AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Hvert år får jeg mer og mer pigmentflekker. Er 30. Vet ikke om det er p-pillene eller hva. Uansett, nå har det blitt så mye at det dekker kanskje 80% av ansiktet. Så da tenker jeg; kanskje det er enklere å bli brunere jevnt over enn å forsøke å fjerne dem? Har brukt kremer etc, men dette har ikke hjulpet. Hvordan kan jeg få hudtonen til å bli jevn? Finnes det noen metode for å få den lysere huden like mørk som flekkene? Flekkene er ikke kjempemørke, men en anelse mørkere enn resten av huden Anonymkode: 78bc7...3fd
Søtefløte Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 Ingen kremer som kan gjøre huden mørkere. Du må dra til en hudlege eller en god hudpleier som kan gi deg tips for akkurat deg. Og bruke høy solfaktor i ansiktet. P-piller KAN gjøre at man får pigmetflekker, i tillegg til alder. Er dessverre vanskelig å bli kvitt når de først har kommet.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, Søtefløte skrev: Ingen kremer som kan gjøre huden mørkere. Du må dra til en hudlege eller en god hudpleier som kan gi deg tips for akkurat deg. Og bruke høy solfaktor i ansiktet. P-piller KAN gjøre at man får pigmetflekker, i tillegg til alder. Er dessverre vanskelig å bli kvitt når de først har kommet. Takk for svar. Jeg har brukt vitamin A-syre fra lege samt 50 i solfaktor hver dag så lenge jeg kan huske, men det hjelper ikke i det hele tatt. Så nå tenker jeg at det hadde vært bedre om det rett og slett hadde spredd seg til alle deler av ansiktet, så hadde det hvertfall blitt jevnt.. Anonymkode: 78bc7...3fd
Søtefløte Skrevet 19. juni 2017 #4 Skrevet 19. juni 2017 Skjønner, men dessverre har jeg aldri sett det skje. Vet ikke hvor i landet du bor og hvilke tilbud som finnes der. Det er en krem som skrives ut av en hudlege i Oslo som heter Piganorm( Pigaderm?!), som visstnok skal bleke huden. Men ikke alle kremer kan brukes på sommeren eller i sola. Så har du laser. Det er dyrt, men visstnok effektivt. Greenpeel, fjerner ikke flekkene, men kan gjøre dem svakere. ( for en stund) Og noe som heter Cosmelan som er behandling både på klinikk og hjemme over tid. Lykke til.
Miah Skrevet 19. juni 2017 #6 Skrevet 19. juni 2017 Dersom det er melasma du har fått så har du alltid mulighet til å slutte på p-piller - siden det da trolig er en kombinasjon mellom hormononene og solen som har gitt deg flekkene. Det er mange andre mulige prevensjoner du kan prøve, men dessverre tror jeg ingen av dem gir mulighet til å kontrollere menstruasjonene. Jeg har melasma selv - under øynene - og enn så lenge vil jeg heller kunne hoppe over mensen hver måned enn å bli kvitt disse flekkene jeg har. Har lest at det tar lengre tid til flekkene begynner å trekke seg tilbake hos de som har fått det pga p-piller enn hos de som har fått det pga graviditet. Når du allerede bruker a-vitaminsyre og solkrem året rundt så gjør du allerede mesteparten av det du kan gjøre for flekkene. Er du forsiktig med å påføre nok solkrem, og ofte nok dersom du er ute i solen? Det kan virke som om det er noe som skurrer akkurat der siden flekkene sprer seg.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 Sikker på at det ikke er fregner? Anonymkode: 5054e...c60
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #8 Skrevet 19. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvert år får jeg mer og mer pigmentflekker. Er 30. Vet ikke om det er p-pillene eller hva. Uansett, nå har det blitt så mye at det dekker kanskje 80% av ansiktet. Så da tenker jeg; kanskje det er enklere å bli brunere jevnt over enn å forsøke å fjerne dem? Har brukt kremer etc, men dette har ikke hjulpet. Hvordan kan jeg få hudtonen til å bli jevn? Finnes det noen metode for å få den lysere huden like mørk som flekkene? Flekkene er ikke kjempemørke, men en anelse mørkere enn resten av huden Anonymkode: 78bc7...3fd Pigmentflekker over 80 % av ansiktet, slik du skriver at du har, er lite å gjøre med. Har du solt deg uten å bruke høyy solfaktor eller brukt mye solarium? Dersom årsaken er p pillebruk bør du snakke med fastlegen og få vurdert om du skal slutte eller forsøke å bytte merke. Begge deler kan hjelpe noe. Men solkrem i høy faktor er nok absolutt første bud. Jeg har fjernet noen få store pigmentflekker. Resultatet er hvitere hud på området og hud som ble veldig tynn og sensitiv. Krem med avitaminsyre er ikke heldig å bruke over så stort område i ansiktet. Den er og ubehagelig i bruk, og du ser lite "vakker" ut under behandlingen. Den skal heller ikke brukes sammen med ejsponering for sollys. Den kremen som har mest vitamin A syre uten å være på reswpt er Vitapankrem fra apoteket. Den anbefales av hudspesialister. Anonymkode: 16a58...181
Miah Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Krem med avitaminsyre er ikke heldig å bruke over så stort område i ansiktet. Den er og ubehagelig i bruk, og du ser lite "vakker" ut under behandlingen. Den skal heller ikke brukes sammen med ejsponering for sollys. Anonymkode: 16a58...181 Nja, det er da mange som bruker kremer med a-vitaminsyre nærmest hele livet fra voksen alder, og da som en måte å forebygge aldrende hud på. Det er ikke noe galt med å bruke kremen i hele ansiktet; det er jo nettopp det som gjøres. Flassingen som mange opplever kan forebygges ved å introdusere kremen veldig sakte til huden, ved å begynne med lavere doser (f.eks 0.025%), og også ved å bruke et tynt lag med fuktighetskrem under a-vitaminkremen. Alle eksponeres for sollys - det gjelder bare å bruke solkrem med høy faktor, og å ikke aktivt sole seg. Om det er melasma trådstarteren har så burde hun holde seg unna solen uansett. Det virker ikke heller som om trådstarter har opplevd noen problemer med a-vitaminsyre siden hun har brukt kremen så "lenge hun kan huske". Det jeg er mer bekymret for er at hun kanskje oppsøker solen aktivt mer enn hun burde, og at hun ikke påfører nok solkrem eller ikke påfører ofte nok. En må være veldig påpasselig med solen for å se om det har noen effekt på pigmentflekkene, og spesielt når hun bruker a-vitaminsyre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå