Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg visstnok fått meg en fugl, og jeg som er så innmari redd disse fjærkrekene...

:hoho:

Vel vel, han er jo søt og god da...

Men jeg aner ingenting om hvordan gjøre det best mulig for ham og jeg har tusen spm:

Er han ensom i buret?

Kan jeg sette opp noen bilder bak buret eller noe sånt, vil det bli koseligere for ham?

Blir han tam etterhvert? Nå tør jeg ikke stikke hånda inn, da flakser han som bare det og jeg ser at han er redd. (måtte sette opp en stige som hadde falt)...

Bør jeg sette på en liten lampe i rommet når jeg drar på jobb? Evnt en liten radio så han hører lyder??

Ellers noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går utifra at du har tenkt til å gjøre rent buret iblant, så at du venner han til hånden din er bare bra. :)

Tror også de fleste fugler setter pris på å få strokket på vingene innimellom og flydd litt løs i huset (husk å lukke alle vinduer og dører!!! ;) )

Har hørt at fugler liker å høre på radio, men om dette stemmer aner jeg ikke.

Skrevet

Er han ensom i buret?

Ikke hvis du kjøper et par leker, og et speil, men husk på at undulater ikke skal ha for mye leker før de blir tamme, ihvertfall ikke speil, for da har de en tendens til å bli selvoptatte.

Kan jeg sette opp noen bilder bak buret eller noe sånt, vil det bli koseligere for ham?

Tror nok noen fugleleker er mer i undulatens interressefelt :ler:

Blir han tam etterhvert? Nå tør jeg ikke stikke hånda inn, da flakser han som bare det og jeg ser at han er redd. (måtte sette opp en stige som hadde falt)...

Skal du temme han, må du nok ta hånda i buret ja. Her er en måte å temme fuglen på:

La fuglen bli komfortabel med sitt nye hjem før du begynner å¨temme den. Snakk først rolig til den. La den bli kjent med stemmen din. Begynn så med å holde hånda inne i buret en stund. Fuglen flakser nok i begynnelsen, men rore seg ned etter en stund. Men hold hånda helt stille. Etterhvert kan du ta fingen bort til fuglen. Dytt den forsiktig inntil brystet på fuglen slik at den går oppå fingen din. La den sitte der en stund, og sett den på plass igjen, gjenta så dette mange ganger. Du kan også prøve å ha litt frø i hånda, og holde det bort mot fuglen, så den kan spise av hånda di (forvent ikke at den gjør det med en gang). Poenget med alt dette er at fuglen skal bli så vant med hånda di at den ser på deg som sin lille hjelper. Først når undulaten er håndtam kan du ta den utav buret.

Bør jeg sette på en liten lampe i rommet når jeg drar på jobb? Evnt en liten radio så han hører lyder??

Lampe-ja

Radio- Ja. Undulater liker lyder, og skravler da fornøyd tilbake, så det er veldig grei underholdning mens du er vekke.

Ellers noen tips?

Frøblandingen inneholder bare ca 50% av næringen undulaten trenger, så gi den grønnsaker (gulrot, mandarin, brokkoli, eple, pære, paprika o.l.) Salat har ingen næringsverdi for fuglen. Den BØR også få vitamintilskudd i vannet, og kalkstein. Vann skal skiftes hvær dag, og matskåla må blåses for frø jevnlig. De tomme skallene blir liggende overst, og fuglen kommer ikke til frøene under.

Gi den en hirsekolbe som lørdagsgodt en gang i blant. De elsker det!

Det hjelper ikke å kjefte på eller slå etter uskikkelige undulater. Men si fy/ nei men den bestemt stemme.

Buret bør vaskes en gang i uken.

Fuglen bør får være ute ca 2 timer hvær dag, og gjærne mer- men husk å temme den først (noen fugler blir aldri skikkelig tamme, og da må de lære seg å gå ut på egenhånd, men gi ikke opp temmingen for lett. det er vanskelig og tar tid men absolutt verdt det!

Ikke kjøp en make til den uten videre. I undulatverden er hunnen det sterkeste kjønnet. Går ikke hunnen, og hannen i sammen vil hunnen dominere og hakke ned på hannen resten av livet. Og øsker du en tam fugl er det ikke å anbefale å ha to. da har de nemlig nok med seg selv.

La undulaten dusje/ vaske seg en til to ganger i måneden- sett frem en lav skål med litt vann i til den ( ikke mer enn vann til knehøyde på fuglen). Min fugl vil ikke bade men liker å dusje. Sett på springen, og la den dryppe lett (ikke skikkelig stråle). La vannet treffe på kanten av vasken, og ikke nedi, for undulaten vil sannsynligvis ikke ned i vasken. Sett undulaten ved vasken, og la den selv utforske strålen- prøv ikke å sette den under strålen, for da blir den redd- det må skje etter egen vilje.

Kjøp deg en undulatbok. Det er godt å ha. Du lærer å kjenne undulaten bedre, og har viktig kunnskap for hånden om det skulle være nødvendig- eks. om den ble syk.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for gode svar...

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du har kjøpt et dyr som du egentlig er redd for, og som du ikke vet hvordan du skal stelle med. Selv om du helt sikker planlegger å gi fuglen din et godt liv, er ikke dette spesielt ansvarlig.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en bok om undulater i dyreforretningen eller i bokhandelen, slik at du kan sette deg inn i fakta om ditt nye kjæledyr, og bedre forstå hva det trenger til et godt liv. Det finnes mange tips på Internett også, men her står det så mye rart, og jeg mener at en bok er et helt nødvendig utgangspunkt.

Og ja - dersom du ikke bruker mye tid på undulaten din, vil den lett bli ensom, og da bør du enten gi den bort til noen som har bedre tid, eller helst kjøpe en make (ikke i plastikk!) til den.

Lykke til!

Skrevet

Tråden er to og et halvt år gammel, så vi får håpe hun har funnet ut av det til nå ;)

Gjest vimselot
Skrevet
Nå har jeg visstnok fått meg en fugl, og jeg som er så innmari redd disse fjærkrekene...

:hoho:

Vel vel, han er jo søt og god da...

Men jeg aner ingenting om hvordan gjøre det best mulig for ham og jeg har tusen spm:

Er han ensom i buret?

Ellers noen tips?

Ja, han er ensom i buret, og bør få være mest mulig ute i stua, selv om du har katter (undulater er ikke dumme, og katter kan lære å beherske seg)

Bilder, tja, om han liker det, vet jeg ikke, men han vil sikkert ikke mislike det heller...

Han kan ikke bli tam så lenge du er redd selv. Logikk.

Radio kan funke, men det bør være bra lyd på den radioen og ikke søppelradio uten bass osv.

Klart fuglen skal ha lys, ville ts sittet i mørket?

Svarer, ser at tråden er gammel, men en undulat krever en del og andre lurer kanskje på det samme, og jeg forstår heller ikke vitsen med å ha en fugl du er redd for...

Men kan forstå det, var redd en hest jeg passet, men det gikk bra likevel og vi fant tonen etterhvert.

Men nå skal visst fugler i bur, bli forbudt iflg. EU. Har ikke fulgt med på den saken, men i vår (trur jeg, tia går så fort), var det et hett tema (ikke i Norge, tror jeg, var ikke her akkurat da jeg hørte og leste om dette)

Men Norge er jo med i EØs og da blir det kanskje slutt på fugler i bur...

Men tipper det bare var et propaganda-utspill fra EU, slik at de skal virke miljø- og dyrekjære...eller for å ta vekk fokus fra langt viktigere saker?

Gjest vimselot
Skrevet

Vet om fugler som er blitt så tamme, at de kan fly løs ute også, med buret i nærheten, men da kreves det mye og det er stor forskjell på fulger, slik det er på oss alle.

Hvis du ikke har nok tid, kan du kanskje finne en partner til undulaten, men den ene kan bli hakkekylling, og det er ikke bra.

Er undulaten vanskelig å få inn i buret igjen, er det bare å ta av overdelen på buret og når fuglen sitter i ro, (gjør det rolig) trer du bare buret over hodet hans...

Jeg er ikke for at dyr skal være i bur, men jeg har sett at dyr kan trives, men det krever enormt mye.

De beste eksemplene jeg har sett, er når eier har både fugl og katter, da blir det spennende, men det kommer helt an på åssen kattene er oppdratt. Om de forstår nei osv.

Men i slike tilfeller, er kattene vante med både hunder, kaniner, hester, fisker, og fugler.

Og EN person har ikke stått for å inkludere og irettesette alle disse dyrene...

Skrevet

Alle undulatene jeg har hatt har fått lov til å fly ut og inn av buret som de vil... Syns dette er det aller beste. Men så har jo alle sammen blitt skikkelig tamme og skravlete også... :)

Jeg tror det viktigste er å aldri undervurdere dyr... De er smartere enn mange tror. Ikke behandle undulaten som en "fange".

La den bestemme selv, og koseprat masse med den hver dag.

Og når det gjelder katt: ikke alle katter kan beherske seg... de har for mange instinkter. Undulater er mat for dem. Katten til søstra mi spiste nemlig opp undulaten hennes :katt:

Man må være forsiktig!

Så også at denne tråden var veldig gammel, men måtte bare kommentere dette :jepp:

Skrevet

Du må være med han hvis han er eneste fuglen i buret. Snakke til han og sånt. Hvis det er en unge er det lettere å tamme ham, og lettere når han er eneste fuglen der. Kan godt la ham høre på radioen når du ikke er hjemme.

hvordan går det med han nå?

Skrevet

Hei! jeg har selv to undulater(har hatt flere). er den gammel? er det lenge siden du kjøpte den?

Alle undulater er litt skeptisk i starten. hvis du holder mye på med den, og stikker hånden inn i buret mange ganger om dag, så vil den bli tam. men ikke ta handen etter den, bare håld helt i ro.

og når den er tam nokk, burde du kjøpe en til, for undulater er flokken veldig viktig.

Lykke til! mvh iglo45

• 7 måneder senere...
Gjest lillebøll
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet iht reglene..

Lillebøll-mod

Endret av lillebøll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...