Gå til innhold

Komfyr med varmluft

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kjøpte en dyr komfyr for ca. 7 år siden med varmluft og full pakke. Har til dags dato aldri brukt varmluft, aner ikke når jeg skal bruke det. På baksiden av pizzaesker o.l. står det ofte "varmluft anbefales ikke".

Hva i all verden skal jeg bruke varmluft til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker varmluft til nesten alt, utenom pizza.

Det er praktisk når man baker boller f.eks. Du kan sette inn flere brett på samme tid og alle blir like godt stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig til å steke flere brett samtidig.

Når jeg f.eks lager vannkringler har jeg 4 brett samtidig i ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hehe...varmluft ja. Det virket som en funksjon som var kjekk å ha.

Men den brukes så godt som aldri. Jeg baker aldri så mye at det er aktuelt med flere brett (unntatt pizza, men det fungerer visst ikke til det)

Bruker den mest til å forvarme ovnen... Tine-funksjonen derimot, brukes veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Bruker den mest til å forvarme ovnen...

Er varmluft egnet til det, da? Den varmer jo ikke opp over- og undervarmeelementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmluft brukes til baking. En kan da steke flere brett samtidig.

For å få alt jevnt stekt da, er å sette evt. boller annenhver hvis det skjønner hva eg mener..på den måten kommer luften sikk sakk forbi... vanskelig å skrive forklaringen... :-)

Det er også lurt å sette ned anb tempreratur ca 5 grader, og evt ta baksten ut fem minutt tidligere enn det oppskriften tilsier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til gratenger og sånn er det også fint (lærte på god morgen norge i dag), sett ned 10 grader under den temperaturen som står. Blir mer luftig.

Bruker det til pizza også jeg. Funker fint. Har pizzafunksjon med varmluft på ovnen (mer undervarme og luft).

Steker du chips i ovnen er det supert også :)

Prøv deg frem. Litt lavere temperatur og kortere tid.

Boller, rundstykker ol plasseres litt hulter til bulter i stedet for rekke og rad.

Opplever at ovnen blir fortere varme når jeg har på varmluft så bruker det for å varme opp ovnen også og heller slår av igjen om det er ting jeg ikke bruker varmluft til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Er varmluft egnet til det, da? Den varmer jo ikke opp over- og undervarmeelementene?

Veldig godt spørsmål. Har aldri tenkt over dette. Når jeg slår over til over/under-varme så forblir temperatur-lyset slukket. Har alltid tatt det som et tegn på at elementene er varme. Men vet jammen ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått fortalt at man bør bruke varmluft når man baker kakebunner, for da får man et luftigere resultat. Husk bare å slå ned tempen litt.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Mens vi er inne på komfyrer; hva med effekt? 1800 kontra 2000 watt over/undervarme. Er det for dårlig med 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...