Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer selv å ta laseroperasjon (for nærsynthet og skjeve hornhinner), derfor tenkte jeg at vi kunne ha en samletråd der folk kan dele erfaringer og spørsmål omkring dette :)

Anonymkode: ffcd1...dc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok laser-operasjon i 2004 for nærsynthet og skjeve hornhinner. Dette kan så absolutt anbefales, men man må være klar over at det kan være litt "utfordrende" etterpå og at den ikke alltid garanterer at det holder til man når den alderen man trenger lesebriller.

Nå høres jeg kanskje veldig "negativ" ut i mitt forrige avsnitt, men det er bare sånn det er. Jeg tok laser-operasjon i begynnelsen av 20-årene. På grunn av en kronisk tilstand som gjorde at jeg måtte begynne med medisiner året etterpå ble synet gradvis påvirket av dette, slik at det skled ut igjen. Denne kroniske tilstanden er noe jeg visste at jeg var disponibel for, men hvorvidt jeg ville bli rammet av den i 20-årene eller i 50-årene visste jeg ikke. Derfor tok jeg sjansen på operasjon, men den kroniske tilstanden rammet meg året etter. 

Har du allerede en lesebrille vil du fortsatt trenge denne etter operasjonen. Når du kommer i "lesebrille-alderen" må du sannsynligvis bruke lesebriller tross operasjon, men det er helt vanlig. For de fleste som tar en sånn operasjon er resultatene veldig gode og vil holde seg på null. Hvis du fortsatt har styrke -0,25 vil de ikke korrigere det, men hvis styrken fortsatt ikke er stabil i løpet av det neste året vil du vanligvis få det korrigert med en ny operasjon. Det er kontroller tre-fire ganger i løpet av det første året etter operasjonen. Du skal bruke solbriller når du er ute etter operasjonen, og dette skal du gjøre i minst et halvt år. UV-stråler bryter gjennom skylaget om sommeren, derfor skal du også bruke solbrillene selv om det regner. Du vil også være avhengig av å bruke kunstig tårevæske i minst tre måneder, ofte enda lenger. Akkurat det er veldig individuelt. Det er vanlig med tørre øyne, men dette vil for de aller fleste stabilisere seg etter noen måneder.

Jeg anbefaler deg å ta en operasjon for jeg ser fordelene større enn ulempene, men jeg vil bare du skal være klar over at ikke alle har like god nytte av den. Du bør ta kontakt med en klinikk og høre hva de har å si til deg. Som sagt så mener jeg ikke å være negativ for jeg hadde veldig god nytte av operasjonen fram til medisinbruken begynte å påvirke synet. Du kan trygt ta en operasjon hvis du ikke har andre kroniske tilstander som kan påvirke synet på "feil" måte :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok laseroperasjon for 7 år siden og synet holder fortsatt. Målet mitt var å være linsefri i ca. 5 år slik at jeg gikk i null (linseutgifter på ca. 4000,- pr. år), så jeg er fornøyd sånn sett. 

Ville dog ikke gjort det på nytt. Regner med at jeg vil ha behov for korreksjon igjen på et eller annet tidspunkt, og da kommer jeg til å bruke linser og briller igjen. 

Er blitt ganske tørr på øynene med årene og det er vanskelig å si om dette er naturlig eller en konsekvens av operasjonen. Synes også at mørkesynet er blitt noe dårligere, men har i tillegg hatt en annen tilstand de siste årene som påvirker synet noe, så det er vanskelig å si hva som er hva. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Gravity skrev:

Jeg tok laseroperasjon for 7 år siden og synet holder fortsatt. Målet mitt var å være linsefri i ca. 5 år slik at jeg gikk i null (linseutgifter på ca. 4000,- pr. år), så jeg er fornøyd sånn sett. 

Ville dog ikke gjort det på nytt. Regner med at jeg vil ha behov for korreksjon igjen på et eller annet tidspunkt, og da kommer jeg til å bruke linser og briller igjen. 

Er blitt ganske tørr på øynene med årene og det er vanskelig å si om dette er naturlig eller en konsekvens av operasjonen. Synes også at mørkesynet er blitt noe dårligere, men har i tillegg hatt en annen tilstand de siste årene som påvirker synet noe, så det er vanskelig å si hva som er hva. 

Var du nærsynt eller langsynt? Og når du sier at du regner med at det vil være behov for korreksjon igjen mener du da om 5 år eller 20 år (avhengig av alderen din selvfølgelig, for langsynt blir vi vel alle😉)Hva slags tilstand er det du har som du er usikker på om påvirker synet ditt?

Skrevet
På 19.6.2017 den 14.43, AnonymBruker skrev:

Var du nærsynt eller langsynt? Og når du sier at du regner med at det vil være behov for korreksjon igjen mener du da om 5 år eller 20 år (avhengig av alderen din selvfølgelig, for langsynt blir vi vel alle😉)Hva slags tilstand er det du har som du er usikker på om påvirker synet ditt?

Var nærsynt med skjeve hornhinner. Har blitt litt nærsynt igjen ifølge øyelege, men merker ingenting og opplever subjektivt å ha perfekt syn. Kommer sikkert til å bli langsynt med årene. 

Har en nevrologisk tilstand, vil ikke gi noen detaljer om det her :), men det kan gi litt problemer med synet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...