Gå til innhold

Svømmevest eller armringer til barn 1,5 år

gabrielle112

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som er det beste alternativet å ha på min datter når vi i sommer skal bade med henne i sjø/basseng. 

Usikker på hva som gir best flyteevte, armringer eller svømmevest? Mulig svømmevest blir varmt og ubehagelig for henne å ha på i utlandet. Har også hørt at noen av de, pga plassering av elementene, vender barnet slik at de blir liggende med ryggen opp ..

Noen erfaringer? Har søkt etter "best i test" av svømmevester uten hell.

For orden skyld: min mann og jeg kommer til å være hos henne hele tiden under bading

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, gabrielle112 skrev:

Jeg lurer på hva som er det beste alternativet å ha på min datter når vi i sommer skal bade med henne i sjø/basseng. 

Usikker på hva som gir best flyteevte, armringer eller svømmevest? Mulig svømmevest blir varmt og ubehagelig for henne å ha på i utlandet. Har også hørt at noen av de, pga plassering av elementene, vender barnet slik at de blir liggende med ryggen opp ..

For orden skyld: min mann og jeg kommer til å være hos henne hele tiden under bading

Helt sikker på at du ikke har hørt at de blir vendt med ryggen ned? Det er nemlig slik en redningsvest fungerer, du blir snudd på ryggen enten du vil eller ikke så ansiktet peker opp og hodet holdes over vannet av en svær flytekrave. Altså en vest som er laget for å redde livet til noen som faller i vannet og kanskje til og med er bevisstløs, ikke noen som tar den på seg for å svømme og leke i vannet. Du må rett og slett gå et sted hvor de vet hva de driver med, og forklare hvilket behov du har. En redningsvest kan være skikkelig klønete å leke og svømme med, mens en flytevest er falsk trygghet i båt. Spesielt for småbarn. 

Her kan du finne flere artikler om forskjellen mellom redningsvest og flytevest, og hva du bør se etter. 

Anonymkode: e1270...441

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er for bading, og hun ikke kan svømme, skal du være med henne hele tiden. Armringer er helt håpløst å bevege seg med og heller overhode ikke å regne som sikkerhetsutstyr.
Kjøp heller et svømmebrett hun kan holde seg fast i så hun kan bevege bena. 
Her er noen gode tips:
https://www.nrk.no/livsstil/laer-barna-a-svomme-1.1314860

http://www.nettavisen.no/nyheter/3651447.html

Endret av Måbarefåsiat...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er snakk om å trygge barnet hvis det faller i vanet trenger du en redningsvest. Ingenting annet som funker for det,ikke flytevest, og definitivt ikke armringer.

Til å bade med mener jeg at en 1,5 åring ikke bør ha noe å flyte på, hun må uansett ha en voksen tett på hele tiden, og det vil værelettere å løre seg å bevege seg i vannet uten armringer eller vest. Redningsvest er uansett veldig upraktisk å bade med, fordi den snur brukeren over på ryggen.

Jeg mener i utgangspunktet at flytehjelp av ymse slag ikke er noen god ide, med minde barnet er veldig usikker og selv føler større trygghet av flytetingen. Barn som ikke er svømmedyktige må ha en voksen sammen med seg i vannet uansett! Det flytetingen eventuelt kan være nyttig til er å gi barnet trygghetsfølelsen til å prøve mer selv. I så fall er det viktig at en voksen fortsatt passer like godt på. Det finnes desverre en del mennesker som later til å tro at det ikke er mulig å drukne med armringer og/eller flytevest på, men det er det! Det er tilogmed mulig å drukne med redningsvest, selv om det skal en del mer til. Poenget mitt her er at flytehjelp er greit, hvis den brukes som en støtte for at er forsiktig barn skal tørre mer, men kan ikke brukes får å forebygge drukning.

Anonymkode: 9f529...038

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, gabrielle112 skrev:

Svømmevest er det meg bekjent ingenting som heter. I tilfellet er det redningsvest og den skal aldri brukes til bading. 

Armringer er du avhengig av at hun er gammel nok til å klare å bruke, der er hun aldersmessig på grensen til å klare å forstå og klare teknikken. 

Uansett barn skal aldri være alene i nærheten av vann når de er 1, 5 år. Når du søker på svømmevester, så gir svaret seg selv, det er ingenting som heter svømmevest derfor får du ingenting opp.

Anonymkode: 8161c...9af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Invicta skrev:

Anbefaler flyteegg til det bruket du skisserer, ev. armringer. 

Det anbefales ikke av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror heller ikke flyteegg blir bedre. Har ikke så små barn vanskeligheter med å holde hode oppe når de ligger sånn i vannet? Faktisk tror jeg armringer blir best om dere har tenkt å bade sammen. 

Anonymkode: 05ea6...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det gjelder svømmevest kan man ofte velge hvilke elementer som skal være i vesten for at ungen skal ligge best mulig i vannet. Man kan ta ut foran, bak, på siden alt ettersom behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svømmevest finnes:  https://www.konfidence.co.uk/buoyancy-swimming-aids/swim-jackets/konfidence-jackets.html

Men jeg tror ikke de er så praktiske til barn som er så små og ikke har noen svømmeteknikker inne. 

Dette er fra en utenlands nettside og neppe noe Norske myndigheter vil aplaudere at vi bruker. Den er vel heller ikke godkjent merket for bruk både mht innmat og giftstoffer?

TS bør heller forstå at hun denne sommeren må være som en klegg på barnet sitt når de er i nærheten av vann. 

Anonymkode: 8161c...9af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut til at vesten er godkjent i Norge. Jeg svarer bare på det ta spør om. Hun skriver jo selv at hun skal være med barnet hele tiden. Og da regner jeg med å svømme med. Nå vet ikke jeg hvor de har tenkt å bade om det er langrunt eller dypt, men jeg iallefall synes det er skummelt å tenke på at unger synker. Så selv om jeg bader med ungen min, holder fysisk på han, ønsker jeg noe form flyteelement så jeg føler meg noe tryggere. Han er knapt 1,5 år og jeg tror ikke han har noe forståelse eller respekt for vannet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte ingenting på jenta mi når vi var i syden i fjorsommer, da var hun 1,5. Må uannsett være med dem hele tiden, og det er bedre at ungen lærer seg at de ikke flyter enn å skape en falsk trygghet med armringer/vest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en sånn badering som barnet kan sitte i? 

Jg var nettopp i syden med min 21 mnd gamle datter. Jeg brukte ingenting, jeg valgte å holde henne og være der med henne konstant i basseng/strand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Leker ungen i strandkanten, er det jo greit. Ute på dypet, SKAL DU ALLTID (!) være med henne. Så hun trenger bare deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...