AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #1 Skrevet 18. juni 2017 Jeg sliter med mandelstein / tonsil stones og syns det lukter direkte avføring når jeg greier å få ut noen fra den ene mandelen. Den trenger ikke være større enn et sandkorn for å lukte råtten avføring omtrent. Jeg sliter med å tørre å date pga dette eller å være nære folk, da jeg er redd for at de skal lukte det samme som meg. Jeg har dårlig selvbildet pga dette, og vet at det kan gi meget dårlig ånde. Jeg prøver å pelle ut flere fra mandelen, men til slutt begynner jeg å blå og så blir det sårt. Har fått time til øre/nese/hals, og håper jeg kan få fjernet mandlene mine. Isåfall vil det gjøre slik at jeg blir kvitt problemet? Noen med samme erfaring? Anonymkode: c8ad3...d60
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 Har ikke svar på spørsmålet ditt, men vil bare si at jeg sliter med det samme. Blir nesten fascinert av hvor vondt det lukter. Men mannen min sier at jeg har god ånde, så bekymrer meg ikke for det Anonymkode: 30df7...648
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 Jeg har dette problemet jevnlig også. Kjenner det på smaken i munnen med én gang jeg har fått det. For min del får jeg fjernet dem lett, så jeg slipper å slite med dårlig ånde. Jeg gaper foran speilet og brekker meg litt for å presse mandlene og gropene i mandlene fram. Trykker samtidig lett rundt gropene, og dermed popper det ut. Å fjerne mandlene er svært smertefullt i et par uker etterpå, i tillegg til at man må være ekstremt forsiktig med å være i aktivitet, for man kan relativt lett rive opp såret og blø masse. Da må man rett i ambulanse. Du bør derfor være sikker i din sak før du fjerner mandlene. Anonymkode: cf617...c88 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 Når du ikke har mandler så vil du jo ikke lenger få mandelstener, så ja det vil hjelpe ;p Anonymkode: 97cc6...6f4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 Jeg får mine lenger ned i halsen enn i mandlene, noen som opplever det samme? De er umulig å se. Det hjelper å hoste/harke de opp, men det er veldig stress. Anonymkode: 329d7...cdb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter med mandelstein / tonsil stones og syns det lukter direkte avføring når jeg greier å få ut noen fra den ene mandelen. Den trenger ikke være større enn et sandkorn for å lukte råtten avføring omtrent. Jeg sliter med å tørre å date pga dette eller å være nære folk, da jeg er redd for at de skal lukte det samme som meg. Jeg har dårlig selvbildet pga dette, og vet at det kan gi meget dårlig ånde. Jeg prøver å pelle ut flere fra mandelen, men til slutt begynner jeg å blå og så blir det sårt. Har fått time til øre/nese/hals, og håper jeg kan få fjernet mandlene mine. Isåfall vil det gjøre slik at jeg blir kvitt problemet? Noen med samme erfaring? Anonymkode: c8ad3...d60 Ut og bort med mandlene og problemet følger mandlene ikke kroppen din. Anonymkode: aa867...d7e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #9 Skrevet 18. juni 2017 Ts her: Jeg kan jo heller ikke presse for mye på mandlene for da begynner jeg å blø. Presser på de gropene men ikke alltid et kommer noe ut av dem. Tror de ligger dypt inni mandlene og da er det ikke så lett å få dem ut. Mandlene er ellers ikke noe hovne. Kan dette problemet være grunn nok til å få fjernet mandlene tru? Anonymkode: c8ad3...d60
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #10 Skrevet 18. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dette problemet jevnlig også. Kjenner det på smaken i munnen med én gang jeg har fått det. For min del får jeg fjernet dem lett, så jeg slipper å slite med dårlig ånde. Jeg gaper foran speilet og brekker meg litt for å presse mandlene og gropene i mandlene fram. Trykker samtidig lett rundt gropene, og dermed popper det ut. Å fjerne mandlene er svært smertefullt i et par uker etterpå, i tillegg til at man må være ekstremt forsiktig med å være i aktivitet, for man kan relativt lett rive opp såret og blø masse. Da må man rett i ambulanse. Du bør derfor være sikker i din sak før du fjerner mandlene. Anonymkode: cf617...c88 Rett i ambulanse? Er det et så stort inngrep da? Anonymkode: c8ad3...d60 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #11 Skrevet 18. juni 2017 Hadde store problemer med dette. Luktet skikkelig dårlig. Noen var ganske store. Tilslutt ble jeg plaget med kronisk halsbetennelse. Mandlene ble fjernet, og problemer er borte Anonymkode: 45d0a...2c2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #12 Skrevet 18. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her: Jeg kan jo heller ikke presse for mye på mandlene for da begynner jeg å blø. Presser på de gropene men ikke alltid et kommer noe ut av dem. Tror de ligger dypt inni mandlene og da er det ikke så lett å få dem ut. Mandlene er ellers ikke noe hovne. Kan dette problemet være grunn nok til å få fjernet mandlene tru? Anonymkode: c8ad3...d60 Jeg brukte baksiden av en tynn sminkekost og fikk ut mange/de jeg så..... Anonymkode: 45d0a...2c2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #13 Skrevet 18. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett i ambulanse? Er det et så stort inngrep da? Anonymkode: c8ad3...d60 Det er stor blødningsfare, og kjempefarlig hvis man begynner å blø. Anonymkode: 45d0a...2c2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #14 Skrevet 18. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rett i ambulanse? Er det et så stort inngrep da? Anonymkode: c8ad3...d60 Du kan blø i hjel hvis operasjonssåret går opp. Og du blør alt dette inn i munn, dvs rett ned i svelg og lunger. Så ja, det er ganske alvorlig. Anonymkode: cf617...c88
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #15 Skrevet 18. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan blø i hjel hvis operasjonssåret går opp. Og du blør alt dette inn i munn, dvs rett ned i svelg og lunger. Så ja, det er ganske alvorlig. Anonymkode: cf617...c88 Hva med folk som drikker blod da? De har jo ikke daua... Legene utfører ikke slike operasjoner om det er fare for å dø... Anonymkode: c8ad3...d60 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #16 Skrevet 18. juni 2017 Det er IKKE farlig å fjerne mandlene.. nå får dere gi dere. Virker som at man er i dødsrate i to uker her jo, jeg fjernet mandlene, de svir de av slik at det ikke blir sting. Jeg våknet, ble sendt hjem etter en time ca (sammen med noen som skulle passe på meg i minst 24 timer) jeg spiste relativt normalt den første uken, når uke 2 kom ble det vondt fordi det begynte å gro skikkelig, men man får gode smertestillende. Man bør holde seg i ro, men det er forskjell på å reise på butikken og ta seg en fjelltur. makan til overdramatisering. Anonymkode: 97cc6...6f4 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #17 Skrevet 18. juni 2017 Hørt at det går an å få laser på mandlene for dette, bare for å få vekk gropene litt. Kanskje du kan høre ang. Dette? jeg er også plaget en del med dette men legen var ikke så innstilt på å gjøre noe med det. Så jeg pleier å gurgle med munnskyllevann hver dag for å hindre at de skal bygge seg opp, og gurgler med corsodyl hvis det har begynt å "sette seg" synes det hjelper litt i alle fall Anonymkode: 8e503...ece
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #18 Skrevet 18. juni 2017 Jo en venninne av meg fjernet mandlene og såret sprakk opp etterpå. Sprutet blod ut av munnen hennes. Rett i ambulanse. Det gikk bra da men måtte sy igjen såret. Anonymkode: b0d37...dfe
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #19 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med folk som drikker blod da? De har jo ikke daua... Legene utfører ikke slike operasjoner om det er fare for å dø... Anonymkode: c8ad3...d60 Det er en grunn til at de ikke fjerner mandler på hvem som helst. Mandlene må gå såpass utover livskvaliteten at det veier opp for risikoen ved operasjonen. Faren i ettertid er primært knyttet til løfting av ting og for mye aktivitet. Anonymkode: cf617...c88
Fjaselina Skrevet 18. juni 2017 #20 Skrevet 18. juni 2017 Det er ikkje vanlig at det blir så dramatisk.... Det er jo veldig mange som får fjerna mandlane kvart år, og det går som oftast heilt fint. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå