AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Samboeren min ringte akkurat.. 13 åringen har øreverk uten feber siden i dag tidlig og han lurte på om de måtte bestille legetime. Jeg svarte: "Nei, gi henne en paracet.. " Blir jenta forkjølet, så maser hun og legetime fordi det kan være streptokokker.. Og har hun litt vondt i en fot, så er det nærmest rett til røntgen . Jeg har inntrykk av at flere av de andre foreldrene i alderstrinnet hennes også duller slik med barna sine.. Barn som er hjemme fra skolen med hodepine stadig vekk, hjemme fordi de er småforkjølet osv.. Og så dukker de opp på fotballtrening samme ettermiddag.. Er det jeg som undervurderer her?? Anonymkode: 6e568...d11 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min ringte akkurat.. 13 åringen har øreverk uten feber siden i dag tidlig og han lurte på om de måtte bestille legetime. Jeg svarte: "Nei, gi henne en paracet.. " Blir jenta forkjølet, så maser hun og legetime fordi det kan være streptokokker.. Og har hun litt vondt i en fot, så er det nærmest rett til røntgen . Jeg har inntrykk av at flere av de andre foreldrene i alderstrinnet hennes også duller slik med barna sine.. Barn som er hjemme fra skolen med hodepine stadig vekk, hjemme fordi de er småforkjølet osv.. Og så dukker de opp på fotballtrening samme ettermiddag.. Er det jeg som undervurderer her?? Anonymkode: 6e568...d11 Jeg hadde skikkelig ørevekt når jeg var liten, det var drit vondt! (jeg gadd ikke snyte) og fikk tabletter fra legen som kom mitt på natta, og det gjøre susen med enganng. Pain away! Anonymkode: 753ba...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 Øreverk er faktisk en ring man ringer legen for. Det blir fort jævlig vondt Men å ringe legen for en forkjølelse eller en litt vond fot (før man i det hele tatt ser om den bedrer seg) er nok litt mye Anonymkode: 4e1bf...f22 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #4 Skrevet 19. juni 2017 Jeg har ikke det inntrykket, nei. Det finnes vel altlid en og annen hysteriker, men det gjorde det da da jeg var barn også. Anonymkode: 4def8...632 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #5 Skrevet 19. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min ringte akkurat.. 13 åringen har øreverk uten feber siden i dag tidlig og han lurte på om de måtte bestille legetime. Jeg svarte: "Nei, gi henne en paracet.. " Blir jenta forkjølet, så maser hun og legetime fordi det kan være streptokokker.. Og har hun litt vondt i en fot, så er det nærmest rett til røntgen . Jeg har inntrykk av at flere av de andre foreldrene i alderstrinnet hennes også duller slik med barna sine.. Barn som er hjemme fra skolen med hodepine stadig vekk, hjemme fordi de er småforkjølet osv.. Og så dukker de opp på fotballtrening samme ettermiddag.. Er det jeg som undervurderer her?? Anonymkode: 6e568...d11 Noen tar barna med for raskt og for for bagatellmessige forhold, men det er faktisk ikke det verste. Det verste er dem som IKKE tar barna med til lege før tilstanden blir veldig alvorlig. Og de er det større grunn til å beklage seg over. Anonymkode: 795b0...eb0 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #6 Skrevet 19. juni 2017 Jobber på legevakt og man trenger ikke ringe lege for øreverk. Man skal forsøke nesespray og smertestillende, kontakte lege hvis det ikke gir seg i løpet av 72 timer eller hvis det begynner å verke. Største problemet her til lands er STORT overforbruk av antibiotika som gir fare for resistens. Enig i at folk nå ikke har evne til å avvente og se an en dag eller to. Anonymkode: e65c0...a5c 12
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobber på legevakt og man trenger ikke ringe lege for øreverk. Man skal forsøke nesespray og smertestillende, kontakte lege hvis det ikke gir seg i løpet av 72 timer eller hvis det begynner å verke. Største problemet her til lands er STORT overforbruk av antibiotika som gir fare for resistens. Enig i at folk nå ikke har evne til å avvente og se an en dag eller to. Anonymkode: e65c0...a5c Tro meg, det var nødvendig. Jeg trengte tabletter for å kunne åpne opp nesen, det var helt blokkert. Anonymkode: 753ba...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #8 Skrevet 19. juni 2017 Man ser jo da alltid an i forhold til almenntilstanden. Øreverk uten feber trenger ikke legetilsyn med mindre tilstandes forverres. Anonymkode: 2cab5...3a3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man ser jo da alltid an i forhold til almenntilstanden. Øreverk uten feber trenger ikke legetilsyn med mindre tilstandes forverres. Anonymkode: 2cab5...3a3 Selvfølgelig.. men her har jenta ingen feber og har fungert på skolen i hele dag.. Så man ringer ikke legen for sånt.. mener jeg da.. Anonymkode: 6e568...d11 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #10 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tro meg, det var nødvendig. Jeg trengte tabletter for å kunne åpne opp nesen, det var helt blokkert. Anonymkode: 753ba...9ce I 90% av tilfellene ikke nødvendig, derfor skal man se det an. Men foreldre maser på legene om antibiotika fortest mulig....gjør barna og alle en bjørnetjeneste. Anonymkode: e65c0...a5c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #11 Skrevet 19. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min ringte akkurat.. 13 åringen har øreverk uten feber siden i dag tidlig og han lurte på om de måtte bestille legetime. Jeg svarte: "Nei, gi henne en paracet.. " Blir jenta forkjølet, så maser hun og legetime fordi det kan være streptokokker.. Og har hun litt vondt i en fot, så er det nærmest rett til røntgen . Jeg har inntrykk av at flere av de andre foreldrene i alderstrinnet hennes også duller slik med barna sine.. Barn som er hjemme fra skolen med hodepine stadig vekk, hjemme fordi de er småforkjølet osv.. Og så dukker de opp på fotballtrening samme ettermiddag.. Er det jeg som undervurderer her?? Anonymkode: 6e568...d11 Mamma sin test på om jeg virkelig var syk: Da blir det ikke fotball, turn, riding i kveld, da ... Om jeg virkelig var syk, var det greit. Hvis ikke dro jeg på skolen Anonymkode: fce9b...835 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #12 Skrevet 19. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tro meg, det var nødvendig. Jeg trengte tabletter for å kunne åpne opp nesen, det var helt blokkert. Anonymkode: 753ba...9ce Ja.. men det var deg.. som skrevet lenger opp her.. Man ser ann tilstanden.. man prøver jo alternativt først. Anonymkode: 6e568...d11 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #13 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man ser jo da alltid an i forhold til almenntilstanden. Øreverk uten feber trenger ikke legetilsyn med mindre tilstandes forverres. Anonymkode: 2cab5...3a3 Og det var det foreldrene mine gjorde, men når jeg var 6 år og ikke kunne sove pga øreverk og var fortsatt oppe kl 3 (noe jeg aldri klarte i den alderen) gjorde de rett beslutning, lege kom en time senere, fikk noen tabletter som skulle åpne opp nesen, gjorde underverker, og for det øreverket verket og drit vondt, sinsykt glad for at foreldrene mine tok meg på alvor. Anonymkode: 753ba...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #14 Skrevet 19. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig.. men her har jenta ingen feber og har fungert på skolen i hele dag.. Så man ringer ikke legen for sånt.. mener jeg da.. Anonymkode: 6e568...d11 jeg hadde ikke feber med øreverket. Anonymkode: 753ba...9ce
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #15 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mamma sin test på om jeg virkelig var syk: Da blir det ikke fotball, turn, riding i kveld, da ... Om jeg virkelig var syk, var det greit. Hvis ikke dro jeg på skolen Anonymkode: fce9b...835 Jeg mener at om barna er så syke at de er hjemme fra skolen, skulle de fått vært hjemme HELE dagen.. Ikke turn, fotball venner osv.. Anonymkode: 6e568...d11 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #16 Skrevet 19. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: jeg hadde ikke feber med øreverket. Anonymkode: 753ba...9ce Nei.. men du slet skikkelig.. Anonymkode: 6e568...d11
tonebelinda Skrevet 19. juni 2017 #17 Skrevet 19. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at om barna er så syke at de er hjemme fra skolen, skulle de fått vært hjemme HELE dagen.. Ikke turn, fotball venner osv.. Anonymkode: 6e568...d11 Det er en regel vi alltid har hatt hjemme - er du syk og hjemme fra skolen, er du heller ikke med på aktiviteter på kvelden, da holder du deg hjemme. 4
fannyfab Skrevet 19. juni 2017 #18 Skrevet 19. juni 2017 Helt enig meg deg ts. Er så sinnsykt mange som lar barna sine være hjemme bare fordi de har litt vondt i hodet eller hoster. Tragisk. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #19 Skrevet 19. juni 2017 Det er bedre å ta ungen med til legen en gang for mye, enn en gang for lite. Mange ber foreldre "se an". Det foreldre blir bedt om her, er å selv gjøre en medisinsk vurdering av alvorlighetsgraden. Og det er risikabelt, med tanke på at de fleste foreldre ikke er medisinsk utdannet. Anonymkode: a0e5d...0df 2
Arkana Skrevet 19. juni 2017 #20 Skrevet 19. juni 2017 (endret) Jeg tenker at det finnes sikkert en god del mennesker som drar til lege eller legevakt raskere enn de trenger. Selv har jeg tro på at det meste går over av seg selv. Jeg har tre barn og vi har ennå ikke vært hos legevakt med noen av dem. To av dem har aldri vært hos legen en gang. Når det er sagt er vi heldige og våre barn er sjelden syke. Det betyr ikke at de som drar til legen oftere enn oss er hysteriske og overvurderer behovet for legehjelp. Både voksne og barn er forskjellige. Her kommer vi også inn på en annen ting jeg ville kommentere, jeg synes ikke du kan blande sammen eget barn med andres. Du vet ingenting om hva som feiler andre barn eller voksne og hvorfor de er hjemme fra skolen eller drar til legen. Noen er oftere syke enn andre, noen har underliggende tilstander som gjør at de trenger tilsyn eller behandling for ting friske mennesker kan se an. Det du kaller hodepine kan være invalidiserende migrene. Mange tilstander går over etter noen timer og det er da ingen grunn til at man skal ha husarrest fra fritidsaktiviteter fordi man var syk i skoletiden. Noen som sliter med f.eks. kronisk hodepine eller magesmerter går allerede glipp av mye her i livet om de ikke også skal mure seg inne av frykt for hva andre tenker om dem, og jeg blir sint bare av tanken på hva enkelte føler de er berettiget til å blande seg opp i. Forutsatt at vi ikke snakker om et barn som driver med skulking er jeg grunnleggende uenig i at barn som var syke på dagtid skal holdes inne hele dagen. Hva i all verden er poenget med det? Endret 19. juni 2017 av Arkana 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå