Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man ser stadig at velgerne velger inkompetente, farlige og uverdige ledere til statsministre og presidenter. I Norge har vi vært forholdsvis heldige med regjeringene, men vi kan jo ikke være sikre på at vi alltid vil være like heldige. Bør ikke Kongen få mer makt som en sikkerhetsventil mot flertallstyranniet? Da Grunnloven ble satt opp var det meningen at vi skulle ha en maktfordeling mellom Kongen, Stortinget og Høyesterett. Jeg tror vi bør gå tilbake til de røttene med reell maktfordeling.  

Anonymkode: 0785f...6b9

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Kongen er sosialist, så nei.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt IKKE!

Anonymkode: 11cf1...270

• Liker 1
Gjest Apistogramma
Skrevet (endret)

...

Endret av Apistogramma
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Kongen er inkopetent og uverdig også. Har du ikke fått med deg hvordan kongehuset har lurt unna lønninger på egne private hus og hytter?

http://www.dagbladet.no/kultur/kong-harald-og-kronprins-haakon-bruker-hoffets-penger-pa-private-hus-og-hytter/60372975

Noe av det mest frastøtende i dagens samfunn er skeivfordeling av privilegium og rikdom, ofte arvet gjennom foreldre og tidligere generasjoner. Vi har til en viss grad jevnet ut disse forskjellene i land som Norge, men det er fortsatt ikke en idyllisk virkelighet. Er du født inn i en belastet familie er du statistisk en tapt sak. Penger og maktbehov har fortsatt en for sterk rolle i samfunnet

Det beste vi kan gjøre for staten Norge er ikke å gi kongen mer makt, det er å gi mer utdanning og kunnskap om relevante tema til ungdommen. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Apistogramma skrev:

Å svare "ja" på dette forutsetter jo at man mener de kongelige vi har er i stand til å ivareta landets interesser uten å la egne meninger påvirke sitt embete. Våre kongelige har tatt et ganske klart politisk standpunkt på tross av at de skal være nøytrale, så for min del er svaret nei. Jeg tviler på at vi ville ha vært tjent med det.

De kongelige har lang tradisjon med å tenke på Norges beste, det er jo derfor vi har dem. Uansett er det ikke snakk om å gi Kongen all makt, vi vil fortsatt ha Stortinget, Regjeringen og Høyesterett. Men å gi Kongen litt mer makt slik han kan prioritere de lange linjene og Norges verdighet fremfor å la alt bli avgjort i et valg hvor de fleste uansett ikke er i stant til å ta et informert valg. 

10 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Kongen er inkopetent og uverdig også. Har du ikke fått med deg hvordan kongehuset har lurt unna lønninger på egne private hus og hytter?

http://www.dagbladet.no/kultur/kong-harald-og-kronprins-haakon-bruker-hoffets-penger-pa-private-hus-og-hytter/60372975

Tror ikke du skal stole på alt som står i Dagbladet.  Her har de lagd en sak ut av ingenting og det er derfor det kun er Dagbladet som har prioritert saken og det heller ikke har fått noen rettslige eller reelle konsekvenser for noen. 

TS

Anonymkode: c9a79...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Kongen er sosialist, så nei.

Kongen er neppe sosialist, sosialistene ønsker jo å fjerne Kongen. Kongen er politisk nøytral.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Parkeringsvakt skrev:

TS? Du vet at vi kan se AB-koden din? Har du to kontoer og glemte hvilken konto du startet denne tråden med?

Jeg er TS, men vet ikke hvorfor AB-koden ble forskjellig. 

TS

Gjest Catalina Culès
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kongen er neppe sosialist, sosialistene ønsker jo å fjerne Kongen. Kongen er politisk nøytral.

TS

Har du hørt nyttårstalen til kongen? Ikke mye politisk nøytralitet der.

Og uansett så har du feil AB kode til å være TS

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er TS, men vet ikke hvorfor AB-koden ble forskjellig. 

TS

Uansett er den saken jeg linket fra dagbladet gjengitt i flere medier, det er ikke et rykte. Men det er begrenset hvor mange aviser som har gratisartikler

"Lang tradisjon med å tenke på Norge's beste". Altså, jeg regner med dette er en trolletråd. Hadde jeg bare hatt bedre ting å gjøre på en mandagskveld ):

Endret av Parkeringsvakt
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Parkeringsvakt skrev:

Uansett er den saken jeg linket fra dagbladet gjengitt i flere medier, det er ikke et rykte. Men det er begrenset hvor mange avsier som har gratisartikler

"Lang tradisjon med å tenke på Norge's beste". Altså, jeg regner med dette er en trolletråd. Hadde jeg bare hatt bedre ting å gjøre på en mandagskveld ):

Den saken var det DB som melket fordi det var de som kom med "avsløringen". De andre mediene har vel toppen referert til DB, men ikke fulgt opp saken fordi de vet det er tull. Ikke fikk det noen konsekvenser heller.

Vet ikke om du har hørt om 2. VK,   Kong Olav, osv, men ja kongefamilien har lang tradisjon med å tenke på Norges beste. Det er jo derfor vi har dem. 

4 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Har du hørt nyttårstalen til kongen? Ikke mye politisk nøytralitet der.

Og uansett så har du feil AB kode til å være TS

Nyttårstalen er politisk nøytral. Klart det finnes sikkert noen som er uenige i hva som formidles i talen, men sånn vil det være uansett hva talen inneholder. 

TS

Gjest Apistogramma
Skrevet (endret)

...

Endret av Apistogramma
AnonymBruker
Skrevet

Ikke med denne kongefamilien nei.

Anonymkode: 07330...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en lett sak. Jeg vil være særdeles skeptisk om politikere skulle ende opp alene som "toppen av skaperverket". Jeg tror det sunnest med flere som kan passe på hverandre. Vi har hittil hatt politikere, kirke ogkonge. Kirken er på full fart ned som maktfaktor. Det er en skremmende tanke at politikerne skulle stå igjen alene.

Anonymkode: 1a6f3...67a

Annonse
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser stadig at velgerne velger inkompetente, farlige og uverdige ledere til statsministre og presidenter. I Norge har vi vært forholdsvis heldige med regjeringene, men vi kan jo ikke være sikre på at vi alltid vil være like heldige. Bør ikke Kongen få mer makt som en sikkerhetsventil mot flertallstyranniet? Da Grunnloven ble satt opp var det meningen at vi skulle ha en maktfordeling mellom Kongen, Stortinget og Høyesterett. Jeg tror vi bør gå tilbake til de røttene med reell maktfordeling.  

Anonymkode: 0785f...6b9

Kongen holdt kjeft når Norge bombet Libya, og han holder kjeft nå som Norge trener islamister som angriper Syria. 

Han framstår som ett null.

Vi trenger ledere med ryggrad, visdom,  moral og integritet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rairi skrev:

Nei. Da blir det mer et enevelde, dessuten er kongen ganske liberal så jeg støtter ikke engang synet hans.

Hvis vi lar politikeren styre alene så blir det politisk enevelde.

Anonymkode: a5aa4...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enhver som har hittil kommentert her, skjønner så opplagt IKKE maktfordelingsprinsippet. En redusering i antallet av det prinsippet, er å beveget seg mot et diktatur.

Anonymkode: 2d386...1d0

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, I Grosny skrev:

Kongen holdt kjeft når Norge bombet Libya, og han holder kjeft nå som Norge trener islamister som angriper Syria. 

Han framstår som ett null.

Vi trenger ledere med ryggrad, visdom,  moral og integritet.

Det er jo nettopp derfor Kongen bør få mer makt slik vi har noen som kan si ifra når Regjeringen og Stortinget ikke bryr seg om Grunnloven.  Grunnloven forbyr væpent makt utenom ved selvforsvar. Syria var ikke selvforsvar.

Anonymkode: 59c62...077

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...