Gå til innhold

Holde innekatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I voksen alder går jeg nå til anskaffelse av min 3. katt. De to andre var hjemmetygget, elsket, trygget, chippet og kastrerte. Jeg roper, lokker og leter enda etter katten som forsvant for 3 mnd siden. Bet ikke hvor de blir av...

Vi ønsker å ha katt og for å sikre både oss og den nye katten, vil vi ha innekatt. Er det humant? Er det egoistisk? Er det innafor å snakke med dyrlege først?

Anonymkode: 96b13...293

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er innafor, men meningene er delte.

Anonymkode: 9be75...0ef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er innafor, men meningene er delte.

Anonymkode: 9be75...0ef

Er litt i tvil selv ja... problemet er at jeg ikke aner om jeg mister kattene pga uhell eller om det er jeg som gjør noe galt.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt i tvil selv ja... problemet er at jeg ikke aner om jeg mister kattene pga uhell eller om det er jeg som gjør noe galt.

Hva gjør du da? Hvordan bor du, hvor gamle var de når du slapp dem ut, reiser du fra dem, eller hva er det som skjer?

Anonymkode: b9697...121

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er dyremishandling å ha innekatt. Det er kun innafor om katten er døv eller blind, og ikke ville klart seg ute uansett hvor trygt bomiljø den hadde. 

Jeg ser i en annen tråd her det er mange som mener at rasekatter ok. Det er det ikke. Grunnen til at mange rasekatter er innekatter er ikke at de er spesielt egnet til det, men det er fordi de er dyre gjenstander som eierne er redd for skal bli ødelagte og det er dyrt. 

OM du absolutt skal ha innekatt, bør du skaffe en omplasseringskatt som har levd hele livet som innekatt, og som man vet trives nogenlunde ok. Om du skaffer en kattunge, aner du ikke hvordan den vil takle å være inne hele tiden. 

Anonymkode: 77057...137

• Liker 5
Skrevet

Vår katt på 15 har vært innekatt de siste årene. Da den var yngre var den mye ute og den ville aldri ha funket som innekatt,  men nå virker det som den har slått seg godt til ro med å være inne. Det er jo mye tryggere for katten,  og mer humant for småfuglene. Katter tar veldig mye småfugler,  de leker med byttet og piner dem strengt tatt til døde. Mange fugleunger sulter til døde fordi moren er tatt av katt. Dere som snakker om at innekatt er dyreplageri,  tenker dere på fuglenes lidelser? 

Hadde jeg vært ts hadde jeg forsøkt å la katten være innekatt,  men om den ikke slår seg til ro,  ville jeg latt den være ute. Men en innekatt krever mer oppmerksomhet og kos, så vær forberedt på å bruk mye tid på den. 

Og husk,  en vanlig huskatt er like verdifull som en dyr rasekatt. Verdien av en katt kan ikke måles i penger. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Vår katt på 15 har vært innekatt de siste årene. Da den var yngre var den mye ute og den ville aldri ha funket som innekatt,  men nå virker det som den har slått seg godt til ro med å være inne. Det er jo mye tryggere for katten,  og mer humant for småfuglene. Katter tar veldig mye småfugler,  de leker med byttet og piner dem strengt tatt til døde. Mange fugleunger sulter til døde fordi moren er tatt av katt. Dere som snakker om at innekatt er dyreplageri,  tenker dere på fuglenes lidelser? 

Hadde jeg vært ts hadde jeg forsøkt å la katten være innekatt,  men om den ikke slår seg til ro,  ville jeg latt den være ute. Men en innekatt krever mer oppmerksomhet og kos, så vær forberedt på å bruk mye tid på den. 

Og husk,  en vanlig huskatt er like verdifull som en dyr rasekatt. Verdien av en katt kan ikke måles i penger. 

Ja. Jeg er utmerket klar over at småfugler lider som følge av kattehold. 

Men altså... da LAR MAN VÆRE å skaffe seg katt. Rett og slett. Å pine en katt ved å holde den innesperret stikk i strid med alle instinkter den har, fordi "det er så synd på fuglene", er meningsløst. Det er like synd på katten da. Om ingen skal lide, så lar du være å skaffe deg katt. Ingen MÅ ha katt, det er kun noe man skaffer seg av 100% egostiske grunner, fordi man har lyst på et kosedyr. Kattene blir avlet frem, så om man synes så synd på småfuglene, kan man slutte å avle frem katter, og slutte å oppfordre til å avle frem katter ved å kjøpe dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint an å ha innekatt, men da må du tenke annerledes enn det du gjør med en utekatt. Har du innekatt så må du ha to om du er borte på jobb om dagen, da katter faktisk er sosiale dyr. Det er også viktig å utnytte alle flater i boligen slik at katten kan komme seg rundt. Se til Japan, de er veldig flinke på dette. Du må også regne med å bruke mye mer penger på katteleker enn de som har utekatt. Det er viktig for å skape et stimulerende miljø for dyret. Det er også fint mulig å lære opp katten til å gå i bånd. Selv om katten er innekatt er det viktig å kastrere, gi vaksiner og ha forsikring.

Er for tiden en anti-innekatt kampanje på KG, men de som holder på med slikt gammeldags dyrehold trenger du ikke høre på. Innendørskatter lever lengre enn utendørskatter, men krever også mer av eieren.

Anonymkode: ed3b0...fda

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Katten min var innekatt når jeg bodde i byen :). Kastrert, chippet, vaksinert og forsikret så klart. Herlig pus <3

Han har bokstavelig talt en hel bøtte med leker som jeg har rullert på, og så har han to klorestativ, og så gikk jeg turer med han i bånd en gang i blandt tidlig tidlig om morgenen. Det har han ikke hatt noe imot.

Nå er han utekatt*, men han trives fortsatt bedre inne.

* altså, slik at han går ut og inn som han vil. 

Anonymkode: 815c8...457

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men altså... da LAR MAN VÆRE å skaffe seg katt. Rett og slett. Å pine en katt ved å holde den innesperret stikk i strid med alle instinkter den har, fordi "det er så synd på fuglene", er meningsløst. Det er like synd på katten da. Om ingen skal lide, så lar du være å skaffe deg katt. Ingen MÅ ha katt, det er kun noe man skaffer seg av 100% egostiske grunner, fordi man har lyst på et kosedyr. Kattene blir avlet frem, så om man synes så synd på småfuglene, kan man slutte å avle frem katter, og slutte å oppfordre til å avle frem katter ved å kjøpe dem. 

Altså....dyr er og blir dyr! Det kan man ikke komme i fra. Katten måtte før vi tok den i hus ta fugler, mus osv. for å overleve. Naturens gang det.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I voksen alder går jeg nå til anskaffelse av min 3. katt. De to andre var hjemmetygget, elsket, trygget, chippet og kastrerte. Jeg roper, lokker og leter enda etter katten som forsvant for 3 mnd siden. Bet ikke hvor de blir av...

Vi ønsker å ha katt og for å sikre både oss og den nye katten, vil vi ha innekatt. Er det humant? Er det egoistisk? Er det innafor å snakke med dyrlege først?

Og til deg vil jeg si: Vi og hadde en utekatt, chippet, vaksinert osv. En dag forsvant den bare, vekk uten noen form for spor. Enten har noen tatt den, et dyr kan ha tatt den (ten at jeg vet hvilket, finnes ingen spor i skogen), den andre savnet broren sin veldig så vi skaffet oss en til vi, den jeg har nå. Men å ha den som innekatt når den andre går ute da bør du nok tenke deg litt om.  La den være utekatt du, det gagner seg best både for katten og deg selv. Du vil få dårlig samvittighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså det er flere måter å ha innekatt på. Det som er mest vanlig i dag er å holde innekatt som en hund, dva at katten ikke er sperret inne resten av livet, man har luftegård til katten og man går tur med katten ute. I tillegg har man 2 katter, slik at de har selskap i hverandre. De som mener dette er dyremishandling er som regel de som synes det å ha hund i leilighet er mishandling.

Å ha innekatt er ikke billig, du må lage en innhegning eller bure inn veranda e.l slik at katten får frisk luft og gress under labbene, innekatter må også få utløp for sine instinkter inne, som klatring, kvessing av klør etc så tror nok du må regne med å bruke litt mer på utstyr (om du ikke er handy og kan bygge selv da).

De som kjøper seg katt og overlater den til seg selv, og forventer at den trenger litt kos og mat er slike som ikke bør ha innekatt, men som ofte fint kan ha utekatt da katten underholder seg selv ute og kommer hjem for å spise og sove.

Selv vil jeg gjerne vinne eurojackpot og kjøpe en øy eller noe der kattene mine kan gå løse, men kommer ikke til å la de gå fritt ute her da det er en del trafikk, hvert år er det et par katter som er savnet :(

Anonymkode: f4f07...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint an å ha innekatt, men da må du tenke annerledes enn det du gjør med en utekatt. Har du innekatt så må du ha to om du er borte på jobb om dagen, da katter faktisk er sosiale dyr. Det er også viktig å utnytte alle flater i boligen slik at katten kan komme seg rundt. Se til Japan, de er veldig flinke på dette. Du må også regne med å bruke mye mer penger på katteleker enn de som har utekatt. Det er viktig for å skape et stimulerende miljø for dyret. Det er også fint mulig å lære opp katten til å gå i bånd. Selv om katten er innekatt er det viktig å kastrere, gi vaksiner og ha forsikring.

Er for tiden en anti-innekatt kampanje på KG, men de som holder på med slikt gammeldags dyrehold trenger du ikke høre på. Innendørskatter lever lengre enn utendørskatter, men krever også mer av eieren.

Hvorfor trenger ikke ts høre på negative argumenter angående innekattehold? Hva er det som er gammeldags med å synes at det er dyremishandling å holde et dyr innesperrret hele livet? 

Det kan så være at dyret lever lenger. Men er kvantitet viktigere enn kvalitet når det gjelder levetid? Jeg vil heller ha en lykkelig katt som lever 10 år enn en ulykkelig katt som lever i 15. Ville du selv foretrukket å leve innesperret, men så trygt at du lever til 110, eller ville du heller fått gått fritt hvor du ville, fått følt sol på kroppen og vind i håret, men bare levd til 85? Du ville neppe sperret ungene dine inne på samme måten, selv om de også hadde vært tryggere om du aldri slapp dem av syne. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke slik at det produseres ekstra katter fordi så mange vil ha katt. Katter er dessverre fortsatt overskuddsvare. Det blir født alt for mange kattunger som ingen vil ha. Som vår. Den hadde blitt tatt livet av om ikke vi hadde tatt den. Den var allerede vant til å være ute da vi fikk den,  og var mye ute de første årene. Det ble gradvis mindre,  helt slutt på vinteren,  og til slutt også på sommeren. Det virker absolutt som om katten vår har det bra. Hadde den vært rastløs og mjauet og gått til døra hele tida,  hadde det ikke fungert. Men du mener kanskje det hadde vært bedre for den å blitt tatt livet av som kattunge enn å tilbringe alderdommen som høyt elsket innekatt? 

Katten min er IKKE ulykkelig. 

Endret av Thyra
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her inne virker det som om det er to typer mennesker. De som mener det er dyremishandling å holde innekatt,  og de sure naboene som mener man bør passe på katten slik at den ikke bæsjer på naboens tomt, smetter inn i oppgangen eller inn naboens vindu...

Anonymkode: 0be15...0af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal ha innekatt så skaff deg en fra dyrebeskyttelsen som må være innekatt av en eller annen grunn :) den vil uansett ha det bedre som innekatt hos deg enn den ville som vill, på kattehus eller død. De som er i mot å skaffe seg katt hvis man ikke kan ha den ute lever tydeligvis i en utopisk verden der det ikke flyter av uønskede katter :(

Anonymkode: 9497a...9bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om katten er innekatt er det viktig å kastrere, gi vaksiner og ha forsikring.

Vaksinerer man også fugler og rotter som man holder inne?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, tussi680 skrev:

Altså....dyr er og blir dyr! Det kan man ikke komme i fra. Katten måtte før vi tok den i hus ta fugler, mus osv. for å overleve. Naturens gang det.

Men katter har aldri fantes naturlig i Norge.

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste grunnen til at "innekatter lever lengre" er at alle statistikker tar med løskatter. 😂😂😂

Dyr burde ikke være en pyntegjenstand for eier, og dermed syntes jeg naturligvis at en katt fortjener å være i sitt naturlige miljø. 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Det er humant med en "innekatt", såfremt du velger en rasekatt som er sedat (perser, ragdoll, Sphynx), og at du legger alt til rette med klostativ, leker og hyller. 

Å hente en huskatt fra en bondegård eller FINN mtp. å holde den innendørs er et sjansespill. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...