AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #1 Skrevet 18. juni 2017 Jeg er ferdig studert, men kan ikke gå i jobb nå pga. PTSD/dissosiasjon. Jeg er i behandling et par ganger i uken. Jeg har søkt om arbeidsavklaringspenger og har fått innkalling hos NAV i morgen. Jeg vet ikke hva jeg har i vente. Er det noen her med erfaringer? Hva bør jeg forberede meg på? Må jeg argumentere for hvorfor jeg trenger det? Lege og psykolog har sendt inn dokumentasjon. Anonymkode: 98762...d9c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #2 Skrevet 18. juni 2017 Hvordan kunne du studere om du ikke kan jobbe? Anonymkode: 5eab2...101
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #3 Skrevet 18. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kunne du studere om du ikke kan jobbe? Anonymkode: 5eab2...101 Jeg har hatt permisjon og fått mange tilrettelegginger. Grunnen til at jeg ikke kan jobbe, er fordi det rett og slett ikke er forsvarlig av meg å tre inn i en stilling der jeg skal hjelpe en sårbar gruppe mennesker når jeg sliter så mye selv. Håper det var en god nok oppklaring. :-) Anonymkode: 98762...d9c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 Ja, du høres ut som en aktuell kandidat for AAP, TS. De vil i såfall sette opp en aktivitetsplan i samråd med deg. Den kan være så enkel som at du skal gå i behandlig som en forutsetning for AAP, med mål om å komme deg ut i arbeid. Fungerer du godt så kan det være de stiller litt flere krav til aktivitet og arbeidsutprøving. Anonymkode: 9dc16...cc8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdig studert, men kan ikke gå i jobb nå pga. PTSD/dissosiasjon. Jeg er i behandling et par ganger i uken. Jeg har søkt om arbeidsavklaringspenger og har fått innkalling hos NAV i morgen. Jeg vet ikke hva jeg har i vente. Er det noen her med erfaringer? Hva bør jeg forberede meg på? Må jeg argumentere for hvorfor jeg trenger det? Lege og psykolog har sendt inn dokumentasjon. Anonymkode: 98762...d9c Nei, du må ikke argumentere for noe - de spør og graver ikke om sykdommen din. Mer et informasjonsmøte der de forklarer hva aap er og hvordan det fungerer! Anonymkode: a0267...19a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du må ikke argumentere for noe - de spør og graver ikke om sykdommen din. Mer et informasjonsmøte der de forklarer hva aap er og hvordan det fungerer! Anonymkode: a0267...19a Det er nok svært forskjellig. Jeg ble kryssforhørt ut av en annen verden på dette møte. Så anklaget for å lyve, og at jeg var frisk nok til å jobbe, så de ville ikke gi meg AAP. Anonymkode: 1dc4e...caf 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok svært forskjellig. Jeg ble kryssforhørt ut av en annen verden på dette møte. Så anklaget for å lyve, og at jeg var frisk nok til å jobbe, så de ville ikke gi meg AAP. Anonymkode: 1dc4e...caf Høres merkelig ut. Kan aldri tenke meg at de kaster tiden på ett møte når de kan bare sende avslaget i posten. Var dette under aap? For det har jeg også opplevd. Anonymkode: 07fc2...218 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 Nav vil mest sannsynlig møte deg for å snakke om saken og skrive aktivitetsplan. Anonymkode: 37d01...a78 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt permisjon og fått mange tilrettelegginger. Grunnen til at jeg ikke kan jobbe, er fordi det rett og slett ikke er forsvarlig av meg å tre inn i en stilling der jeg skal hjelpe en sårbar gruppe mennesker når jeg sliter så mye selv. Håper det var en god nok oppklaring. :-) Anonymkode: 98762...d9c Takk for konkret svar. Ikke misforstå for jeg dømmer ikke. Er selv også ute av arbeid, men har heller ikke helse til å studere. Derfor jeg spurte. Kunne det vært et alternativ å jobbe med noe annet der du ikke må jobbe med andre sårbare grupper? Det finnes jo mange yrker som ikke er innenfor helse eller omsorg eller det man nødvendigvis er utdannet i, som man kan søke på? Det er forferdelig tungt psykisk å ikke ha arbeid, er ihvertfall min erfaring. Sliter mye mer psykisk nå siden man ettet en stund hjemme føler seg fullstendig på sidelinjen av samfunnet og normaliteten, dermed føler seg mer unormal, og mister alt av selvtillitt og grunn til å eksistere når man ikke kan bidra med noe. Jeg tenker at siden du psykisk og fysisk har klart å studere bør det finnes en arbeidsstilling du fysisk og psykisk fungerer i også, med tilrettelegging evn. Ikke gi opp deg selv, tro meg det er bare værre å gå hjemme uten mål og mening.. Angående spm ditt om nav så måtte jeg forklare hva jeg greide og ikke greide i hverdagen, hvilke plager jeg hadde og såklart legeerklæring. På AAP skal man ha en aktivitetsplan som strategi for å senere kunne komme ut i arbeid, der behandling ble min aktivitet. Andre har foreksempel rehabilitering her, og noen får kurs og arbeidsprøving her. Jeg var også i arbeidsprøving som aktivitet og det går ut på at man er på et senter så og så mange ganger i uka med "liksom-arbeidsplasser" (mekk, tømrer i hall, it, kantine, kontor, resepsjon, renhold, osv) man prøver seg i, for å se hva man greier og passer til. Ønsker deg lykke til, vær åpen om dine behov så forstår de! Anonymkode: 5eab2...101 2
Skadeskutt Skrevet 19. juni 2017 #10 Skrevet 19. juni 2017 (endret) Jeg er som deg, at jeg jobber i helsevesenet med sårbare grupper hvor det også kan oppstå truende situasjoner. Vi går med alarm osv. Nå er jeg for syk til både arbeid og studering, og har selv søkt AAP. Jeg går i behandling også begynner jeg snart å komme på jobb noen timer to ganger i uken. Da går jeg på topp og ikke som en del av bemanningen som skal til for forsvarlig drift. Skal ikke ha ansvarsvakt eller medisinansvar, men bidrar der jeg kan og har også mulighet til å trekke meg unna ved behov. Noen perioder er verre enn andre. Akkurat nå er jeg veldig dårlig og klarer kanskje ikke det antall timer vi har avtalt, men om jeg så bare klarer én time to ganger i uka så har jeg i alle fall noe å gå til, selv om hele kroppen skriker at jeg ikke klarer det. Jeg har vurdert om behandleren min skal være med på møtet på Nav, men vet ikke om det har noen hensikt. Han har skrevet en veldig detaljert legeerklæring så er liksom ikke noen tvil. Endret 19. juni 2017 av Skadeskutt
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #11 Skrevet 19. juni 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres merkelig ut. Kan aldri tenke meg at de kaster tiden på ett møte når de kan bare sende avslaget i posten. Var dette under aap? For det har jeg også opplevd. Anonymkode: 07fc2...218 Nei, dette var møte før jeg fikk AAP. Ble mye krangling på møte, og jeg fikk AAP. Men det var ikke takket være saksbehandler. Det var en psykologi student de hadde der, som leste gjennom mine papirer, og fant ut at jeg hadde krav på det. Jeg får AAP grunnet psykiske plager. Men det komiske er at det er en fysisk sykdom, som gjør at jeg er for syk til å jobbe. Har papirer fra spesialist på dette, og sykdommen er dokumentert med alvorlighetsgrad, gjennom prøver. Men Nav legen sier at man ikke blir så syk av sykdommen. Men hadde jeg vært fysisk frisk, så hadde jeg klart å jobbe. For det psykiske er ikke så alvorlig. Anonymkode: 1dc4e...caf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå