AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Jeg forsøker å gjøre "hver dag til en lek", men er også obs på at barn gjerne kan kjede seg litt. Men nå vet jeg ikke mine arme råd. Har en på 4 år, som går i barnehage. Der oppe leker de ute hele dagen, og ikke minst så leker de sammen med hverandre. Mitt barn liker det svært godt, og problemet oppstår når det forventes at jeg blir med på den samme leken. Hele tiden. Var hjemme 1 uke pga smittsom sykdom (var dog i god form ellers) og jeg merket veldig på dette med at jeg skal være med på leken, hele tiden. Forventer å bli underholdt, hele tiden. Men jeg har et "hus å drive", og med to barn er det mer enn nok å gjøre i forhold til klesvask, oppvask og andre ting. Som dere sikkert har hørt om fra før av Så jeg bidrar der jeg kan, engasjerer meg. Setter igang tegning. Tar med ut for å hoppe på trampolina. Finner på, lar henne være med meg. Men alt er bare gøy i 5 minutter, så er det kjedelig, og hun maser på meg. Forventer at jeg skal underholde henne. Terskelen for hva som er gøy i livet har blitt alt for høy! TV er gøy - men jeg mener bestemt at det ikke er sunt å se for mye på TV. Det har vært mer en nødløsning. Men er det ikke normalt at 4-åringer liker: - Å leke med lego - Pusle - Hoppe på trampoline - Tegne ? Alt dette er aktiviteter hun liker, men kun de første 5 minuttene. Hun er så veldig, veldig, veldig opptatt av å leke sammen med andre, klarer ikke å leke alene. Og jeg ser det kan bli et problem når hun må være hjemme med meg i 2 uker når barnehagen stenger. Som sagt forsøker jeg å aktivisere og finne på ting, men hun blir fort lei! Og da begynner hun å mase. Anonymkode: a5233...c10
BlendaSensitive Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 Kan hun leke lenge i barnehagen, enten selv eller sammen med andre? (om ja, så er det jo ingenting feil å konsentrasjonsevnen eller evnen til å leke) Bruker hun "å lede leken" og finne på ting der eller er det de andre som tar henne med? (kanskje ikke har fantasi selv...?) Har hun kanskje rett og slett blitt vant til at du/dere stiller opp? Vi har selv en på fire år, men vi har helt fra hun var liten vent henne til å leke selv. Selv om tv/data lokker mer til tider. Har dere mange regler for hva man får og ikke får gjøre hjemme? Vi har for eksempel en "pyssellåda", med toalettruller, saks, lim, teip, annet rusk og rask som kan lekes med, helt fritt. Den er veldig poppis her hjemme. Og vi er ikke strenge med at hun bare må leke på rommet, hun får ta med seg leksaker der vi er, men må jo rydde etterpå også. Da kan jeg lese/slappe/rydde mens hun bare leker der vi er og holder på med sitt. Bare tips! Kanskje gjør dere dette eller hun bare ikke er så selvstendig i lek helt enkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 1 minutt siden, BlendaSensitive skrev: Kan hun leke lenge i barnehagen, enten selv eller sammen med andre? (om ja, så er det jo ingenting feil å konsentrasjonsevnen eller evnen til å leke) Bruker hun "å lede leken" og finne på ting der eller er det de andre som tar henne med? (kanskje ikke har fantasi selv...?) Har hun kanskje rett og slett blitt vant til at du/dere stiller opp? Vi har selv en på fire år, men vi har helt fra hun var liten vent henne til å leke selv. Selv om tv/data lokker mer til tider. Har dere mange regler for hva man får og ikke får gjøre hjemme? Vi har for eksempel en "pyssellåda", med toalettruller, saks, lim, teip, annet rusk og rask som kan lekes med, helt fritt. Den er veldig poppis her hjemme. Og vi er ikke strenge med at hun bare må leke på rommet, hun får ta med seg leksaker der vi er, men må jo rydde etterpå også. Da kan jeg lese/slappe/rydde mens hun bare leker der vi er og holder på med sitt. Bare tips! Kanskje gjør dere dette eller hun bare ikke er så selvstendig i lek helt enkelt. Hun klarer å leke selv i barnehagen. Det jeg har sett er at det er ca 50-50 hvem som leder an leken. Hun leker mye med en jente som er veldig dominant, og mye annet. Har påvirket henne, for hun har blitt mer kommanderende her hjemme. Det er sånn de leker. Noen ganger klarer hun å leke fint, f.eks hvis hun dusjer eller bader, eller et fåtalls ganger hvis hun er på rommet. Men det skjer nesten aldri. Hun vil alltid ha med noen på leken. Hvis hun hopper på trampolina, slutter hun hvis jeg ikke står og ser på. Hun får lov til å leke med lekene sine her hjemme.. det jeg har nevnt + kosedyr, playmo, bøker, memory osv. Hun vil gjerne sparkesykle ute, men ender opp med at jeg må bære sykkelen. Anonymkode: a5233...c10 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #4 Skrevet 19. juni 2017 Det er vel ikke unormalt at unger i den alderen ikke klarer fokusere på en aktivitet i mer enn noen minutter av gangen. Jeg ville latt være å underholde henne. Si ifra at mamma er opptatt, nå må du leke for deg selv. Så kan hun sutre og hyle og bære seg alt hun vil. Så lenge du fortsetter å underholde henne og hun aldri er nødt til å lære seg å leke alene og underholde seg selv, og ikke misnt tåle å kjede seg litt, kommer hun ikke til å slutte å mase på deg. Anonymkode: 83eab...de7 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #5 Skrevet 19. juni 2017 Det å underholde seg selv krever også trening, og det høres ut som dere kanskje har kommet inn på litt feil spor. Jeg tror jeg ville trent bevisst på å utviden tiden hun klarer å leke alene. Jeg ser for meg en prat med jenta om at du som mor synes det er veldig gøy å leke med henne,men at du også er nødt til å gjøre mye jobb i huset, og at jo mer hun maser, jo lenger tid tar det for deg å gjøre husarbeidet. Så kan det konkretiseres det ved å fortelle at nå skal jeg rydde kjøkkenet. Hvis jeg ikke blir forstyrret kommer det til å ta 10 minutter, hvis jeg blir forstyrret, og mister konsentrasjonen, kommer det til å ta lenger tid. Så kan man sette på en alarm, så jenta vet godt når det har gått ti ti minuter. Hvis hun ikke har forstyrret i løpet av de ti minuttene, får hun mors udelte oppmerksomhet en liten stund, før mor må gjøre noe annet som også tar ti minutter. Hvis hun har forstyrret, så får hun beskjed om at hun må vente en stund til når klokka ringer, fordi mor ikke rakk å bli ferdig. etter noen minutter til får hun udelt oppmerksomhet en liten stund, før mor tar fatt på neste oppgave. 'Etterhvert som jenta blir flinkere kan tiden utvides gradvis, og tilslutt kan man antagelig fjerne hele klokken. Anonymkode: 681c0...dda 1
Myrthel Skrevet 19. juni 2017 #6 Skrevet 19. juni 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke unormalt at unger i den alderen ikke klarer fokusere på en aktivitet i mer enn noen minutter av gangen. Jeg ville latt være å underholde henne. Si ifra at mamma er opptatt, nå må du leke for deg selv. Så kan hun sutre og hyle og bære seg alt hun vil. Så lenge du fortsetter å underholde henne og hun aldri er nødt til å lære seg å leke alene og underholde seg selv, og ikke misnt tåle å kjede seg litt, kommer hun ikke til å slutte å mase på deg. Anonymkode: 83eab...de7 Jeg er enig i at jeg ville latt være å underholde henne. Det er tydelig at barnet har blitt sjefen og styrer over deg. Det er ikke greit. Jeg har vært hjemme med 3 barn, som ikke har gått i barnehage eller SFO. De har lekt rundt meg hele tiden, men jeg har ikke underholdt dem. Vi har dratt på skogturer uten å ta med leker - og de har vært nødt til å finne på ting selv med det som finnes i skogen. Jeg kan godt lære et barn å lage en "kongleku", men jeg sitter ikke å leker med kua etterpå ;-). På samme måte har det vært hjemme. Jeg lærte barna forskjellige ting, men deretter overlot jeg leken til barna ;-). Dette problemet er en av de største grunnene til at jeg valgte vekk barnehage for mine barn. Jeg ville at de skulle utvikle fantasi og at lek ikke skulle være styrt at tid, sted og "regler". Det er vondt å høre at mange foreldre gruer seg til å ha barna hjemme i ferier, fordi det er så slitsomt. Det trenger ikke å være slitsomt, hvis man lærer barn å leke selv ;-). 1
Synne-Marie Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 Jeg har dessverre aldri vært særlig flink til å leike med barn, men det jeg gjør når jeg er hjemme med dem, og de søker meg for underholdning og leik, er at de får være med å "hjelpe" meg. De får min oppmerksomhet, og samtidig får de lære litt om husholdning og andre oppgaver. Også lever jeg med at ting tar lengre tid enn om jeg fikk holde på aleine. 1
Gjest Coolaid Skrevet 19. juni 2017 #8 Skrevet 19. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forsøker å gjøre "hver dag til en lek", men er også obs på at barn gjerne kan kjede seg litt. Men nå vet jeg ikke mine arme råd. Har en på 4 år, som går i barnehage. Der oppe leker de ute hele dagen, og ikke minst så leker de sammen med hverandre. Mitt barn liker det svært godt, og problemet oppstår når det forventes at jeg blir med på den samme leken. Hele tiden. Var hjemme 1 uke pga smittsom sykdom (var dog i god form ellers) og jeg merket veldig på dette med at jeg skal være med på leken, hele tiden. Forventer å bli underholdt, hele tiden. Men jeg har et "hus å drive", og med to barn er det mer enn nok å gjøre i forhold til klesvask, oppvask og andre ting. Som dere sikkert har hørt om fra før av Så jeg bidrar der jeg kan, engasjerer meg. Setter igang tegning. Tar med ut for å hoppe på trampolina. Finner på, lar henne være med meg. Men alt er bare gøy i 5 minutter, så er det kjedelig, og hun maser på meg. Forventer at jeg skal underholde henne. Terskelen for hva som er gøy i livet har blitt alt for høy! TV er gøy - men jeg mener bestemt at det ikke er sunt å se for mye på TV. Det har vært mer en nødløsning. Men er det ikke normalt at 4-åringer liker: - Å leke med lego - Pusle - Hoppe på trampoline - Tegne ? Alt dette er aktiviteter hun liker, men kun de første 5 minuttene. Hun er så veldig, veldig, veldig opptatt av å leke sammen med andre, klarer ikke å leke alene. Og jeg ser det kan bli et problem når hun må være hjemme med meg i 2 uker når barnehagen stenger. Som sagt forsøker jeg å aktivisere og finne på ting, men hun blir fort lei! Og da begynner hun å mase. Anonymkode: a5233...c10 Du trenger ikke leke med barn for å aktiviserer dem. Gjør noe som du har lyst til - litt, og så kan jenten din putle på selv. Barn har ikke vondt av å kjede seg - tvert om! Du har mest sannsynlig gått i fellen hvor du er "underholdningsstasjonen" når dere har kommet hjem. Barnet maser fordi det oppnår noe. La barnet kjede seg. Etter at det forstår at du ikke har noe å hente hos deg vil det aktiviserer seg selv - det kan faktisk bli ganske kjekt. Barn i dag er stort sett aktivisert av voksenstyrte aktiviteter. Gi barnet et sunt pusterom hvor det kan kjede seg, oppdage ting, fundere, utvikle seg og andre rare ting hjemme. Sørg for at hjemmetiden ikke blir skjermtid selv om det blir lettere for deg.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 Mine barn har også vært sånn. Da får de tilbud om å enten hjelpe til med det jeg skal gjøre, eller vente til jeg er ferdig. Så leker jeg litt sammen med, før jeg sier at "nå vil ikke mamma leke mer" eller "Nå må mamma gå og gjøre noe annet". Om de protesterer, og sier de kjeder seg, så får de beskjed om å finne på noe, og så kommer jeg med noen enkle forslag. (Perler, bok, lego...) Om oppgavene mine er for kjedelige, så får de finne på noe selv. (Og det gjør de faktisk, bare de får tid til å kjede seg litt først.) Anonymkode: 87353...b8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå