AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #1 Skrevet 18. juni 2017 Hei! Jeg leier av noen hvor husleie og strømleien er separert. De betales hver for seg. Strømavleseren er ikke i min leilighet, men i utleiers leilighet (de bor rett over meg). Vi lagde en muntlig avtale på at den strøm og leie skal betales hver mnd. Pr kontrakt er det bare strøm som står oppført med krav om betaling hver mnd. Men en muntlig avtale er en avtale? Jeg begynner å bli lei av at strømregningen kommer hver andre mnd, eller tredje. Attpåtil er ikke fakturaen de sender meg særlig ''opplysende''. Det står (foreksempel) ; Antall: Beskrivelse: Pris pr. stk. Sum: 999036 Måleravlesning 03.05.17 0,- 0,- 97554 Måleravlesning 02.07.17 0,- 0,- 877 Kraft 0,437,- 427,- 877 Energi 0,422,- . 412,- Delsum : 839 ,- Sum: 839,- Beløp skal betales til: (ikke utfylt område) Navn: (ikke utfylt område) Kredittnr: (ikke utfylt område) utløper: (ikke utfylt område) Ergo mangler det ganske mange viktige opplysninger i fakturaen? Jeg vet ikke hvordan de regner ut strømmen, og hva som egentlig skal være med for at de kan KREVE penger pr faktura...Men... i kontakten står det at de IKKE kan kreve penger som IKKE er inkl husleie eller strøm. Fakturaen heter ''strøm'', men i og med at den mangler såpass viktige/relevante opplysninger (som navn, kontonr osv..) er det vel egentlig ikke en ''gyldig'' faktura? Jeg tror nok at de i bunn og grunn er ærlig og redelige, men de holder ikke avtaler, og det synes jeg er ganske brudd på tillit. Kan legge ved at jeg er borte 12 timer dagen med alle lys av, det er bare varmekabel på bad som står på.. Ellers er jo Tv, skjøteledninger og sånn enkelt alltid plugga i veggen. Har ikke oppvaskmaskin, bare vaskemaskin. Strømregninga ligger på 800,- for 2 mnd for en leilighet på 30 kvm. Er det mye eller lite? Hvordan kan jeg gå frem i en slik situasjon som jeg er i, og vite at tallene de gir meg er riktige, samt få fakturaen som avtalt? Hvilke rettigheter/muligheter har jeg her? Ts Anonymkode: e3e0d...429
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #2 Skrevet 18. juni 2017 Herlighet! Hvor skal jeg begynne? En avtale er like bindende enten den er muntlig eller skriftlig. Du har en husleiekontrakt. Du bor i en bolig i samme hus som utleier. Strømmåleren står ikke i din boenhet og det er heller ikke vanlig når det er en utleieenhet i boligen til utleier. Da er det noe som heter minusmåler der utleier har et voldsomt arbeid med å regne ut hva utleiedelen har brukt i strøm. Hadde ikke utleier hatt denne løsningen med minusmåler, vet du hva som da hadde skjedd hos deg? Jo, du hadde måttet betale full nettleie og da hadde du virkelig fått en strømreigning som nesten ville vært det dobbelte av hva du nå har. At du er lei av å betale strømregninger er som de som skal ha tv men ikke vil betale Nrk lisensen. Strøm og bolig hører sammen på samme måten som uplombert tv hører sammen med Nrk lisensen. Du har vel fått et kontonummer for innbetaling tidligere eller avtalt muntlig hvordan du skal betale for ditt forbruk av strøm til utleier? At de da nå ikke skriver på kontonummer, navn og resten skulle da vel ikke være nødvendig, med mindre du er opptatt av å gjøre ting vanskeligere enn de i grunnen er? Anonymkode: 65290...f12 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #3 Skrevet 18. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herlighet! Hvor skal jeg begynne? En avtale er like bindende enten den er muntlig eller skriftlig. Du har en husleiekontrakt. Du bor i en bolig i samme hus som utleier. Strømmåleren står ikke i din boenhet og det er heller ikke vanlig når det er en utleieenhet i boligen til utleier. Da er det noe som heter minusmåler der utleier har et voldsomt arbeid med å regne ut hva utleiedelen har brukt i strøm. Hadde ikke utleier hatt denne løsningen med minusmåler, vet du hva som da hadde skjedd hos deg? Jo, du hadde måttet betale full nettleie og da hadde du virkelig fått en strømreigning som nesten ville vært det dobbelte av hva du nå har. At du er lei av å betale strømregninger er som de som skal ha tv men ikke vil betale Nrk lisensen. Strøm og bolig hører sammen på samme måten som uplombert tv hører sammen med Nrk lisensen. Du har vel fått et kontonummer for innbetaling tidligere eller avtalt muntlig hvordan du skal betale for ditt forbruk av strøm til utleier? At de da nå ikke skriver på kontonummer, navn og resten skulle da vel ikke være nødvendig, med mindre du er opptatt av å gjøre ting vanskeligere enn de i grunnen er? Anonymkode: 65290...f12 Hvor skal JEG begynne? Jeg spør rene spørsmål her av nysgjerrighet, fordi folk rundt har stilt spørsmål til kontrakten og måten de sender meg faktura på. Det må da være lov å spørre for å finne ut av ting, i tillegg har jeg sagt at jeg faktisk ikke VET hvordan en slik utregning fungerer eller krav til faktura. Jeg har heller ALDRI sagt jeg er LEI av å betale husleie... Jeg sa jeg var LEI av å IKKE få den etter AVTALT tidspunkt. Det er veldig forskjell på de to tingene. Tror kanskje du er mer opptatt av å gjøre ting mer vanskelig her enn hva jeg er, for du klandrer meg indirekte for ting jeg faktisk ikke har kritisert huseierne for engang. Ja, jeg har fått kontonr osv å betale til, og det gjør jeg med glede. Men det er slik at en avtale er en avtale, og rett skal være rett. Og jeg stiller bare spørsmål for å tilegne meg kunnskap her, ikke for å lure meg unna noe - så ro ned noen hakk. Ts Anonymkode: e3e0d...429 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg leier av noen hvor husleie og strømleien er separert. De betales hver for seg. Strømavleseren er ikke i min leilighet, men i utleiers leilighet (de bor rett over meg). Vi lagde en muntlig avtale på at den strøm og leie skal betales hver mnd. Pr kontrakt er det bare strøm som står oppført med krav om betaling hver mnd. Men en muntlig avtale er en avtale? Jeg begynner å bli lei av at strømregningen kommer hver andre mnd, eller tredje. Attpåtil er ikke fakturaen de sender meg særlig ''opplysende''. Det står (foreksempel) ; Antall: Beskrivelse: Pris pr. stk. Sum: 999036 Måleravlesning 03.05.17 0,- 0,- 97554 Måleravlesning 02.07.17 0,- 0,- 877 Kraft 0,437,- 427,- 877 Energi 0,422,- . 412,- Delsum : 839 ,- Sum: 839,- Beløp skal betales til: (ikke utfylt område) Navn: (ikke utfylt område) Kredittnr: (ikke utfylt område) utløper: (ikke utfylt område) Ergo mangler det ganske mange viktige opplysninger i fakturaen? Jeg vet ikke hvordan de regner ut strømmen, og hva som egentlig skal være med for at de kan KREVE penger pr faktura...Men... i kontakten står det at de IKKE kan kreve penger som IKKE er inkl husleie eller strøm. Fakturaen heter ''strøm'', men i og med at den mangler såpass viktige/relevante opplysninger (som navn, kontonr osv..) er det vel egentlig ikke en ''gyldig'' faktura? Jeg tror nok at de i bunn og grunn er ærlig og redelige, men de holder ikke avtaler, og det synes jeg er ganske brudd på tillit. Kan legge ved at jeg er borte 12 timer dagen med alle lys av, det er bare varmekabel på bad som står på.. Ellers er jo Tv, skjøteledninger og sånn enkelt alltid plugga i veggen. Har ikke oppvaskmaskin, bare vaskemaskin. Strømregninga ligger på 800,- for 2 mnd for en leilighet på 30 kvm. Er det mye eller lite? Hvordan kan jeg gå frem i en slik situasjon som jeg er i, og vite at tallene de gir meg er riktige, samt få fakturaen som avtalt? Hvilke rettigheter/muligheter har jeg her? Ts Anonymkode: e3e0d...429 Du glemmer at varmtvannsberedern står jo på hele dagen, den trekker strøm, kjøleskap. Det er ikke mye du betaler for 2 mnd. Det beste er å få alt skriftlig ikke muntlig da blir det påstand mot påstand. Be om målestand på måleren spesifisert. Varmekabler på bad trekker litt strøm det og. Det spørs og hva tid de får fakturaen fra strømseskapet som gjør at du kan få det litt uregelmessig. Anonymkode: ef69c...33f 1
applestories Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 (endret) I jobben min har jeg blant annet ansvar for noen hus og leiligheter vi fremleier, og det er kun et sted vi faktisk får faktura fra- der leier vi fra en stiftelse. Fra privatpersoner får vi ikke faktura. Kontonummer og beløp står i de opprinnelige kontraktene og vi betaler til fastsatt dato. Det blir litt annerledes siden vi har en fast sum som går til strøm. Der vi har egen strømmåler deler jeg opp regningen og sender ut til hver enkelt som leier - og da passer jeg på å legge ved best mulig forklaring på beløpene. I det siste har jeg begynt å legge ved selve fakturaen for hele boligen også, i tillegg til en forklaring på de enkeltes andel. Kanskje du kunne be om å få en kopi av den? Endret 18. juni 2017 av applestories 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du glemmer at varmtvannsberedern står jo på hele dagen, den trekker strøm, kjøleskap. Det er ikke mye du betaler for 2 mnd. Det beste er å få alt skriftlig ikke muntlig da blir det påstand mot påstand. Be om målestand på måleren spesifisert. Varmekabler på bad trekker litt strøm det og. Det spørs og hva tid de får fakturaen fra strømseskapet som gjør at du kan få det litt uregelmessig. Anonymkode: ef69c...33f Åh, der sa du noe som jeg ikke tenkte på, eller hadde glemt.. Varmt vann og kjøleskap... Tanken selv var vel at summen ikke var spesielt stor, frem til venner av meg sa '' det er mye! Vi betaler mindre, og vi bor midt i byen..'' Men så sa en annen at det ikke var så mye å betale, så ble veldig usikker bare.. Slik jeg husker det da vi inngikk avtalen muntlig uttrykket de at de ''glemte'' å sende faktura, og det kunne lett ta 2-3 mnd før den kom. Men da sa jeg at jeg ville ha den hver mnd, og that's it - noe de godtok. Rett og slett fordi økonomien min ikke er stor, og jeg liker oversikt Så synes bare det er litt ''stress'' å måtte kalkulere hver mnd i hodet sånn ca hva det blir på.. Er det derimot selskapet som gjør det litt vanskelig er jo det greit nok i seg selv.. Har allerede sagt ifra en gang tidligere om ønske om strømregning, men fikk aldri svar på det - eller regningen. Det plager meg forsåvidt ikke, men... ja, synes det er leit at de ikke holder seg til avtalen - eller responderer på spørsmål fra meg.. Ts. Anonymkode: e3e0d...429
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juni 2017 #7 Skrevet 18. juni 2017 Jeg mener at trådstarter har et poeng. De hadde ikke behøvd å lage faktura, de kunne sendt en mail hver gang strøm forfaller der det står hvordan de kommer frem til beløpet. Men når det gjelder månedlig beløp, så er jeg noe uenig med deg, TS. De aller fleste av oss har måleravlesing / strømregning annenhver måned. Ja, det er opplagt at dersom de har sagt at strømregningen skal komme hver måned så burde den også gjort det. Det riktige ville da vært at måned en var et akontobeløp og måned to var en avregning fra de to foregående måneder. Da blir regnestykket innbetalt måned en +/- forbruk = beløp å betale for måned to. 800 for en måned er nok ikke urimelig - men det må jo tas inn hvor mye energi som går med til å varme opp (mer i en kjellerleilighet enn et loft, gammel varmtvannstank mer enn ny, osv). Konklusjon: Når de velger å fylle ut en faktura må de fylle ut alle beløp og felt. Jeg er helt enig i at noe annet er useriøst. Jeg synes også de skal vise hvordan de kommer frem til utregningen av beløpet - dette har du krav på når du ikke betaler et fast beløp i strøm. Denne utregningen kan de sende i en e-post - det må ikke være en faktura.