Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en stilling på drømmejobben! Problemet er at den starter allerede i midten av juli, og jeg har 100% sommervikariat frem til midten av august.... Jeg har ingen mulighet til å kombinere de to jobbene på noen måte før jeg er ferdig med den andre jobben... Kan jeg likevel søke? Og hva burde jeg eventuelt skrive i søknaden? Eller burde jeg ringe og forhøre meg først? Det er snakk om en jobb som sykepleier.

AnonymBruker
Skrevet

Du søker uten å skrive noe om de forholdene du her nevner. Blir du innkaldt til intervju, så opplyser du om sommerjobben. 

Anonymkode: 9da51...bf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart du kan søke, som nevnt over.

Sommervikariatet kan evt sies opp, sjekk hva som står i kontrakten ang oppsigelsestid.

Anonymkode: 886ed...9ae

AnonymBruker
Skrevet

Søk i vei! Det kan godt hende de er fleksible i forhold til oppstartsdato om de finner en kandidat de liker godt. 

Du kan avslutte søknaden med å skrive at du har mulighet til å begynne i jobben fra x dato. 

Anonymkode: 46901...06e

Skrevet

Takk for svar:) Da søker jeg på jobben og krysser fingrene for at de er fleksible. Jeg tror jeg velger å være ærlig om sommerjobben, for den er veldig relevent som erfaring til denne typen jobb som jeg søker!

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig må du absolutt være. De finner jo ut av det, og om du ikke har vært ærlig om det, setter det deg i veldig dårlig lys, og kan få deg svartelistet hos dem. 

Da jeg begynte i min nåværende jobb ville de helst ha noen som kunne starte i april. Jeg endte opp med å få jobben og starte i august, siden jeg hadde 3 mnd oppsigelsestid og daværende arbeidsgiver ikke ville la meg gå før tiden.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig må du absolutt være. De finner jo ut av det, og om du ikke har vært ærlig om det, setter det deg i veldig dårlig lys, og kan få deg svartelistet hos dem. 

Da jeg begynte i min nåværende jobb ville de helst ha noen som kunne starte i april. Jeg endte opp med å få jobben og starte i august, siden jeg hadde 3 mnd oppsigelsestid og daværende arbeidsgiver ikke ville la meg gå før tiden.

Jeg skrev det fordi noen her svarte at jeg ikke skulle opplyse om sommerjobben :)

Skrevet (endret)

Med mindre det er snakk om tidsbegrensede vikariater/engasjement, kan oppstartsdato oppgitt i utlysningstekster i de fleste tilfeller tolkes som "ledig fra/første mulige tiltredelsesdato", ikke "må kunne starte denne datoen". De fleste jobbsøkere er jo i jobb fra før av og har tre måneders oppsigelse, det er noe arbeidsgiver er inneforstått med.

Endret av Daria
  • Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Selvsagt skal du være ærlig med hensyn til når du kan starte i jobben, men her er det bare å søke! Hvis en stilling er utlyst , så forstår jo forhåpentligvis arbeidsgiver at søkerne ikke nødvendigvis kan starte midt i juli. Søkere som allerede er i jobb har jo oppsigelsestid, og den er ofte på tre måneder fra den første i måneden ETTER at man sier opp. Du kan jo starte lenge før disse søkerne, siden sommerjobben din varer fram til midten av august.
Dessuten: en måned fra eller til på oppstartsdatoen spiller INGEN rolle hvis det er en fast jobb. Man regner jo med at den som ansettes blir der i noen år, og da vil man ansette den som er best egnet til jobben. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Katten skrev:

Jeg skrev det fordi noen her svarte at jeg ikke skulle opplyse om sommerjobben :)

Dersom det er meg du sikter til så mene rjeg ikke at du ikke skal skrive at du har sommerjobb nå. Det skal du skrive og hvor lang kontrakt du har på sommerjobben. At du ikke kan avslutte sommerjobben for å begynne i ny jobb i juli unnlater du å skrive. Da er du ærlig, samtidig som arbeidsgiver vet at mulighetene for at du kan begynne umiddelbart kanskje ikke er tilstede. 

Senere, dersom du skulle få denne jobben, får du prøve å lirke ting på plass med gammel og ny arbeidsgiver. 

Min mening både oppe i tråden og ellers i livet er at man er ærlig, opplyser om faktiske forhold men man bretter ikke ut alt i detalj. De fleste er fleksible og tilpasser oppstart og avslutning av sommervikarer og andre ansatte. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det er meg du sikter til så mene rjeg ikke at du ikke skal skrive at du har sommerjobb nå. Det skal du skrive og hvor lang kontrakt du har på sommerjobben. At du ikke kan avslutte sommerjobben for å begynne i ny jobb i juli unnlater du å skrive. Da er du ærlig, samtidig som arbeidsgiver vet at mulighetene for at du kan begynne umiddelbart kanskje ikke er tilstede. 

Senere, dersom du skulle få denne jobben, får du prøve å lirke ting på plass med gammel og ny arbeidsgiver. 

Min mening både oppe i tråden og ellers i livet er at man er ærlig, opplyser om faktiske forhold men man bretter ikke ut alt i detalj. De fleste er fleksible og tilpasser oppstart og avslutning av sommervikarer og andre ansatte. 

Ok, da misforstod jeg deg først. Beklager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...