Gå til innhold

Hjemmelaget hundemat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker å lage hjemmelaget hundemat og snacks. 

Hunden er vant til ca 1,5dl tørrfor med litt kjøtt/fisk i. Vant til litt middagsrester også (kommer an på hva vi har). Men ønsker nå å lage alt selv, men da er det viktig at maten inneholder de vitaminer og næringsstoffer han skal ha. 

Har dere noen oppskrifter? 

Trnker jeg kan lage porsjoner og fryse slik jeg har en stund. 

Og hvilke fisk/kjøttprodukter er billig og bra? Kan en få kjøpt "restekjøtt" hos slakteren for en billig penge feks?

Anonymkode: c429e...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Donniedarko

Det er noen tips her: http://www.dyrealternativen.com/42518673

Jeg pleier bare å ta matrester, noe av det jeg har til middag den dagen, rå/kokte grønnsaker som må brukes før de blir for gamle - kort sagt det jeg har av frukt/grønnsaker/urter tilgjengelig og så kjører jeg det  i food prosessormed Provit oksekjøtt eller vom og serverer. Pleier ikke fryse ned. Gir også omega 3 og en vitamintablett for mennesker. 

Kjøper ellers rimelig fisk og kjøtt som jeg finner på dagligvare. Har ikke prøvd å få kjøtt hos slakter, men får bein der.
Kjøper også margbein/kraftbein som hun får gnage av det hun kan på, og så koker jeg kraft på dem sammen med grønnsaker og urter og blander i det også. Gir også tørrfisk så hun får tygge. Kjøper et lammelår iblant også (tar beina fra henne før hun begynner å splintre dem for mye, knuser dem og tar ut margen og gir henne heller), og økologisk kylling som jeg deler på henne og kattene.

Endret av Donniedarko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 19.46, Donniedarko skrev:

Det er noen tips her: http://www.dyrealternativen.com/42518673

Jeg pleier bare å ta matrester, noe av det jeg har til middag den dagen, rå/kokte grønnsaker som må brukes før de blir for gamle - kort sagt det jeg har av frukt/grønnsaker/urter tilgjengelig og så kjører jeg det  i food prosessormed Provit oksekjøtt eller vom og serverer. Pleier ikke fryse ned. Gir også omega 3 og en vitamintablett for mennesker. 

Kjøper ellers rimelig fisk og kjøtt som jeg finner på dagligvare. Har ikke prøvd å få kjøtt hos slakter, men får bein der.
Kjøper også margbein/kraftbein som hun får gnage av det hun kan på, og så koker jeg kraft på dem sammen med grønnsaker og urter og blander i det også. Gir også tørrfisk så hun får tygge. Kjøper et lammelår iblant også (tar beina fra henne før hun begynner å splintre dem for mye, knuser dem og tar ut margen og gir henne heller), og økologisk kylling som jeg deler på henne og kattene.

Linken du postet er helt på tryne. Den anbefaler blant annet at man skal gi hunden hvitløk, som er veldig giftig for hund. Hunder trenger heller ikke masse grønnsaker i maten sin. Litt er ok, men ikke så mye som 30%.

TS, anbefaler deg å fore med vom og hundemat. Det er billig og bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donniedarko
21 minutter siden, nurcos skrev:

Linken du postet er helt på tryne. Den anbefaler blant annet at man skal gi hunden hvitløk, som er veldig giftig for hund. Hunder trenger heller ikke masse grønnsaker i maten sin. Litt er ok, men ikke så mye som 30%.

TS, anbefaler deg å fore med vom og hundemat. Det er billig og bra.

Linken jeg postet er ikke "helt på tryne" nei, og hvitløk er ikke mye giftig for min hund, da hun har fått det siden hun var valp og er nå 4 år og frisk og fin. Schæferen min levde til hun var 11 med hvitløk i maten og hadde heller ingen helseproblemer.

Dessuten går det ikke an å sette opp en "perfekt" forplan for hund og det er meningsløst å følge noe slavisk. V&H er heller ikke perfekt, det er mistenkelig rosa på farge, og kattene mine nekter å spise det. De spiser vanligvis det meste av kjøtt med god kvalitet, også blandet med grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...