Gå til innhold

Barn son strever med å lese nynorsk, kan noen gi meg tips her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som begynner i 3 klasse til høsten. Barnet skal utredes av ppt hva gjelder lesing. Spørsmålet mitt er om noen har vært gjennom noe slikt. Når vi leser hjemmelekse oversetter barnet nynorsk ord til bokmål, det protesteres på enkelte ord det hun mener det er skrivefeil i boken, dette fordi hun "oversetter" nynorsk til bokmål under lesingen. Hun er gitt en "tilpasset" bok. Lurer også på om det er mulig å få bokmål lesebok? Slik at hun slipper nynorsk? 

Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 04526...2f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn som begynner i 3 klasse til høsten. Barnet skal utredes av ppt hva gjelder lesing. Spørsmålet mitt er om noen har vært gjennom noe slikt. Når vi leser hjemmelekse oversetter barnet nynorsk ord til bokmål, det protesteres på enkelte ord det hun mener det er skrivefeil i boken, dette fordi hun "oversetter" nynorsk til bokmål under lesingen. Hun er gitt en "tilpasset" bok. Lurer også på om det er mulig å få bokmål lesebok? Slik at hun slipper nynorsk? 

Takknemlig for svar. 

Grusomt. Vi blir alle påtvunget dette...hvorfor kan ikke lovverket bare forby nynorsk i Oslo-skolene?

Anonymkode: 97c83...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grusomt. Vi blir alle påtvunget dette...hvorfor kan ikke lovverket bare forby nynorsk i Oslo-skolene?

Fordi Oslo er en del av Norge.

Ville funnet noen barnebøker på samnorsk og øvet med fokus på historien. Der er jo ikke verre enn å forstå svensk, som forøvrig har veldig mye nynorske ord.

Men hun er bare åtte og vil jo få kyndig hjelp etter utredning så jeg ville kanskje ikke stresset med dette, men bedt om råd fra post. 

Anonymkode: da749...ced

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takknemlig for svar. 

Jeg skjønner ikke helt problemet - hvis hun oversetter så forutsetter jo dette forståelse. Synes du skal være takknemlig for at hun har en lesebok som gir henne erfaring med nynorsk fra tidlig av, så det ikke kommer som et sjokk når det blir vurderingsfag. Tror du gjør henne en bjørnetjeneste om du bytter lesebok - for det første blir det vanskeligere for læreren dersom hun skal ha et annet læreverk, og for det andre så senker du forventningene dine til henne. Mener du virkelig at hun ikke har kognitiv kapasitet til å lese nynorsk? Da bør hun kanskje ha iop i engelsk også? Om det er uttalen du er bekymret for, er det helt normalt å lese meg som "mæi" istedenfor "meg" når man er ny og kjenner ordbildet som noe annet fra før. Hvis jeg har forstått deg riktig, høres dette helt normalt ut. Hilsen lærer

Anonymkode: 04a31...477

AnonymBruker
Skrevet

Sier du at oslofolk er dummere enn gjennomsnittet? :ac:

Anonymkode: 3ea23...988

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takknemlig for svar. 

Går hun i en nynorsk klasse? I så fall er det nynorsk hun leser og skal lese. Hvor kommer bokmålet fra? 

Du kan finne lydbøker på nynorsk på biblioteket. Mange bibliotek har og leseopplegg i sommerferien der det premieres for leste bøker både på nettet og med andre opplegg. Dette er for å stimulere til leselyst hos den aldersgruppen ditt barn tilhører. 

Anonymkode: c63ee...651

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går hun i en nynorsk klasse? I så fall er det nynorsk hun leser og skal lese. Hvor kommer bokmålet fra? 

Du kan finne lydbøker på nynorsk på biblioteket. Mange bibliotek har og leseopplegg i sommerferien der det premieres for leste bøker både på nettet og med andre opplegg. Dette er for å stimulere til leselyst hos den aldersgruppen ditt barn tilhører. 

Anonymkode: c63ee...651

Bøker, tv og andre media mest sannsynlig. Det er jo bokmål vi blir eksponert for over alt.

Anonymkode: 0ccad...83b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...