Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Nå var det bruk av ordet "neger" tråden omhandler. Og snakker vi vel om om afrikanere og de av afrikansk avstamning ellers i verden.  Ikke andre med mørkere hud enn oss.

Visste du foressten at et tidligere navn på Australias urinnvånere var Australneger?

Nå er det ikke meg du spør, Jerry, men jeg visste det. Det var kanskje ikke overraskende?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Nå er det ikke meg du spør, Jerry, men jeg visste det. Det var kanskje ikke overraskende?

Hehe. Regnet med du visste det, ja. 

Men ikke engang jeg bruker det ordet. Det var før min tid.

Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Hehe. Regnet med du visste det, ja. 

Men ikke engang jeg bruker det ordet. Det var før min tid.

Jeg bruker det ikke, jeg heller. Det er mangt og mye man kan vite, vet du, uten at det inngår i ens daglige repertoar.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Arabella skrev:

Jeg bruker det ikke, jeg heller. Det er mangt og mye man kan vite, vet du, uten at det inngår i ens daglige repertoar.

Sant.   Men altså ordet neger er ikke for meg nedlatende eller rasistisk. Det er bare et ord som beskrev en folkegruppe fra Afrika og deres etterkommere verden over.

- Hva kaller du forresten Australias urinnvånere?

Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Sant.   Men altså ordet neger er ikke for meg nedlatende eller rasistisk. Det er bare et ord som beskrev en folkegruppe fra Afrika og deres etterkommere verden over.

- Hva kaller du forresten Australias urinnvånere?

Det er sånn det er for meg, også.

Aboriginer.

Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Det er sånn det er for meg, også.

Aboriginer.

Ja, aboriginere er det navnet som brukes på dette folkeslaget.  Skulle liksom det være rasistisk? Nei, like lite som neger er det.  :)

Skulle same/lapp være rasistisk?  Hva med indianer?

At ordet neger skulle være rasistisk blir for dumt å påstå.

Skrevet
3 timer siden, Arabella skrev:

Når jeg sier "neger" når jeg omtaler mørkhudede fra Afrika, går du automatisk utifra at jeg ikke liker dem? Du er selv en rasist. Les hva du skriver om folk.

Nå må du se hva du selv skriver. Du nevnte folk som snakket nedsettende om andre, og da svarte jeg på det. 

Jeg tror noen bruker ordet neger fordi de er litt uvitende/uopplyst, henger igjen i gamle vaner. Og så tror jeg noen bruker ordet bevisst nedsettende. 

Skrevet
4 timer siden, Arabella skrev:

Du tror ikke negre, unnskyld mørkhudede, noen gang snakker nedsettende om hvite heller, går jeg utifra. Jeg sier det samme som Jerry Lee.

Ja det sier du vel.

Skrevet

3 hours ago, Jerry Lee said:

Visste du foressten at et tidligere navn på Australias urinnvånere var Australneger?

Alle vet da det. De vet også at ordet selvsagt skrives med liten a.

Anonymkode: 3d6a4...b48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...