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #8 Skrevet 18. juni 2017 17 minutter siden, applestories skrev: I jobben min har jeg blant annet ansvar for noen hus og leiligheter vi fremleier, og det er kun et sted vi faktisk får faktura fra- der leier vi fra en stiftelse. Fra privatpersoner får vi ikke faktura. Kontonummer og beløp står i de opprinnelige kontraktene og vi betaler til fastsatt dato. Det blir litt annerledes siden vi har en fast sum som går til strøm. Der vi har egen strømmåler deler jeg opp regningen og sender ut til hver enkelt som leier - og da passer jeg på å legge ved best mulig forklaring på beløpene. I det siste har jeg begynt å legge ved selve fakturaen for hele boligen også, i tillegg til en forklaring på de enkeltes andel. Kanskje du kunne be om å få en kopi av den? Det du her gjør kan være brudd på taushetsplikt og andre lover fordi du informerer de andre beboerne/leietakerne om hverandres strømutgifter, med forbehold om at jeg ikke vet hvem eller hvordan dette leieforholdet fungerer. 9 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg mener at trådstarter har et poeng. De hadde ikke behøvd å lage faktura, de kunne sendt en mail hver gang strøm forfaller der det står hvordan de kommer frem til beløpet. Men når det gjelder månedlig beløp, så er jeg noe uenig med deg, TS. De aller fleste av oss har måleravlesing / strømregning annenhver måned. Ja, det er opplagt at dersom de har sagt at strømregningen skal komme hver måned så burde den også gjort det. Det riktige ville da vært at måned en var et akontobeløp og måned to var en avregning fra de to foregående måneder. Da blir regnestykket innbetalt måned en +/- forbruk = beløp å betale for måned to. 800 for en måned er nok ikke urimelig - men det må jo tas inn hvor mye energi som går med til å varme opp (mer i en kjellerleilighet enn et loft, gammel varmtvannstank mer enn ny, osv). Konklusjon: Når de velger å fylle ut en faktura må de fylle ut alle beløp og felt. Jeg er helt enig i at noe annet er useriøst. Jeg synes også de skal vise hvordan de kommer frem til utregningen av beløpet - dette har du krav på når du ikke betaler et fast beløp i strøm. Denne utregningen kan de sende i en e-post - det må ikke være en faktura. Dersom ts har vansker med at strøm betales annenhver måned så er det faktisk en enkel sak å opprette en egen konto for strøm i nettbanken. Der setter hun inn halvparten av forventet strømutgifter til neste måned av sin inntekt. Dermed blir ikke pengene "brukt opp" i inneværende måned. Utregningen for minusmåler er en formel der hele strømregningens beløp, altså for begge boenhetene, brukes i utregningen. Dersom utleier skal vise utregningen så fremleger han og dokumentasjon på sine egne strømutgifter, noe leieboeren ikke har noe med, her kommer personvernet/personopplysningsloven m.fl. inn i bildet noe utleier kan bruke i sin argumentasjon for å gjøre som hun gjør. Vil ts ha formelen for utregning av strøm fra minusmåler så kan hun fritt kontakte strømleverandøren og få den, eventuelt søke på nettet. Anonymkode: 65290...f12
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #9 Skrevet 18. juni 2017 13 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg mener at trådstarter har et poeng. De hadde ikke behøvd å lage faktura, de kunne sendt en mail hver gang strøm forfaller der det står hvordan de kommer frem til beløpet. Men når det gjelder månedlig beløp, så er jeg noe uenig med deg, TS. De aller fleste av oss har måleravlesing / strømregning annenhver måned. Ja, det er opplagt at dersom de har sagt at strømregningen skal komme hver måned så burde den også gjort det. Det riktige ville da vært at måned en var et akontobeløp og måned to var en avregning fra de to foregående måneder. Da blir regnestykket innbetalt måned en +/- forbruk = beløp å betale for måned to. 800 for en måned er nok ikke urimelig - men det må jo tas inn hvor mye energi som går med til å varme opp (mer i en kjellerleilighet