Gå til innhold

Nettbutikk-trøbbel, jeg fikk feil vare... hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står det noe i loven om dette? Har jeg noen krav?

Jeg bestilte en vare fra en kjent nettbutikk, hele nettbutikken er på norsk og de har til dels norsk kundeservice. Fått god kritikk på «kritikk-nettsider», men problemet er at jeg mottok helt feil vare. Fullstendig feil vare. Ligna ikke engang. Jeg ringte inn og spurte hva jeg skulle gjøre nå som dette var hendt, og jeg fikk beskjed om at jo, jeg kunne sende den tilbake igjen, da. Så skulle jeg få refundert beløpet. Og det gjorde jeg.

Jeg har nå fått tilbake pengene, men kun for selve varen!

Problemet er at frakten kom på hele 99 kroner (PLUSS bensinpenger for å dra på posten for å hente, og levere inn, pakken…!). Jeg får ikke tilbake frakten! Selv om det er deres feil at jeg fikk feil pakke!
Kan jeg kreve å få tilbake hele summen? Dvs de 99 kronene jeg betalte for ingenting!

Anonymkode: 090c0...657

Fortsetter under...

Hvis de har sendt deg feil så skal de dekke returporto.

Mange nettbutikker har system for dette. Enten en slags pose man kan legge returvarene i som er ferdig frankert. Eller en "klistrelapp" med navn, adresse og frankering.

Har også opplevd at nettbutikker bare har refundert beløpet, uten å be meg sende varen tilbake. Det koster dem sikkert mer å håndtere returen enn det varen er verd.

AnonymBruker
4 minutter siden, stan skrev:

Hvis de har sendt deg feil så skal de dekke returporto.

Mange nettbutikker har system for dette. Enten en slags pose man kan legge returvarene i som er ferdig frankert. Eller en "klistrelapp" med navn, adresse og frankering.

Har også opplevd at nettbutikker bare har refundert beløpet, uten å be meg sende varen tilbake. Det koster dem sikkert mer å håndtere returen enn det varen er verd.

Det er ikke det som er problemet, du misforstår. Prøver, litt mer detaljert:

1: Bestilte vare + frakt.
2: Fikk hentemelding, dro og hentet pakken.
3: Pakket opp hjemme - helt feil vare.
4: Ringte nettbutikken - avtalte at jeg skulle sende pakken tilbake og få hele beløpet refundert
5: Fikk kun varen refundert, ikke frakten. Frakten var på 99 kroner. 
6: Spørsmålet er om jeg har krav på å få tilbake pengene jeg brukte på frakten for varen jeg aldri fikk.

Det er jo 99 kroner for absolutt ingenting. Jeg fikk ingenting annet enn stress, fikk ikke engang ny vare. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4: Ringte nettbutikken - avtalte at jeg skulle sende pakken tilbake og få hele beløpet refundert
6: Spørsmålet er om jeg har krav på å få tilbake pengene jeg brukte på frakten for varen jeg aldri fikk.

Det er jo 99 kroner for absolutt ingenting. Jeg fikk ingenting annet enn stress, fikk ikke engang ny vare. 

Ja, nettbutikken skal dekke de 99,- for frakt. Alt det andre må du ta på egen kappe. 

• Liker 1
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Hvordan går jeg frem, da?

Du må jo ta kontakt med dem, og framsette kravet. Enten er det en forglemmelse, eller så prøver dem seg for å spare noen kroner.

Kanskje vil de vise til en eller annen bestemmelse på nettsiden, men så lenge de har sendt deg feil vare er loven klar. Det som kan være et problem er om nettbutikken faktisk ikke er norsk. Da kan andre lover gjelde, som betyr at du har kastet bort kr 99,-.

Lykke til.

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, stan skrev:

Du må jo ta kontakt med dem, og framsette kravet. Enten er det en forglemmelse, eller så prøver dem seg for å spare noen kroner.

Kanskje vil de vise til en eller annen bestemmelse på nettsiden, men så lenge de har sendt deg feil vare er loven klar. Det som kan være et problem er om nettbutikken faktisk ikke er norsk. Da kan andre lover gjelde, som betyr at du har kastet bort kr 99,-.

Lykke til.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sender mail eller ringer.

Anonymkode: 20b1b...690

Takk :) Har sendt mail. Spurte også forbrukerrådet, for sikkerhetsskyld. Oppga navnet på nettbutikken. De har vel full oversikt.

Står på nettsiden

Når vi mottar varen, vil vi først kontrollere den før du får tilbakebetalt det beløpet du har innbetalt til oss ved kjøpet. 

Beløpet blir alltid overført til samme betalingsmetode som du gjorde kjøpet med. Har du f.eks. betalt med kort, tilbakeføres kjøpsbeløpet til det betalingskortet du brukte ved kjøpet.

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved feil på en vare, så plukker du aldri opp teleronen og ringer. Du skriver mail, for å ha dokumentasjon på hva som er problemet. 

Jeg har noen ganger fått feil vare fra nettbutikker. Da sender de meg en frankert "lapp" på pdf fil. Den lappen limer jeg utenpå pakken og leverer på posten eller legger i en rød postkasse. Noen nettbutikker har også dette liggende i sin returprosedyre på nettet (blant annet Zalando). 

Normalt skal du ikke betale returfrakt når butikken har gjort en feil. Her har du ingen skriftlig dokumentasjon på hva som har blitt avtalt, og butikken har vel da registrert dette som en retur av deg uten å registrere at det var en feillevering. Du kan prøve nå å sende dem en mail, men jeg vil tro det ikke er til noen hjelp. Så lærepengen din koster deg kr. 99. 

Loven er helt klar på at det er faktiske kostnader ved varen du har rett på å få refundert. Altså varens kostnader. Dlet har du fått. Bensin, bompenger, skoslitasje og bæreravgift :ironi: får du ikke dekket. 

Anonymkode: 74a45...e08

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...