Maleficenta Skrevet 10. juli 2017 #281 Skrevet 10. juli 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker "afrikansk" om folk med tydelig utspring fra sør for sahara Afrika. Og "asiatisk" om folk med tydelig utspring fra Øst-Asia. Anonymkode: 3edde...eef Hva kaller du andre asiatere da?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2017 #282 Skrevet 10. juli 2017 3 timer siden, Maleficenta skrev: Hva kaller du andre asiatere da? Hvis det er en pakistaner, inder, syrer osv (Sør-Asia,Sentral-Asia og Vest-Asia). Er det enkelt å separere fra kinesere, japanesere, thai osv fra Øst. Derimot kan det være vanskelig å si med sikkerhet om vedkommende er f.eks. pakistaner eller inder. De ser like ut. Som etnisk norsk og svensk. Alternativt ville vært å bruke "rase" begreper som mongoloid på kinesere, japanesere, thai osv. Men det er ikke akseptert i media. Og blir fort oppfattet som trakassering og rasistisk av mange. Så jeg holder meg til "asiatere" for å betegne de med tydelig utspring fra Øst-Asia. Anonymkode: 3edde...eef 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #283 Skrevet 13. september 2017 Nei, det er noen år siden nu. Anonymkode: 7d0a6...0ff
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #284 Skrevet 13. september 2017 He he. nei. Anonymkode: 6abf3...216
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #285 Skrevet 13. september 2017 Jeg prøver å fase ut ordet neger men merker at i tankegangen er det en automatikk som er vanskelig å legge av seg. Men jeg jobber med det. Anonymkode: 9516e...a86
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #286 Skrevet 13. september 2017 På 9.7.2017 den 3.33, AnonymBruker skrev: Hva er styggest å si av neger, degos, guling, bruning, dverg, mongis, bleikfis og kjing kjong kinamann? Jeg sier alt det der Anonymkode: b32fd...b8e Det minst stygge er i hvert fall guling Anonymkode: 9516e...a86
lurings Skrevet 13. september 2017 #287 Skrevet 13. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det minst stygge er i hvert fall guling Anonymkode: 9516e...a86 Dverg er ganske uskyldig.
Horten Market Skrevet 13. september 2017 #288 Skrevet 13. september 2017 Jeg sier bare mennesker. Men så kom jeg på at det kan oppfattes diskriminerende overfor andre dyr, så nå lurer jeg på om alle bare bør omtales som dyr. Eller tror du en neger vil reagere på å bli benevnt som et dyr? 1
GauteS Skrevet 13. september 2017 #289 Skrevet 13. september 2017 38 minutes ago, AnonymBruker said: On 9.7.2017 at 3:33 AM, AnonymBruker said: Hva er styggest å si av neger, degos, guling, bruning, dverg, mongis, bleikfis og kjing kjong kinamann? Jeg sier alt det der Anonymkode: b32fd...b8e Det minst stygge er i hvert fall guling Anonymkode: 9516e...a86 Ingen av disse ordene er stygge. De kan i hodet til den enkelte person være forbundet med nedsettende forestillinger, men da er det i vedkommendes forestillingsverden at problemet ligger. Å bytte ett ord ut med et annet, er virkningsløst, for da følger bare den enkeltes forestillinger med, og en er nøyaktig like langt. 1
Elefantenirommet Skrevet 13. september 2017 #290 Skrevet 13. september 2017 Nei, bruker ikke ordet neger, og kjenner jeg ser litt ned på folk som tviholder på et ord som er så nedsettende og avleggs.
Chiyo Skrevet 13. september 2017 #291 Skrevet 13. september 2017 Nei, mørkhudede mennesker liker ikke det. Man bør ikke kalle noen for noe de ikke vil bli kalt.
Jerry Lee Skrevet 13. september 2017 #292 Skrevet 13. september 2017 Jeg er såpass gammel at for meg er det ordet en beskrivelse på et folkeslag. Den gang tok ingen seg nær av det...ingen ble så jævlig "krenket"!!! Og, ja...jeg bruker ordet neger fortsatt, fordi det ikke var, og burde fortsatt ikke være, nedsettende.
