Gå til innhold

2-åring som slår i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt på 2 år har siste mndene periodevis vært slem mot de andre barna i barnehagen. H*n kan slå, skubbe og knipe. Spesielt i lekesituasjoner inne, men har også skjedd ute. Til å begynne med mente bhg at det var for å hevde seg. Nå mener de kanskje at det er for å ta kontakt med de andre, komme inn i leken. Barnet har godt språk for alderen, snakker Jeg er ikke helt overbevist om at det er derfor heller, siden h*n iflg bhg prøver å gjøre det i skjul, når h*n tror de ikke ser. 

Bhg sier de prøver å være i forkant før det skjer. Ta h*n bort fra situasjonen, si at det ikke er lov og heller gi oppmerksomhet til den som har blitt utsatt for det. Barnet er flink til å si unnskyld etterpå. 

Skjer også hjemme fra tid og annen, mot oss foreldre, men ikke like ofte som jeg har inntrykk av at skjer i bhg. Når det skjer hjemme tar vi hendene og holder så h*n ikke får gjøre det, sier "ikke lov å slå, bare være god", og så går vi bort å lar h*n være i fred litt. Har ikke søsken, er en del sammen med andre barn, men da har det aldri skjedd noe "uprovosert": Skjedd et par ganger at noen har tatt fra leke f.eks, og h*n har skubbet å tatt den tilbake, men ikke slått eller knepet. Vi har klare grenser og rutiner hjemme, er flinke til å forberede h*n på hva som skal skje, og har generelt lite problemer med trass f.eks. 

Hadde håpt at det skulle gå over, ser ikke ut til å gjøre det, så spørst om vi må skifte taktikk. H*n er helt super på alle andre måter, er blid dagen lang, tidlig ute i utviklingen, og er også mye god med oss hjemme med å gi klemmer, kyss osv. Er så redd for at h*n skal bli stemplet i bhg av de andre barna, og slite sosialt senere pga det... Er selvfølgelig fælt at h*n ikke er grei mot de andre barna, føler vi har sviktet som foreldre på en måte.

Noen som har vært i samme situasjon og hvordan det har gått med dere til slutt? Noen synspunkt på det vi har gjort hittil? Noe vi bør endre på? 

Anonymkode: cab91...306

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som å høre om min egen to-åring. Bare at min kaster i tillegg. Jeg og barnehage samarbeider veldig tett om oppførsel, og dette er et problem som viser seg begge steder. Redningen for oss har vært at jeg spør hva som er galt. Får jeg ikke noe svar, sier jeg at jeg ikke vil være der når han slår og kaster. Neste gang vi skal leke spør jeg igjen hva som er galt når faktene skjer, og da sier han at han er sint. Vi snakker mye om følelser og hvordan han kan forklare hvorfor han er sint/irritert. Bhg sier også at han forventer mer av de andre enn det som kan kreves. Det ender i frustrasjon.

Vi begynte med problemet for en uke siden. Det har vært en utrolig forbedring. Foreldre + pedagoger tror jeg er verdt mye.

Anonymkode: 7040a...5f7

• Liker 1
Skrevet

Normalt normalt normalt. Mine unger har aldri hatt tendenser til slikt, men vet at det er veldig vanlig. Det går over. 

• Liker 2
Skrevet

Ungen min lekte at ettåringene var bowlingkuler da han var to... skamfullt som fy, men det gikk over. Særlig da han kom seg på stor avdeling og slapp de slitsomme ettåringene hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Øv sosial kompetanse, i tillegg så lek mye med barnet.

Anonymkode: af49c...cf9

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 1,5 som er lik, men han har to eldre søsken og er i tillegg minst på son avd i bhg, og har lite språk enda, så hverken bhg eller vi hjemme er bekymret, men gir selvfølgelig beskjed om at det ikke er lov å slå og tar ham bort fra situasjonen samt fokuserer på at han skal være god med de andre. Han er ellers helt normal og en god og blid gutt, så jeg tror det går over av seg selv etterhvert. 

Anonymkode: 2aa50...b40

Skrevet

Helt normalt at en 2-åring slår, biter og klorer andre barn. Og foreldrene sine, for den saks skyld. Husker godt denne fasen! Vårt barn kunne finne på å slå helt umotivert; det var reaksjonen til det andre barnet som var spennende. Blir det skriking?? Det gikk over. Vi fokuserte på at man skulle være god, å kose istedet. Å bli sint eller streng fungerte ikke. Da gikk det i vranglås. 

Han kunne slå og lugge oss foreldre hvis han ble skikkelig sint, men det gikk helt over da han var 3-4 år.

Det er når de fortsetter å slå, sparke og klore andre barn når de er 5-6 år at det er urovekkende. Da bør det blinke noen varsellamper. Det er helt uakseptabelt. Språket er så velutviklet at man skal kunne forvente at fysisk "vold" er unødvendig i samhandling med andre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...