livskvaliteten blir ikke påvirket i så stor og omfattende grad som det å nekte dyret å være ute. Anonymkode: 77057...137 Bull crap. Anonymkode: ff536...051 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #28 Skrevet 21. juni 2017 58 minutter siden, Thyra skrev: Vel, det blir jo som når noen angrer på å ha skaffet seg undulat fordi den "bråker" sånn. Dersom undulaten er stille og ikke kvitrer så er det jo fordi den sturer, så de bør jo være GLADE for at den "bråker". Ja, jeg er like imot undulathold som innekatthold. Skal man ha dyr, skal man være forberedt på å gi dyret det det trenger for å ha et lykkelig liv. Anonymkode: 77057...137 1
Tvist Skrevet 21. juni 2017 #29 Skrevet 21. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg er like imot undulathold som innekatthold. Skal man ha dyr, skal man være forberedt på å gi dyret det det trenger for å ha et lykkelig liv. Anonymkode: 77057...137 Ikke skjær alle over en kam nå da. Det finnes fugleeiere (og kanineiere) som ikke har dyrene i bur hele dagen, og tilbyr dem det de trenger. 2
Snuppah00 Skrevet 21. juni 2017 #30 Skrevet 21. juni 2017 Katter er rovdyr og skal du ha innekatt, så kjøp leker og klatrestativ så den ikke kjeder seg for mye. Jeg får litt vondt av innekatter, men det kan gå så lenge katten blir aktivisert. Men for Guds skyld, ikke skaff deg katt som allerede er utekatt. Å stenge den inne er bare slemt da den er vant med å være ute. Bedre at katten er innekatt fra liten av. 2
Kontormus Skrevet 21. juni 2017 #31 Skrevet 21. juni 2017 På 20.6.2017 den 7.33, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er dyremishandling å ha innekatt. Det er kun innafor om katten er døv eller blind, og ikke ville klart seg ute uansett hvor trygt bomiljø den hadde. Jeg ser i en annen tråd her det er mange som mener at rasekatter ok. Det er det ikke. Grunnen til at mange rasekatter er innekatter er ikke at de er spesielt egnet til det, men det er fordi de er dyre gjenstander som eierne er redd for skal bli ødelagte og det er dyrt. OM du absolutt skal ha innekatt, bør du skaffe en omplasseringskatt som har levd hele livet som innekatt, og som man vet trives nogenlunde ok. Om du skaffer en kattunge, aner du ikke hvordan den vil takle å være inne hele tiden. Anonymkode: 77057...137 En fordel med rasekatter er at man kan forutse atferd. Dvs, noen raser er veldig rolige og har nokså lavt energinivå. Disse har ikke problemer med å være inne. Enkelte rasekatter er veldig godt egnet som ute-katter (f.eks Norsk Skogkatt eller Bengal), og mange av dem går ute. At eiere er redd for å miste dem for verdien skyld er ikke særlig sant. MEN, man kan med rette frykte at disse kattene kan bli stjålet av personer med tanker om å drive bakgårdsoppdrett og selge papirløse kattunger dyrt. Bare se på Finn... Rasekatter er også chippet og det er grunn til å frykte at stjålne katter ikke vil få nødvendig helsehjelp i frykt for å bli avslørt For innekatt anbefales en rasekatt uten stort aktivitetsbehov. Går helt fint.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #32 Skrevet 21. juni 2017 Løsning: Skaff et halsbånd med selvutløsende funksjon i låsen dersom båndet skulle sette seg fast i noe (viktig!!), og fest deretter en GPS-tracker på! Da kan du se nøyaktig hvor katten befinner seg og hvor den har vært, og du kan også få varsler på telefonen når katten beveger seg utenfor en "safe-zone" som du selv definerer hvor skal være. Beste kjøpet jeg noen sinne har gjort! http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=tractive&Nty=1&D=tractive&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true Anonymkode: ad651...2c9 1
Kjøregal Skrevet 21. juni 2017 #33 Skrevet 21. juni 2017 Vi har en 2 år gammel jente, som har vært inne i hele hennes liv. Når døren står åpen kan det være hun går ut på trappen, men går inn igjen rimelig raskt. Hun har alt i leiligheten som mat, leker, klorestativ og mange plasser og sove. Hun går ut på altanen av og til, og ellers sitter hun i vinduene for og få oversikt. Syns virkelig ikke dette er dyreplageri når katten ikke viser noe interesse for og være ute. Vi går av og til tur med katten vår. En gang kom hun seg løs pga dårlig kobling i båndet, og hun løp rett til døren og ville inn. Hun er også sterilisert slik at hun skal slippe ubehag med og ikke bli befruktet. Tenker at det er viktig at katten blir innekatt fra den er liten av, slik at den ikke kjenner til noe annet. Er vel verre for voksne katter som har gått ute hele tiden og plutselig bli sperret inne? Også viktig at katten ikke blir for mye alene om den er inne tenker jeg. Lykke til! :D 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #34 Skrevet 21. juni 2017 Vi har innekatt. Han har selv fått muligheten til å være ute, gå tur i bånd osv. Men han er livredd for alt utenfor døra. Planen var ikke innekatt, men sånn ble det. Nå er han 8 år og har klorestativ og leker, vi kaster litt ball hver dag og gir han sånne aktivitetsleker. Dessverre er han bare veldig lat type, sover, koser, spiser og gjør 2-3 triks hvis det er godteri som belønning - en normal dag. Vi har prøvd å la døra stå åpen på hytta (kun masse skog utenfor), men der også er han klistra til husveggen om han tar steget og titter ut. poenget mitt er at dette er fryktelig sjeldent at dette skjer. Katter generelt vil være ute, men det er heller ikke noe problem å la dem være innekatter, så lenge de har nok å finne på og de er vandt til det fra de er små. også er det å finne riktig katte, ikke kjøp en Bengal og forvent at det går smertefritt. De er av natur veldig turbo. for å presisere: vår katt har vært gjennom flere runder med røntgen og undersøkelser, men er frisk. Bare jævlig lat. Anonymkode: d5c8a...840
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #35 Skrevet 21. juni 2017 Vi er også redde for at noe skal skje med en av våre katter mens de er ute. Det jeg bruker å tenke er at dersom noe skulle skje mens de er ute, så har de hvert fall hatt et godt liv. De storkoser seg når de får være ute å jakte, sole seg eller klatre i trær. Den ene katten vår var innekatt til hun var 3 år. Hun var livredd for å gå ut. Når vi flyttet forsøkte vi igjen. Med god hjelp fra den andre katten vår (han var alltid sammen med henne ute og passet på i begynnelsen) og en god porsjon tålmodighet fra oss, ble hun trygg på å være ute. Det er helt tydelig at hun trives mye bedre som utekatt enn innekatt. Det er så mye å glede seg over ute for en katt! Nå er hun mer ute enn inne på sommeren. Men hvis du absolutt vil ha innekatt, bør du skaffe deg en katt som ikke kan være ute. Anonymkode: a30da...49a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2017 #36 Skrevet 21. juni 2017 På 20.6.2017 den 2.04, AnonymBruker skrev: Hva gjør du da? Hvordan bor du, hvor gamle var de når du slapp dem ut, reiser du fra dem, eller hva er det som skjer? Anonymkode: b9697...121 Jeg hadde en flott jentepus. Jeg hadde ønsket meg katt i 9 år, men det har aldri passet før jeg skulle gå hjemme i et år pga studier og hjemmelesing. Da katten var 10 mnd og kastrert smatt hun ut og forsvant. Hun har alltid blitt respektert,fortsått og elsket her hjemme. Vi sov i skje fra jeg fikk henne.Hun ble trolig lokket av småfuglene da hun forsvant, og borte ble hun. Dette er en katt som har lagt ørene bak og lpt hver gang jeg har prøvd å få henne med meg ut. 19 timer siden, miramis skrev: Eneste grunnen til at "innekatter lever lengre" er at alle statistikker tar med løskatter. 😂😂😂 Dyr burde ikke være en pyntegjenstand for eier, og dermed syntes jeg naturligvis at en katt fortjener å være i sitt naturlige miljø. Katten vår var ikke en pyntegjenstand. Problemet er at jeg ikke aner hva som skjedde med min forgje katt. Hun elsket oss, og vi elsket henne og om vår neste katt er like god vil vi selvsagt prøve å unngå at noe skjer henne. Vi sov sammen, lekte koste, gikk sammen, dro på tur og besøk sammen, så en pyntegjenstand var hun ikke. Hun likte seg best med oss selv om det innebar reise. Jeg er overveldet av alle svarene jeg har fått, men jeg må innrømme at jeg er like rådvill som før. Uansett gjenstår kattungestadiet, kuring, vaksinering og kastrering før jeg må ta et valg, Takk for svar! Anonymkode: 96b13...293
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå