Gå til innhold

Vask av Gore-tex plagg

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Jeg har en jakke og bukse av gore-tex. På vaskelappen står det 40 grader, og jeg har vasket den to-tre ganger med vanlig vaskepulver.

Men burde jeg impregnere jakken? Hvordan gjør jeg det? Og hva koster en slik spray (vaskemiddel?). Hvor ofte burde man gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Gore sine sider

*Tvätta plagget i 40 grader med ett milt tvätt-medel utan sköljmedel.

*Skölj två gånger om det är möjligt

*Torka gärna plagget genom att torktumla på låg värme eller stryk på låg värme. Värmen hjälper till att återaktivera impregneringen.

*Använd inte blekmedel.

Ska du ta bort fläckar bör du testa fläckbort-tagningsmedlet på en dold yta innan du använder det där det syns.

Du kan impregnere om du vil, men det er ikke nødvendig ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Så bra! Har ikke tørketrommel, og tror neppe jeg kommer til å stryke plagget heller... Setter på en vask, yey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er faktisk lurt å reimpregnere goretexen med jevne mellomrom (selvfølgelig avhengig av hvor mye du bruker den.)

Det finnes eget impregnering for gore-tex og annet kunststoff. De som er enklest å bruke, er slik at du først vasker tøyet med vanlig vaskemiddel slik at det blir helt rent, og så hiver det i maskinen en gang til med impregneringen i.

Jeg ville definitivt impregnert buksa også dersom jeg først var i gang. Min erfaring er at stedene med mest slitasje på membranen, er knær og rumpe heller enn de ulike delene av jakka.

Sjekk med produsenten av klærne dine hvilken impregnering de anbefaler. Det står gjerne på hjemmesidene. Jeg pleier å bruke Nikwax (fås i de fleste sportsbutikker) til mitt norrøna-utstyr. Enkelt og greit (bør tørkes i tørketrommel etter impregnering, men funker også uten.)

Til bomullsturtøy (som er aller best når det er kaldt, ifølge min kjære mann...) bruker jeg impregneringsvoks av den typen som man gnukker på og stryker inn. Da får man den kule tilleggseffekten at klærne ser litt innbrukt ut... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Milo for å vaske gore-tex og deretter impregnerer jeg med nix-wax. Er visst på tide igjen, for regn preller ikke av på jakken min lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips om at en skal vaske plaggene uten skyllemiddel (slik at det fortsattt puster) og legge plaggene til tørk på et gulv med varmekabler. Dette gir samme effekt som tørketrommel og stryking på lav varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Jeg har fått tips om at en skal vaske plaggene uten skyllemiddel (slik at det fortsattt puster) og legge plaggene til tørk på et gulv med varmekabler. Dette gir samme effekt som tørketrommel og stryking på lav varme.

Ah, det var lurt! En vakker dag skal jeg kjøpe Nixwax også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har også brukt Nixwax inpregnering, av den typen man vasker inn i plagget. Etterpå bruker jeg å henge opp jakken inne i dusjen, så den kan drypptørke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...