Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en dame på 40 år som ikke helt har funnet min plass i arbeidslivet. Jeg er utdannet med can.mag i samfunnsvitenskap men har i dag jobbet ti år i en bransje i privat sektor hvor jeg hverken får brukt min utdannelse eller noe annet av mine kvalifikasjoner. I tillegg til can.mag'en har jeg årsstudium i fransk. Det jeg nå vurderer er å ta ped.sem for å bli lærer. Helst ser jeg for meg i videregående, men lurer på om jeg kommer til å få fulltidsstilling med bare to undervisningsfag. Er det noen som jobber som adjunkt eller lektor som kan si noe om mine muligheter? Ellers lurer jeg på hvordan det er å jobbe med undervisning ved en ungdoms- eller videregående skole? Har hørt litt forskjellig. Takknemlig om noen ville delt sine erfaringer.

Anonymkode: af01e...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med så små fag kan du se langt etter en full stilling. Det er heller ikke alle VGS som tilbyr fransk (du skriver ikke noe om hvor du eventuelt kunne tenke deg å jobbe eller om geografisk plassering har noe å si, derav mer generelt svar), og da er det typisk snakk om 1 klasse per trinn på studiespes/idrett/musikkdansdrama (NB! disse elevene må bare ha fremmedspråk de to første årene, med noen unntak). Yrkesfag har ikke fremmedspråk ut over engelsk. Samfunnsfaglærere er det MANGE av, nettopp fordi vanvittig mange statsvitere, sosiologer, organisasjon-og-ledelsespsykologi-folk osv. ikke får jobb og dermed tar PPU som en slags quickfix. Nå får svært få av disse jobb med bare det ene faget uansett, men poenget er at det er vanskelig å få jobb med så små fag og det er mange om beinet - i de sjeldne tilfellene at det er en fulltidsstilling innenfor samfunnsfag vil man da foretrekke en lektor over en adjunkt.