Arabella Skrevet 13. september 2017 #293 Skrevet 13. september 2017 19 minutter siden, Elefantenirommet skrev: Nei, bruker ikke ordet neger, og kjenner jeg ser litt ned på folk som tviholder på et ord som er så nedsettende og avleggs. Du tror ikke negre, unnskyld mørkhudede, noen gang snakker nedsettende om hvite heller, går jeg utifra. Jeg sier det samme som Jerry Lee. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #294 Skrevet 13. september 2017 Ja, det hender da at jeg gjør det. Anonymkode: ae628...526 1
Jerry Lee Skrevet 13. september 2017 #295 Skrevet 13. september 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Du tror ikke negre, unnskyld mørkhudede, noen gang snakker nedsettende om hvite heller, går jeg utifra. Jeg sier det samme som Jerry Lee. De mørkhudede som føler seg krenket kaller hverandre "nigger"... ( som ER nedsettende historisk. ) Men om en hvit bruker det klikker de i vinkel. Dessuten er de like, om ikke mer, rasistiske..og elsker å kalle hvite for hicks og rednecks og white trash. 1
Elefantenirommet Skrevet 13. september 2017 #296 Skrevet 13. september 2017 28 minutter siden, Arabella skrev: Du tror ikke negre, unnskyld mørkhudede, noen gang snakker nedsettende om hvite heller, går jeg utifra. Jeg sier det samme som Jerry Lee. Jo, klart det finnes de som gjør det. Rasister og uvitende folk kommer i alle farger — ser ned på dem alle. Tenker at man er litt uintelligent, rett og slett, hvis man misliker folk automatisk på grunn av hudfarge.
Arabella Skrevet 13. september 2017 #297 Skrevet 13. september 2017 20 minutter siden, Elefantenirommet skrev: Jo, klart det finnes de som gjør det. Rasister og uvitende folk kommer i alle farger — ser ned på dem alle. Tenker at man er litt uintelligent, rett og slett, hvis man misliker folk automatisk på grunn av hudfarge. Når jeg sier "neger" når jeg omtaler mørkhudede fra Afrika, går du automatisk utifra at jeg ikke liker dem? Du er selv en rasist. Les hva du skriver om folk. 1
GauteS Skrevet 13. september 2017 #298 Skrevet 13. september 2017 35 minutes ago, Jerry Lee said: De mørkhudede som føler seg krenket kaller hverandre "nigger"... ( som ER nedsettende historisk. ) Men om en hvit bruker det klikker de i vinkel. Dessuten er de like, om ikke mer, rasistiske..og elsker å kalle hvite for hicks og rednecks og white trash. For det første er det bare en del av de mørkhudede i verden som er negre, også mange fra området India – Oseania er mørke så det holder. For det andre er det faktisk bare en ganske liten del av verdens negre som snakker engelsk og bor i USA. Men nordmenn flest er sykelig opptatt av Nord-Amerika, så til og med når emnet er negre, tenker de ikke på verdensdelen der de aller fleste av den rasen bor, men begynner automatisk å bable om USA. Norsk trangsyn – helt tragisk.
Jerry Lee Skrevet 13. september 2017 #299 Skrevet 13. september 2017 1 minutt siden, GauteS skrev: For det første er det bare en del av de mørkhudede i verden som er negre, også mange fra området India – Oseania er mørke så det holder. For det andre er det faktisk bare en ganske liten del av verdens negre som snakker engelsk og bor i USA. Men nordmenn flest er sykelig opptatt av Nord-Amerika, så til og med når emnet er negre, tenker de ikke på verdensdelen der de aller fleste av den rasen bor, men begynner automatisk å bable om USA. Norsk trangsyn – helt tragisk. Ok.
Jerry Lee Skrevet 13. september 2017 #300 Skrevet 13. september 2017 Nå var det bruk av ordet "neger" tråden omhandler. Og snakker vi vel om om afrikanere og de av afrikansk avstamning ellers i verden. Ikke andre med mørkere hud enn oss. Visste du foressten at et tidligere navn på Australias urinnvånere var Australneger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå