Gå til innhold

Pengestøtten til alle organisasjonene

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptisk
Skrevet

De siste dagene har vi vært vitne til en tragedie i Asia.

I kjølvannet av den (rett etter at de skjedde) startet innsamlinger landet rundt - både private og mer offentlige.

Jeg stiller meg skeptisk til alt for mye av dette. flott at store organisasjoner koordinerer penger videre til FN eller direkte til kriseomrpdet der det trengs, men det er en god del personer og lag som samler inn penger for å utnytte krisen: korrupsjon finnes i Norge, tro ikke noe annet.

Selv i de landsdekkende organsiasjonene er det korrupte mennesker som bedriver underslag.

Det er trist, men sant.

Jeg synes det er litt kvalmt at såpass mange maser hver eneste dag om "gi, gi penger". Som om det er det viktigste. Den viktigste hjelpen er gitt av regjeringen og verdenssamfunnet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Den viktigste hjelpen er gitt av regjeringen og verdenssamfunnet.

Dette er jeg helt uenig i. Pengene som privatpersoner, velforeninger og fagforbund gir, er ikke bare penger - dette handler også om holdninger. Og det er faktisk bra for oss også å gi.

Er du redd for korrupsjon, og derfor beholder pengene dine selv, er det i hvert fall garantert at de ikke havner hos husløse og andre som trenger hjelp. Jeg gir penger til Redd Barna, andre har hjerte for Kirkens Nødhjelp eller Røde Kors - hver gir etter evne, og følger sitt eget hjerte. Kan ikke se noe negativt i det i det hele tatt.

Skrevet

Korrupsjon eller ikke; det er viktig at hver og en av oss gir. Vi er nødt til å delta, vi er nødt til å føle at vi gjør noe. Å sitte passivt å se på noe slikt, er ikke menneskets natur. Men alle kan ikke ta med seg sin tekniske koffert og munnbind og reise ned og identifisere lik eller gi medisinsk nødhjelp til de som trenger det. Da gjør vi noe, vi gir penger.

Og masse penger kommer frem, det vet vi. heldogvis.

Så fortsett å gi så det svir, ikke sitt på rumpa og si at "dette har regjeringen tatt seg av".

Gjest Anonymous
Skrevet

Det synet ser jeg på som noe naivt, dette med at alle må gi.

Mest sannsynlig havner minst 1/3 i feil lommer...

Skrevet
Det synet ser jeg på som noe naivt, dette med at alle må gi.

Mest sannsynlig havner minst 1/3 i feil lommer...

Mulig det, men se det store bildet, så er det jo 2/3 som kommer frem da :wink:

Skrevet

- og 2/3 havner på rett sted hvis dine argumenter skal følges.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis du ikke gir noe, har du heller ingen mulighet for å hjelpe.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg har tro på at våre bidrag kommer frem, og forståelse for at det koster noe å drive et hjelpeapparat.

Og vi har råd til å gi!

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, jeg synes kanskje det blir vel mye når bedrifter jeg har bestilt en vare for hos lenge siden sender mail og opplyser om at de har bidratt økonomisk..vil de ha inn penger fra oss kundene igjen da, eller?

Skrevet

Alle de store er medlem av innsamlingskontrollen, som sjekker ting nøye. For å få støtte av myndighetene i Norge må de vise frem sine revisjonspapirer årlig. Årseregnskapet til de fleste er også enkelt å få tak i, ligger ofte ute på nett.

Skrevet

Jeg skjønner egentlig skepsis blant folk - det har poppet opp ganske mange nye organisasjoner/innsamlings-instanser siste tia. Men for de som tviler, kan man jo bare gi til de man føler er trygge. Selv har jeg gjort det.

De går faktisk ut i media (aviser og tv) og advarer mot falske innsamlere - er alltids noen som skor seg på andres elendighet - det vil det bestandig komme til å gjøre.

Skrevet
Å sitte passivt å se på noe slikt, er ikke menneskets natur.

Av en eller annen grunn har mennesket klart å gjøre det til sin natur at vi skal bevare alt og alle så lenge som overhode mulig. Slik ser man ikke annet sted i naturen, så man kan spørre seg selv om hvor naturlig det egentlig er.

MEN det har ingenting med saken å gjøre.

Jeg er ikke enig i at hver og en av oss er NØDT til å delta. Det er helt individuelt om hva man foretrekker å gjøre. Selvsagt burde man gi dersom man har råd og mulighet, og det blir litt vel vagt å si at siden det er korrupsjon i landet så er det ikke noe vits å gi. Men å måtte føle seg forpliktet til "å gi så det svir" synes jeg blir litt... feil. Gi litt, men ikke så du kjenner dype innhugg i lommeboka.

Skrevet

Man er ikke forpliktet til å gi, men med så mange mennesker berørt, tror jeg det er naturlig at man føler at man vil bidra litt.

Jeg feks kunne ikke, selv om jeg hadde hatt muligheten, reist ned og vært med på hjelpearbeidet der nede. Så sterk er jeg ikke. Min måte å bidra på, ble derfor ved en pengegave til en organisasjon jeg følte trygghet ved å gi til. Om noe av de kronene gikk til administrasjon av selve organisasjonen, so be it.

Jeg føler hvertfall at jeg har gjort noe!

Gjest Anonymous
Skrevet

det jeg lurer på er om det ikke snart holder i massevis...? de må vel ha nok til å bygge opp og vel så det når man ser totelt hvor mye de har fått? Jeg forstår at det trenger mye altså, men det har jo blitt sykt mye penger da!!

Gjest TomKrus
Skrevet

Av en eller annen grunn har mennesket klart å gjøre det til sin natur at vi skal bevare alt og alle så lenge som overhode mulig. Slik ser man ikke annet sted i naturen, så man kan spørre seg selv om hvor naturlig det egentlig er.

Mennesket har en fatteevne som overgår de andre dyrene, og ser nytten av å støtte andre enn medlemmer utenfor sin egen gruppe. Andre dyr kriger for eksempel ikke på samme måte som oss, ei har de heller kontakt eller viten om artsfrender på den andre siden av jorden.

Skrevet
det jeg lurer på er om det ikke snart holder i massevis...? de må vel ha nok til å bygge opp og vel så det når man ser totelt hvor mye de har fått? Jeg forstår at det trenger mye altså, men det har jo blitt sykt mye penger da!!

Og hvor mye tror du egentlig det koster å gi mat, medisiner og husly til hundretusener av mennesker som har mistet alt? Hvor mye koster det å bygge opp husene som er ødelagt, bygge opp hele landsbyer? Hva med alle de som har mistet levebrødet sitt? Når du sitter der i ditt trygge hjem, med familien din og jobb med fast inntekt, og sier at vi har gitt nok, da er det helt tydelig at du overhodet ikke har forstått omfanget av denne katastrofen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er mulig, Arkana, men jeg er fortsatt skeptisk til alle som roper "Gi, Gi" på hvert lille gatehjørne.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Det er fem millioner mennesker som er blitt hjemløse og mange av dem har mistet nær familie. Hvis du synes det er vanskelig å avse en hundrelapp eller to for å hjelpe dem, er det selvfølgelig din sak. Alle må gi det de selv føler for. Men å drive og rope her inne om at det er sånn et mas for å gi penger til nødrammede mennesker, synes jeg virker litt merkelig. Hva vil du oppnå? At ingen av oss gir penger? Verden blir ikke noe bedre sted av at vi alle sitter og knuger på pengene våre.

Deler av innlegget er slettet. Kg er for alle også gjester.

Remyline Moderator

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...