enn et loft, gammel varmtvannstank mer enn ny, osv). Konklusjon: Når de velger å fylle ut en faktura må de fylle ut alle beløp og felt. Jeg er helt enig i at noe annet er useriøst. Jeg synes også de skal vise hvordan de kommer frem til utregningen av beløpet - dette har du krav på når du ikke betaler et fast beløp i strøm. Denne utregningen kan de sende i en e-post - det må ikke være en faktura. Så flott og utfyllende svar, tusen takk Har sendt de en mail nå med ønske om at de viser til utregningen av strøm fremover, slik at jeg har en oversikt på det ! Ts Anonymkode: e3e0d...429
Gjest Blondie65 Skrevet 18. juni 2017 #10 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du her gjør kan være brudd på taushetsplikt og andre lover fordi du informerer de andre beboerne/leietakerne om hverandres strømutgifter, med forbehold om at jeg ikke vet hvem eller hvordan dette leieforholdet fungerer. Dersom ts har vansker med at strøm betales annenhver måned så er det faktisk en enkel sak å opprette en egen konto for strøm i nettbanken. Der setter hun inn halvparten av forventet strømutgifter til neste måned av sin inntekt. Dermed blir ikke pengene "brukt opp" i inneværende måned. Utregningen for minusmåler er en formel der hele strømregningens beløp, altså for begge boenhetene, brukes i utregningen. Dersom utleier skal vise utregningen så fremleger han og dokumentasjon på sine egne strømutgifter, noe leieboeren ikke har noe med, her kommer personvernet/personopplysningsloven m.fl. inn i bildet noe utleier kan bruke i sin argumentasjon for å gjøre som hun gjør. Vil ts ha formelen for utregning av strøm fra minusmåler så kan hun fritt kontakte strømleverandøren og få den, eventuelt søke på nettet. Anonymkode: 65290...f12 Jeg er ikke uenig i at TS kan løse månedlig beløp ved å sette av halvparten av det hun betalte sist hver måned. Jeg kjenner til minusmåler - det husvert gjør da er å ta bilde av TS's leilighet sin målerstand og legger ved regningen. Da er det dokumentert hvor mye strøm som er brukt siden sist. Det viktigste for TS er at de ikke lager en komplsert regning der de ikke fyller ut alle felt og at det lages en eller annen form for dokumentasjon på forbruket. Så vanskelig er det faktisk ikke,
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #11 Skrevet 18. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det du her gjør kan være brudd på taushetsplikt og andre lover fordi du informerer de andre beboerne/leietakerne om hverandres strømutgifter, med forbehold om at jeg ikke vet hvem eller hvordan dette leieforholdet fungerer. Dersom ts har vansker med at strøm betales annenhver måned så er det faktisk en enkel sak å opprette en egen konto for strøm i nettbanken. Der setter hun inn halvparten av forventet strømutgifter til neste måned av sin inntekt. Dermed blir ikke pengene "brukt opp" i inneværende måned. Utregningen for minusmåler er en formel der hele strømregningens beløp, altså for begge boenhetene, brukes i utregningen. Dersom utleier skal vise utregningen så fremleger han og dokumentasjon på sine egne strømutgifter, noe leieboeren ikke har noe med, her kommer personvernet/personopplysningsloven m.fl. inn i bildet noe utleier kan bruke i sin argumentasjon for å gjøre som hun gjør. Vil ts ha formelen for utregning av strøm fra minusmåler så kan hun fritt kontakte strømleverandøren og få den, eventuelt søke på nettet. Anonymkode: 65290...f12 Det er akkurat det jeg har gjort hele veien, men jeg liker å vite - og ikke anta. Har vel godt over 15 tusen på regningskonto fast, for så trekker jeg ifra antatt strøm og leie fra lønn og putter på de 15.000,- som allerede står der. Har alltid penger, men jeg liker som sagt å vite hva som kreves i utbetaling. Finnes det ikke måter for han å skjule sine private opplysninger, og fortsatt gi meg en utregning ? eller?.. Jeg har dessverre ikke oversikt over hvilken strømleverandør han bruker, men vil selskapet kunne utgi slik informasjon til meg? Det blir vel ikke helt riktig i og med at de ikke vet hvem jeg er, ei hvor jeg faktisk bor? I mitt hode vil vel de da krenke utleiers privatliv/personopplysningsloven? Nå følte jeg at dette veldig innviklet mtp alle etiske dilemmaer og lover ... Ts. Anonymkode: e3e0d...429
Million Skrevet 18. juni 2017 #12 Skrevet 18. juni 2017 (endret) Jeg synes ikke det høres helt urimelig ut med 400 i mnd i strømutgifter for en kjellerleilighet, dersom den faktisk varmes opp med strøm. Det er kaldt på bakken, og det drar en del strøm å varme opp en kjellerleilighet. I tillegg har du vaskemaskin. Du nevner også varmekabler, og det er iallfall noe som trekker en del strøm, har jeg forstått. Jeg har ikke vaskemaskin, men bruker vaskekjeller her 1-4 ganger pr uke, alt ettersom. Men jeg har oppvaskmaskin. Oppvarmingen er inkl i husleien, det er radiatorer her. Strømforbruket mitt er altså ikke inkl oppvarming. Jeg betaler ca 350 kr i mnd for strøm. Hvis du i din leilighet bruker strøm til oppvarming, så synes ikke jeg det høres helt urimelig ut at det skal koste en femtilapp mer i mnd for deg, selv om du har noen kvadrat mindre (jeg har 68 kvm). Som sagt; du bor på bakken, og det er kaldt og koster en del å varme opp. Liker at du har en egen regningskonto med en god del penger på! Plusspoeng til deg for det. Det er utrolig smart og nyttig. Jeg har det selv. Endret 18. juni 2017 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #13 Skrevet 18. juni 2017 2 minutter siden, Million skrev: Jeg synes ikke det høres helt urimelig ut med 400 i mnd i strømutgifter for en kjellerleilighet, dersom den faktisk varmes opp med strøm. Det er kaldt på bakken, og det drar en del strøm å varme opp en kjellerleilighet. I tillegg har du vaskemaskin. Jeg har ikke vaskemaskin, men bruker vaskekjeller her 1-4 ganger pr uke, alt ettersom. Bruker også tørketrommelen der i blant, til tørk av håndklær. Leiligheten min ligger i blokk, tredje etasje, og jeg har andre leiligheter over og under meg, som hjelper meg "å holde varmen". Oppvarmingen er inkl i husleien, det er radiatorer her. Strømforbruket mitt er altså ikke inkl oppvarming. Jeg betaler ca 350 kr i mnd for strøm. Hvis du i din leilighet bruker strøm til oppvarming, så synes ikke jeg det høres helt urimelig ut at det skal koste en femtilapp mer i mnd for deg. Liker at du har en egen regningskonto med penger på! Plusspoeng til deg for det. Det er utrolig nyttig. ååå.. da er jeg enda mer trygg på at summen min er ganske rimelig, at jeg har tenkt riktig hele veien om regninga Tusen takk for komplimentet! Pappa har oppdratt meg godt, se - hehe! Ts Anonymkode: e3e0d...429
applestories Skrevet 18. juni 2017 #14 Skrevet 18. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du her gjør kan være brudd på taushetsplikt og andre lover fordi du informerer de andre beboerne/leietakerne om hverandres strømutgifter, med forbehold om at jeg ikke vet hvem eller hvordan dette leieforholdet fungerer. Anonymkode: 65290...f12 Tre beboere bor i et bofellesskap, deler alt utenom soverom. Regningene deres blir derfor identiske - jeg deler bare regningen i tre og sender ut egne fakturar til hver enkelt. Hvor mye strøm den enkelte bruker har vært en kilde til irritasjon da noen skrur varmen på fullt mens andre er påpasselige med å slukke alt av lys og lignende. Men sånn er det dessverre når man deler bolig. Uten å kunne lovtekstene så har selvsagt ikke leietaker noe med utleiers strømforbruk å gjøre, men dersom de har en avtale om å betale for forbruket må leietaker kunne kontrollere at beløpene er rette. Hvordan utleier velger å gjøre dette blir jo opp til dem, men jeg ville bedt om en utregning eller bekreftelse på målerstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå