AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #61 Skrevet 18. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, skikkelig dårlig i grunn. Som de aller aller fleste har ikkenjeg gjort noe av det han ramser opp som han mener "hvermannsen" har gjort. Jeg kan sette meg på min høye hest og ri meg en lang tur smammenlignet med kriminelle narkomane. Anonymkode: 59a16...ec8 Så fint for deg. Anonymkode: db0bb...a8a
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #62 Skrevet 18. juni 2017 Det er ikke mer synd på narkomane enn andre. Dessuten driver de med mye løgn og manipulering. Klager på stort og smått som må være bra før de kan klare å slutte med rus. Alt dette for å unngå å ta den kjempejobben det er å bli rusfri. Og som ingen andre kan fikse for dem. Anonymkode: 0749d...680 4
lovedrug Skrevet 18. juni 2017 #63 Skrevet 18. juni 2017 Bare for og få sagt det,men ikke alle narkomane lyver og stjeler. Mange er utrolig herlige mennesker.
Gjest making.a.mess Skrevet 18. juni 2017 #64 Skrevet 18. juni 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 Jeg er forsåvidt enig i at det ikke er synd på narkomane. Man kan ikke leve etter sus og dus, velge minste motstands vei og få alt opp i hendene. Det skal være kjipt å være Rusmissbruker. Det skal være kjipt og de bør bli uglesett. Ingen støtte, ikke noen form for hjelp og hvertfall ikke gratis heroin som enkelte politikere ønsker å innføre. Penger spart for samfunnet. Pengene spart her bør derimot brukes på de som ønsker å bli rusfrie. Det krever for lang saksgang og for mye av en allerede nedkjørt person å få hjelp. De som ønsker å bli rusfrie burde undertegne på at de er forpliktet til å følge et program/ bo på avrusningshjem uten mulighet til å kontakte sitt gamle miljø i en viss tid. Ikke bare suse rundt og ta ferie fra problemene ei uke siden før de velger å dra tilbake til gamle kompiser. God oppfølging etter avrusning er også svært viktig. Et treff eller aktivitet en gang i uka er ikke nok. De bør ha en støttekontakt som tar dem med på ting, muligheter til å ta småjobber på vernede bedrifter, få hjelp til å få et sosialt liv. Jeg kjenner ei som var tidligere Rusmissbruker. Hun ble tutet ørene full av " Rusmissbruk er en sykdom på linje med andre sykdommer" og " du kan ikke noe for det". Sludder og vås som de bruker som unnskyldninger hver gang de ruser seg. " jeg har en sykdom og ble bare litt syk". Vissvass. En må stå for det en har gjort, kalle en spade for en spade og legge fortida bak seg. " jeg dreit meg ut, men det skal ikke skje igjen" er vel det en må si. Men det skal sies at hun levde et ensomt liv og det er der ruspolitikken svikter. Etter å ha ruset seg 20 år, klart å bli rusfri og kuttet kontakten med alle vennene fra rusmiljøet satt hun helt ensom tilbake. Dag ut og dag inn alene i leiligheten. Jeg skjønner at det kan bli lett å falle tilbake. Ikke for rusen men det at hun var en del av et miljø og hadde noen å være sosial med. Samme er det nok for de som går ut av ekstreme sekter og religiøse miljøer. En mister all sosial kontakt. Hva jeg syntes som sikkert noen ikke er enig i er : 1) ikke noe praktisk eller økonomisk støtte til rusmisbrukere før de er villige til tvungen avrusningklinikk i ett år. Ikke noe reis-når-du-vil-opplegg 2) mye mer ressurser til oppfølging under og etter avrusning.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #65 Skrevet 18. juni 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting kan man ihvertfall garantere. At å møte rusmisbrukere med fordømmelse i hjelpeapparet ikke vil hjelpe noe som helst. Hvordan ville du selv likt å bli møtt? Med mangel på empati? Anonymkode: db0bb...a8a Hadde du hatt empati for en person som bryter seg inn i din bod og stjeler? Og som stjeler og ødelegger sykkelen til barna dine? Legger igjen brukte sprøyter i sandkassen på lekeplassen? Hjelper ikke å anmelde heller, blir alltid henlagt selv om man har videoopptak på hvem som har gjort det. Narkomane har null empati og medfølelse fra meg. Anonymkode: 0315c...57a 1
Djungelvrål Skrevet 18. juni 2017 #66 Skrevet 18. juni 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 Du syns vel ikke synd på kreftsyke heller? De er begge syke. Men narkomane er ikke verdt å syns synd på, for de er ikke slik syke som du vil folk skal være for å fortjene din empati? Noen ganger tenker jeg mitt om noen typer mennesker......
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #67 Skrevet 18. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde du hatt empati for en person som bryter seg inn i din bod og stjeler? Og som stjeler og ødelegger sykkelen til barna dine? Legger igjen brukte sprøyter i sandkassen på lekeplassen? Hjelper ikke å anmelde heller, blir alltid henlagt selv om man har videoopptak på hvem som har gjort det. Narkomane har null empati og medfølelse fra meg. Anonymkode: 0315c...57a Hadde selvfølgelig blitt forbannet og frustrert, men hadde fortsatt hatt empati. Noe annet er psykopatisk. Anonymkode: db0bb...a8a 1
Gjest NotNaomi Skrevet 18. juni 2017 #68 Skrevet 18. juni 2017 Hvem sier at narkomane vil at vi skal syns synd på dem? Er det det de vil? Jeg tror ikke det. Jeg tror de bare helst vil at vi skal forstå at det å være rusmisbruker er en sykdom og at de trenger hjelp. Ingen velger å bli narkoman. De finner en medisin som hjelper,noen eksperimenterer,og veien til misbruk kan bli kort. Narkomane er slett ikke emoatiløse og "slemme"! De er desperate etter medisinen sin og kan oppføre seg dårlig med tanke på at de stjeler og ikke alltid er til å stole på. Det er ikke noe de vil. Avhengigheten tvinger dem. Hva som hjelper dem kan diskuteres. Det er noe som heter "Veien ut" ,og det har hjulpet mange. Jeg tror at det er om å gjøre å finne noe som erstatter rusavhengigheten. Det er også utrolig viktig med ettervern. Å bli overlatt til seg selv er veldig vanskelig etter behandling. Neida,en trenger ikke syns synd på dem. Men forståelse er viktig. Tror egentlig mange forstår,men så er det mennesker som TS som ikke evner å se. Tror vi bare må innse at alle har ikke så mye innsikt.
Gjest Kim Skrevet 18. juni 2017 #69 Skrevet 18. juni 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skjønner ikke jeg at tørrlagte narkomane sier at dette var bevisste valg. Det er ikke et bevisst valg å få kreft altså. Anonymkode: d4b52...009 Kilde? At det finnes eksnarkomane som ikke skjønner grunnleggende determinisme er deres problem. Endret 18. juni 2017 av Kim
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #70 Skrevet 19. juni 2017 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/daniel-39-soner-narkodommen-sin-paa-sykehus/a/24073417/ Anonymkode: fdd49...904
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #71 Skrevet 19. juni 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 De har en avhengighet. Det blir som en sykdom. Det de gjør er for å få rusen, og ja, det er mye fælt som de kan gjøre, men jeg er ganske uenig med deg. Det er synd på dem. Tenk deg selv, at alt skal handle om rus. Hele dagen, alle dager. Verdigheten lagt til side, alle vennskap er tomme, kun til for egen fordel. Sett ned på, utestengt fra samfunnet på sitt vis. Det er en tom og vond tilværelse. Tenk alt de går glipp av. Alt det mellommenneskelige, alle småtingene vi andre tar for gitt? Ja,det tar en god del å nyktre, det er en avhengighet man har resten av livet. Det er dessverre vanlig å ikke klare det. De fleste av de som har en avhengighet har noe i fortiden sin som er vondt, som de vil bedøve vekk. Det betyr ikke at jeg mener at du skal være bestevennen deres eller noe, men prøv å tenke deg inn i deres situasjon. Anonymkode: 60825...2a1
Gjest Coolaid Skrevet 19. juni 2017 #72 Skrevet 19. juni 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt enig. Kommer opprinnelig fra en av de mest belastede tettstedene i Norge og kjenner flere som har blitt narkomane. Ytterst få har hatt en tøff barndom, men har havnet der de er i dag grunnet festing og lite gangsyn ifht. hva de har trappet i seg. Jeg har selv gjentatte gang tatt narkomane i forsøk på tyveri, og blitt frastjålet ting. De har 0 respekt for annen manns eiendom, og vet at rettsapparatet er en vits for dem. Når jeg har anmeldt tydelige kriminelle handlinger, med videobevis og greier, blir alltid saken henlagt. Hvor er Frp's harde linje ovenfor denne gruppen? Slik det er nå er de jo i en evig syklus av avrusning/soningskø, før de til slutt er inne. Når de er ferdige er det på han igjen med ny rus og kriminalitet. Anonymkode: 59a16...ec8 Det er trist at man ikke har mer forståelse og medfølelse for de menneskene som har det vanskeligst i vårt samfunn enn det som er skrevet over. Vi kan være uenig i narkotikapolitikken i Norge, og hvordan vi best skal behandle narkomane. Men husk å skille politikk og enkeltmennesker. Det er lett for oss som har et bra liv å se ned på andre. Den dagen ditt barn blir narkoman, eller en nær og kjær får et alvorlig rusproblem så kan du ta frem innlegget du skrev over og lese det en gang til for å se om det føles bra. Det er lett å sitte bak et tastatur og lange ut mot de svakeste i samfunnet. Møt menneskene, se hvordan de lever og så kan vi snakkes.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #73 Skrevet 20. juni 2017 Enig. En(to) av mine aller nærmeste venner fra barndommen gjennom 15 år har havnet i rusmiljøet. Jeg har vokst opp med de og de har langt i fra hatt en dårlig oppvekt. Så jeg si at disse to har helt klart valgt dette selv. De er søsken. Elste er det verst med. Og søsknen vet jeg ikke noe mer at h*n røyker hasj. Har ikke snakket med de på fire år nå, fikk vite det fra noen som også var venn med de. Anonymkode: 50cfd...f24 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #74 Skrevet 20. juni 2017 På 18.6.2017 den 13.58, AnonymBruker skrev: Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 Nei, det er ingen som heller alkohol i munnen min, jeg velger det selv og det er ikke synd på meg. Lyver om drikking gjør jeg, men jeg manipulerer ikke og er ikke slem. Forsøker bare å holde det skjult. At mange rusavhengige oppfører seg som drittunger er jeg enig i. Jeg er ganske sikker på at jeg generelt lyver lite, og forsøker å ikke snakke så mye om det for å ikke virke manipulerende og oppmerksomhetssyk. Jeg skylder ikke på samfunnet, heller arv og miljø. Jeg ante virkelig ikke at det var så lett å bli avhengig. Jeg vet ikke, uansett hva jeg gjør så blir det liksom feil. Jeg prøver å være et godt menneske og jeg håper virkelig at folk ser mer enn rusen og at de ser at jeg har et rusproblem, jeg er ikke et rusproblem. Anonymkode: 110a5...a15
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #75 Skrevet 20. juni 2017 Jeg er rusmisbruker, en velfungerende en. Jeg har jobb, familie, ingen ser på meg at jeg ruser meg i hverdagen og veldig få vet det. Jeg tror folk hadde fått sjokk om de plutselig fikk vite om de velfungerende rusmisbrukerne som finnes bare i Norge. Jeg har stjålet, men da narkotika fra noen. Jeg har aldri stjålet penger eller ting. Jeg ruser meg pga psykiske problemer, jeg synes livet mitt er alt for tøft og sånn har det vært så lenge jeg kan huske. Etter at jeg begynte å ruse meg så er livet mye lettere. Jeg vet det er en illusjon, men det får så være. Jeg har bedt om hjelp tidligere. Fikk snakke med en psykolog som drev med rusbehandling. Det hjalp svært lite dessverre. Jeg skulle virkelig ønske jeg klarte å takle livet mitt uten rus, jeg ønsker ikke å være avhengig av noe. Det føles veldig nedverdigende og ikke klare å takle livet sitt som "alle" andre kan. Men synd på meg er det ikke. Anonymkode: 2aa6a...4d7 1
Tonjeb84 Skrevet 8. august 2017 #76 Skrevet 8. august 2017 På 18.6.2017 den 13.58, AnonymBruker skrev: Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 Helt enig med deg. En vanskelig barndom er heller ingen unnskyldning til å begynne å ruse seg, drikke eller bli kriminell. oppfører seg som offer, når det er deres egne valg som har ført dem dit
Gjøksuppe Skrevet 8. august 2017 #77 Skrevet 8. august 2017 Det er synd på narkomane, de har ødelagt livet sitt, kroppen sin og familien sin. Det er synd på de pårørende fordi en de er glad i har ødelagt seg selv og det er ingenting de føler de kan gjøre for å hjelpe. Tvangsavrusing, rehabilitering, utdanning og arbeid er hva jeg mener er riktige tiltak for å hjelpe de allerede narkomane vi har i Norge. Bøter, halvhjerta tilbud om sprøyterom og gratis stoff, kommunale narkoreir og full legalisering gjør tydelig vis ikke nytten!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #78 Skrevet 8. august 2017 Enig. Også selvskadere går under denne kategorien. Selvpåførte greier får de selv ta ansvar for. Igrunn helt vilt at staten hiver penger etter de i stede for å bruke det på de som er uskyldige i tilstanden sin. Anonymkode: 34587...d4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå