Julez Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Hei, er det noen her som har tatt utdanning når de er godt voksne? som kan si litt om hvordan det var. Spesielt med de økonomiske, miljøet, boplass. Blir glad for alle positive svar.
Sofie31 Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 Jeg er ikke eldre. Men jeg gikk i klasse med de som var 40 og 50 år. De innvolverte seg veldig lite med de andre i klassen, ganske bevisst. De aller fleste hadde ingenting i mot å bli kjent med de, men de valgte selv å distansere seg. Derimot, var de aldri alene. De snakket mye med de i klassen og hadde ett godt forhold til de i klassen. Fikk seg lett grupper, da de fleste så på de som seriøse studenter. - Men du må gå ut av din komfor sone. Beklager å si det, men de vanskligste for en 20-30 åring å bli kjent med, er de som er rundt 40 og oppover. De har gjerne ett skjold rundt seg. De har venner og familier, og gir ikke så mye av seg selv. Så det er lurt å være åpen, gi av seg selv og tenke at ''kanskje jeg har plass til flere mennesker i livet mitt?''. Men du kan ha det bra på skolen uten å få deg bestevenner. Dette er opp til deg selv. Det økonomiske er vanskelig å svare på, siden du ikke har sagt noe om din egen situasjon. Men om du flytter for å studere, får du jo stipend til å bo der. Om du har barn, er dette derimot veldig tøft for mange å være borte fra barna. Ellers så må man faktisk gjøre som alle andre studenter, jobbe ved siden av.
Sofie31 Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 Glemte å nevne boplass.. Det er jo også det samme for alle stundenter. Du har ikke skrevet hvilken by du skal bo i.. Men du må søke på SIO. Da bør du kanskje finne noe for deg selv? Eventuelt er det boliger hvor man deler bad og kjøkken som er rimelige. Dette må du sjekke på SIO (studentskipnaden i Oslo) eller de andre som finnes i studentbyene - som er rimeligere strøm, utgift og internett - det er jo statlige fra staten. Du kan også ta den første studentboligen du finner, slik at du er inne i systemet, da kan du lettere bytte til en som er bedre. De beste blir fulle tidlig, og du er sent ute om du skal studere til høsten. De fleste søker på disse i januar liksom.. Så da kan du ta noe dårlig, og søke om bedre etterhvert. Eventuelt så har de store byen ofte voksne bokollektiver. Eller kollektiver hvor de ikke er sosiale, veldig sosiale osv. å bo for seg selv i en studentby kan være dyrt, men jeg vet ikke hvilken by det er snakk om da.. Er det Volda, så kan du jo bo stort og rimelig. Du kan også vurdere å bo utenfor og ha bil ved siden av som noen gjør. Men du må nesten skrive litt mer, hvis det skal være mulig å gi tips til deg
Julez Skrevet 19. juni 2017 Forfatter #4 Skrevet 19. juni 2017 Tenker Trondheim eller Oslo. Er 29 år nå, blir ikke studier før til neste høst. Har ingen barn, så tenkte det var ypperlig å studere ferdig før man stifter familie. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #5 Skrevet 19. juni 2017 Min erfaring, som 37-åring, er at det er vanskelig å få kontakt med de yngre. De ser på deg som mora si. Du er yngre, så det blir nok lettere for deg. Å finne kollektiv ble umulig, igjen fordi du blir "mora mi". Sjekk studenthybler vi samskipnaden. Det finnes de som kun er til en person. Du får lån og stipend i Lånekassen. Anonymkode: 6c058...60b
Belima Skrevet 19. juni 2017 #6 Skrevet 19. juni 2017 Hjelpes meg! Er 29-30 år godt voksen nå! Trodde det var snakk om folk i 50 åra jeg. 7
calavi Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 8 minutter siden, Belima skrev: Hjelpes meg! Er 29-30 år godt voksen nå! Trodde det var snakk om folk i 50 åra jeg. Samme her
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 Jeg er 26 og skal begynne å ta generell studiekompetanse fra høsten av (2 år til sammen) og så 3 år på høyskole. Skal flytte sammen med kjæresten snart så jeg får en litt bedre økonomi en når jeg bor alene da han heller vil at jeg bruker penger på mat (vi deler så klart) og bil enn på TV/nett osv som han uansett må betale fra før sier han. Grei ordning mens jeg er student hvertfall Anonymkode: d3c29...26c
Belima Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 (endret) 14 timer siden, Julez skrev: hehe, bare jeg som føler meg gammel 😝 Jeg er godt voksen, mye mer enn 50 år. Endret 20. juni 2017 av Belima La til en kommentar. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #11 Skrevet 20. juni 2017 Jeg studerer og er voksen, flyttet hit pga studier. Bor i egen leilighet, jobber ved siden av studiene for å ha råd til dette. Går helt fint, er påpasselig med pengene selvsagt. Blir ingen ferie i år. De fleste andre studentene er mye yngre enn meg, og jeg har havnet helt "utenfor" studentmiljøet. Det er ganske ensomt med det går nå på ett vis. Anonymkode: 79bd6...a66 1
Julez Skrevet 20. juni 2017 Forfatter #12 Skrevet 20. juni 2017 Hvor studerer du? Leit å høre at de ikke er inkluderende da.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 23 timer siden, Julez skrev: Hei, er det noen her som har tatt utdanning når de er godt voksne? som kan si litt om hvordan det var. Spesielt med de økonomiske, miljøet, boplass. Blir glad for alle positive svar. 40 år og har begynt på min bachelor. Går veldig fint, flott klasse og variert alder :-) Gidder ikke alle studentaktivitetene, men føler meg absolutt inkludert likevel - det er liksom noe med å snakke med folk bli litt kjent uansett! Økonomisk er det såklart kjipt men det er absolutt verdt det. Satser på en liten deltidsjobb når jeg går siste året :-) Anonymkode: dd508...6f3 1
Julez Skrevet 20. juni 2017 Forfatter #14 Skrevet 20. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: 40 år og har begynt på min bachelor. Går veldig fint, flott klasse og variert alder :-) Gidder ikke alle studentaktivitetene, men føler meg absolutt inkludert likevel - det er liksom noe med å snakke med folk bli litt kjent uansett! Økonomisk er det såklart kjipt men det er absolutt verdt det. Satser på en liten deltidsjobb når jeg går siste året :-) Anonymkode: dd508...6f3
Julez Skrevet 20. juni 2017 Forfatter #15 Skrevet 20. juni 2017 Hvor i landet studerer du? Så bra, tror variasjon i alder er viktig. Tenker vel mest på de økonomiske, må bare tenke at det gjelder noen få år.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #16 Skrevet 20. juni 2017 Tror det kommer veldig an på hva du studerer. Selv studerte jeg et år på psykologi profesjon, hvor det var flere godt voksne studenter som var en del av klassemiljøet. Jeg tror de opplevde miljøet som bra. Etterpå begynte jeg på siving på NTNU og der var det utelukkende jevngamle studenter. Tror det ville vært vanskeligere og funnet seg til rette som 29 åring der. Anonymkode: 8dfcf...8ed
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 Følte meg mye eldre i forhold til medstudentene da jeg tok bachelor, men ikke så mye på master hvor jeg nå har mange flere "godt voksne" medstudenter Anonymkode: 10a02...e0b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #18 Skrevet 20. juni 2017 Her i Oslo får du ikke bolig via samskipnaden etter fylte 35. Du kan flytte inn før, men du får ikke tildelt etter 35. Bare til info. Anonymkode: 30757...d28
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #19 Skrevet 20. juni 2017 På 19.6.2017 den 19.20, Julez skrev: hehe, bare jeg som føler meg gammel 😝 For en idiot du er 😂 Anonymkode: b08a8...5e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå