Arwen Skrevet 4. januar 2005 #1 Skrevet 4. januar 2005 Den fineste salmen jeg vet er deilig er jorden. Den står oppfør under alle oversiktene over salmer i sammenheng med vigsler som jeg finner, men hva tenker dere andre bruder? Er det OK med deilig er jorden?
Snutus Skrevet 4. januar 2005 #3 Skrevet 4. januar 2005 Absolutt. Deilig er jorden er nydelig. Jeg har tenkt å ha den i mitt bryllup. :-)
Arwen Skrevet 4. januar 2005 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2005 Så bra dere sier det. Tenker noen synes den er veldig "jul"...
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2005 #5 Skrevet 4. januar 2005 Mange forbinder den med jul, men den kan fint brukes ellers også. Har hørt at den brukes i forbindelse med Sankt Hans i Sverige.
Edie Skrevet 4. januar 2005 #10 Skrevet 4. januar 2005 Deilig er jorden er verdens nydeligste salme, og vi skal selv ha den. Så ja, den kan dere bruke!
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2005 #11 Skrevet 4. januar 2005 For meg er dette en julesang, men det virker jo ikke som det er en gjengs oppfatning. Dessuten er jo egentlig det eneste som betyr noe, at dere synes den er vakker.
TeddyToria Skrevet 4. januar 2005 #12 Skrevet 4. januar 2005 Så klart dere kan! Det er en nydelig salme, selv om også jeg forbinder den noe mer med julehøytiden! Bruk den dere, jeg svarte også JA!
apple Skrevet 4. januar 2005 #13 Skrevet 4. januar 2005 Me hadde Deilig er jorden då me gifta oss midt på sommaren, så det går absolutt an! Dersom ein ser på teksten så er det faktisk berre siste verset som handlar om jula, så det er ikkje eigentleg ein veldig jule-aktig sang. Men folk flest tenker jo på jula når dei høyrer den sangen, ettersom han stort sett bare vert brukt i samband med jul.
Martha Stewart Skrevet 4. januar 2005 #14 Skrevet 4. januar 2005 Jeg svarte ja! Har selv lyst å ha en salme som egentlig er julesang, nemlig "Mitt hjerte alltid vanker" (som ble sunget på samisk i Kronprinsbryllupet)... Om jeg ikke tar helt feil, så hadde kronprinsen i Danmark "Deilig er jorden" i sitt bryllup i år. Evt var det en annen tekst, men det var den melodien :-)
*Kaisa* Skrevet 6. januar 2005 #15 Skrevet 6. januar 2005 Den fineste salmen jeg vet er deilig er jorden. Den står oppfør under alle oversiktene over salmer i sammenheng med vigsler som jeg finner, men hva tenker dere andre bruder? Er det OK med deilig er jorden? "Deilig er jorden" er en fantastisk vakker salme. Hvor finner du oversikt over salmer? Hvor mange salmer er skikk og bruk. Var i en begravelse som det ble spilt "Vårsøg" som salme.... Ble litt forundret, så det skulle vært morro å se om denne stod på lista.
Arwen Skrevet 6. januar 2005 Forfatter #16 Skrevet 6. januar 2005 Har fått en liste av presten på mail jeg. I tillegg til at det står en oversikt på www.orkdalsmenighetene.no
Arwen Skrevet 6. januar 2005 Forfatter #17 Skrevet 6. januar 2005 Vi må ha to salmer, og kan ha tre forresten
Augustbrud02 Skrevet 6. januar 2005 #18 Skrevet 6. januar 2005 Denne kan dere absolutt ha. Selv hadde vi "Gud sigen vårt dyre fedreland", som nok heller ikke er så vanlig i bryllup.
Gjest Anonymous Skrevet 6. januar 2005 #19 Skrevet 6. januar 2005 Jeg svarte ja! Har selv lyst å ha en salme som egentlig er julesang, nemlig "Mitt hjerte alltid vanker" (som ble sunget på samisk i Kronprinsbryllupet)... Om jeg ikke tar helt feil, så hadde kronprinsen i Danmark "Deilig er jorden" i sitt bryllup i år. Evt var det en annen tekst, men det var den melodien :-) Var ikke "Deilig er jorden", men "Det er så yndigt", som går på samme melodi som "Du grønne, glitrende tre,goddag" :-) .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå