Gå til innhold

Lavkarbo, ketolyse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist strikt lavkarbo i 2 mnd nå. Har diabetes type 1. Blodsukkeret har gått ned og jeg er veldig glad for det, men vekta har bare rikket seg ned 400 gram. JEg har testet mye fett, lite fett- telt kalorier i tilegg, ingen meieriprodukter, mye meieriprodukter, med brisk knekkebrød og uten brik knekkebrød. Ingenting skjer. Lege, diabetessykepleier og alle andre jeg snakker med skjønner ingenting. Har sjekket stoffskiftet, det er fint, flere leger har sett på resultatene.

Har noen erfart det samme?

Anonymkode: 9bf14...ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Litt rart at folk som jobber innen feltet "ikke skjønner noenting". Hva er din BMI, hvilket kalorimål har du, holder du deg til dette, og hvordan teller du kalorier?

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Pringle skrev:

Litt rart at folk som jobber innen feltet "ikke skjønner noenting". Hva er din BMI, hvilket kalorimål har du, holder du deg til dette, og hvordan teller du kalorier?

Min bmi er 26.7. Jeg har 1000-1200 som kalorimål og 20 gram som karbo mål. Jeg veier maten og bruker myfitnesspal app som regner ut for meg.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min bmi er 26.7. Jeg har 1000-1200 som kalorimål og 20 gram som karbo mål. Jeg veier maten og bruker myfitnesspal app som regner ut for meg.

1200 er jo for lite! På ketolyse skal man jo ikke telle kcal..

Anonymkode: c41c0...a7e

Skrevet (endret)

Takk for svar. Da har du "litt å ta av", men du er bare såvidt overvektig. Men kalorimålet ditt er feil. Hvis du bruker MFP, har du fått beskjed om å spise minst et visst antall kalorier, og du skal i tillegg spise tilbake en andel av kaloriene du bruker på trening (hvis du trener). Det er for de fleste helt unødvendig å spise under 1500 kalorier. Hvis du ikke går ned i vekt (eller du virkelig bare har gått ned 400 gram på 2 måneder), spiser du mer enn du bruker, og helt, helt sikkert mer enn 1500 per dag i gjennomsnitt. Men det er forholdsvis lett å rette opp. Du må gjøre disse tingene når du bruker MFP: Vei alt og pass på at du har veid den mengden du faktisk får i deg. Logg den mengden. Bruk innførsler som samsvarer med den matvaren du faktisk spiser. Hvis kaloriinnholdet eller mengdemålene på matvaren ikke stemmer, må du endre dette eller lage din egen innførsel. Scanning er ikke ensbetydende med at det er riktig. Ting som olje, smør er ren energi. Kaffe (pulverkaffe og kokekaffe, ikke kaffedrikker), sukkerfri saft, issalat og lignende trenger du ikke logge. Hvis du lager mat, bruk oppskriftsmodulen. Logg alt som har kalorier. Ikke "glem" noe. Og ikke ha "spisedager". Nå kalorimålet ditt hver dag (+/- 50).

Og ha realistiske forventninger. Du kan regne med å gå ned opptil 1/2 kg per uke i gjennomsnitt (dvs i rykk og napp, men over tid nesten halvparten så mange kilo som uker), hvis du gjør alt riktig, hele tiden, men det er det nesten ingen som gjør, og heller ingen som krever av deg. Så vær tålmodig og grei mot deg selv. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Pringle skrev:

Takk for svar. Da har du "litt å ta av", men du er bare såvidt overvektig. Men kalorimålet ditt er feil. Hvis du bruker MFP, har du fått beskjed om å spise minst et visst antall kalorier, og du skal i tillegg spise tilbake en andel av kaloriene du bruker på trening (hvis du trener). Det er for de fleste helt unødvendig å spise under 1500 kalorier. Hvis du ikke går ned i vekt (eller du virkelig bare har gått ned 400 gram på 2 måneder), spiser du mer enn du bruker, og helt, helt sikkert mer enn 1500 per dag i gjennomsnitt. Men det er forholdsvis lett å rette opp. Du må gjøre disse tingene når du bruker MFP: Vei alt og pass på at du har veid den mengden du faktisk får i deg. Logg den mengden. Bruk innførsler som samsvarer med den matvaren du faktisk spiser. Hvis kaloriinnholdet eller mengdemålene på matvaren ikke stemmer, må du endre dette eller lage din egen innførsel. Scanning er ikke ensbetydende med at det er riktig. Ting som olje, smør er ren energi. Kaffe (pulverkaffe og kokekaffe, ikke kaffedrikker), sukkerfri saft, issalat og lignende trenger du ikke logge. Hvis du lager mat, bruk oppskriftsmodulen. Logg alt som har kalorier. Ikke "glem" noe. Og ikke ha "spisedager". Nå kalorimålet ditt hver dag (+/- 50).

Og ha realistiske forventninger. Du kan regne med å gå ned opptil 1/2 kg per uke i gjennomsnitt (dvs i rykk og napp, men over tid nesten halvparten så mange kilo som uker), hvis du gjør alt riktig, hele tiden, men det er det nesten ingen som gjør, og heller ingen som krever av deg. Så vær tålmodig og grei mot deg selv. 

Takk for svaret ditt :) Uten å være frekk så skrev jeg at jeg veier absolutt alt jeg spiser. Jeg taster inn alt selv i appen. Så med mindre appen er helt feil så spiser jeg mellom 1000-1200, 15-20 gram karbo hver dag. Ja jeg har virkelig bare gått ned 400 gram på 2 mnd. 

Jeg har vært super streng har ikke skeiet ut med mat, jeg har drukket cola zero. Jeg hadde det helt grusomt den første uka. Masse abstinenser, men etter det har det gått veldig fint. Men ingen vektnedgang.

Så jeg vet at jeg har holdt meg til kaloriene og karboene jeg skal. 

Skrevet

Kjære trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon.

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her.

sofie777, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...