AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #21 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.31): Hvis de får hva da? Du tror ikke behandling hjelper? Hva er din løsning da, at vi tar livet av alle som har rusproblemer? At vi overlater dem til seg selv slik at de bare blir flere og flere, vi får mer kriminalitet i Norge, og flere hjemløse tiggere? Dette er det tydelig at du ikke hadde noen som helst innsikt i. Du nyter godt av staten du også, og du ville nytt enda bedre av den hvis rusmisbrukere ble til arbeidsføre deltakere av samfunnet. Løsningen er ikke å overlate dem til seg selv uten et behandlingstilbud, og med fengselsstraffer for brukerdoser. Når du ikke evner å argumentere for meningene dine uten å spre fordommer og vissvass vil jeg ikke diskutere mer. Kos deg med fordømmingen. Anonymkode: 49515...e6b Ekspander Jeg har ikke en løsning på det. Det får politikerne ta seg av. Det fungerer ikke med de tilbudene de har fått dytta opp i hendene i årevis så ja, la de samles og finne ut av det selv. Kanskje de narkomane har en løsning og kan be om hjelp selv. Anonymkode: d4b52...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #22 Del Skrevet 18. juni 2017 Sosialt stigma som(ex) narkoman, hull i cv'n og manglende utdanning, og/eller kriminelt rulleblad gjør deg ikke akkurat attraktiv når du først ønsker å komme deg tilbake til samfunnet. Narkomane finnes i alle land. I noen land straffes det hardt ifa av lange fengselsstraffer og arbeidsleirer som en del av avrusningsmetoden. AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.22): Hvor mye sympati skal narkomane ha egentlig? Når de begår handlinger som er direkte slemme ovenfor noen (rus eller ei), så er det ikke sympati det første jeg føler ovenfor en narkoman. Anonymkode: d4b52...009 Ekspander Vil påstå at moralen blant hvermansen ikke er så jækla mye å skryte av selv om de klarer å unngå fengselstraff og la være å stjele naboens sykkel. Synes ikke narkomane er noe mer slemme enn voksne babyer som ikke ser lenger enn til sin egen nesetipp( omsorgssvikt, utroskap, mobbing etc. etc.). Anonymkode: f7bca...431 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Runnershigh Skrevet 18. juni 2017 #23 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.36): Jeg har ikke en løsning på det. Det får politikerne ta seg av. Det fungerer ikke med de tilbudene de har fått dytta opp i hendene i årevis så ja, la de samles og finne ut av det selv. Kanskje de narkomane har en løsning og kan be om hjelp selv. Anonymkode: d4b52...009 Ekspander Her er porblemet! Rusavhengige har mange meninger om hva de trenger selv. Men når folk fordømmer de som avskum, og politikere kjører eget løp, ja da blir det mye unyttig bruk av midler på rusfeltet... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 18. juni 2017 #24 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 11.58): Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 Ekspander At det er mulig å ha et så trangsynt verdensbilde i 2017 forbauser meg. Etter din egen logikk, så dør det tusenvis av sult i f.eks Darfur hver år, og de velger det selv... tygg litt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #25 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.33): En annen ting er kommunale leiligheter/boliger, her er jeg kjempe-blå politisk. Selv disse boligene til private aktører, kommunene greier jo ikke å ta vare på denne bygningsmassen allikevel. Dette hjelper kanskje litt med å få dem bort ifra bykjernene hvor de gjør mest skade/lager minst kvalm. Anonymkode: 59a16...ec8 Ekspander Jo, mulig, men de krever å få være i miljøet og kan sette seg på bakbeina å nekte å bli satt ut av byene for bli behandlet. Da får de som regel medhold, og får dem ikke det så stikker dem visst. Sum av sumarum, dette er ikke en enkel sak da, for å si det sånn. Jeg vet at de kan ha lange perioder som er bra, det er ikke det, og jeg ønsker selvklart at de skal ha det bra, uten rus, men noen av de har barn og det er så komplekst alt det der, så å ta hensyn til familie og de som blir skadelidende utenom den narkomane tror jeg er mer riktig. Det er de som har fått kjenne på den narkomane sine vrede. Anonymkode: d4b52...009 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #26 Del Skrevet 18. juni 2017 Runnershigh skrev (På 18.6.2017 den 12.39): Her er porblemet! Rusavhengige har mange meninger om hva de trenger selv. Men når folk fordømmer de som avskum, og politikere kjører eget løp, ja da blir det mye unyttig bruk av midler på rusfeltet... Ekspander Man burde i større grad ta i bruk brukere i forskningen, dette fører til mer parksisnære løsninger, og bedre resultater. Jeg er så enig med deg! Anonymkode: 49515...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #27 Del Skrevet 18. juni 2017 Kim skrev (På 18.6.2017 den 12.40): At det er mulig å ha et så trangsynt verdensbilde i 2017 forbauser meg. Etter din egen logikk, så dør det tusenvis av sult i f.eks Darfur hver år, og de velger det selv... tygg litt på det. Ekspander Nei, men du kan ikke sammenligne det med en som bruker narkotika? Jeg ville jo ikke sagt til en i Norge som fikk tyfus at dette kan du jammen meg til selv. Den som har tyfus eller annet får ikke den elendige moralen. Det er jo moralen til de narkomane som folk ikke liker. Det koster dem ingenting å rundstjele venner og foreldre. Dønn ego er dem også. Anonymkode: d4b52...009 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #28 Del Skrevet 18. juni 2017 Jeg synes egentlig at det er revnende likegyldig hva som har gjort at de har havnet i denne situasjonen. Problemet er at de er der, og det unner jeg ikke et medmenneske. Samfunnet har også bedre at at denne prosenten reduseres. Jeg tror det er viktig at man anerkjenner forskjellene i sosioøkonomisk status. Selv om vi lever i Norge med noen av de beste mulighetene i verden er det flere mennesker som er ressurssvake som har begrensninger. De svakeste av disse faller utenfor systemet. Men nå er det ikke slik at alle narkomane/alkoholikere er sjuskete og ikke har orden på livet sitt. Du kan finne mange rusmisbrukere i toppstillinger som har et fint hjem og en familie. Jeg aner at det er en del fordommer inne i bildet her. Anonymkode: 78cac...ada 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #29 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.40): Jo, mulig, men de krever å få være i miljøet og kan sette seg på bakbeina å nekte å bli satt ut av byene for bli behandlet. Da får de som regel medhold, og får dem ikke det så stikker dem visst. Sum av sumarum, dette er ikke en enkel sak da, for å si det sånn. Jeg vet at de kan ha lange perioder som er bra, det er ikke det, og jeg ønsker selvklart at de skal ha det bra, uten rus, men noen av de har barn og det er så komplekst alt det der, så å ta hensyn til familie og de som blir skadelidende utenom den narkomane tror jeg er mer riktig. Det er de som har fått kjenne på den narkomane sine vrede. Anonymkode: d4b52...009 Ekspander ... Så du tror at de fleste familier som har en rusmisbruker i familien bare ønsker at denne personen skal glemmes, så de kan slette den fra livet sitt. For mange pårørende av rusmisbrukere er nettopp problemet at de er bekymret og redd for den syke som ikke får nok hjelp fra det offentlige. Belastningen på de pårørende kommer definitivt fra oppførsel fra den rusede, men mye av belastningen handler også om at de føler at de er de eneste som virkelig ser denne personen, og de blir ansvarliggjort for å holde den syke i livet. De føler gjerne mye skyld når personen ender med å ta en overdose, for "kunne vi gjort mer!?", og det kunne de ikke, for de ba og ba og ba om hjelp. Problemet er at de ikke får nok hjelp. Noen pårørende ønsker ingen kontakt med rusmisbrukeren fordi det er så destruktivt, men jeg tror nok de fleste ikke ønsker at rusmisbrukeren skal bli satt på bar bakke slik du foreslår. Anonymkode: 49515...e6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #30 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.44): Jeg synes egentlig at det er revnende likegyldig hva som har gjort at de har havnet i denne situasjonen. Problemet er at de er der, og det unner jeg ikke et medmenneske. Samfunnet har også bedre at at denne prosenten reduseres. Jeg tror det er viktig at man anerkjenner forskjellene i sosioøkonomisk status. Selv om vi lever i Norge med noen av de beste mulighetene i verden er det flere mennesker som er ressurssvake som har begrensninger. De svakeste av disse faller utenfor systemet. Men nå er det ikke slik at alle narkomane/alkoholikere er sjuskete og ikke har orden på livet sitt. Du kan finne mange rusmisbrukere i toppstillinger som har et fint hjem og en familie. Jeg aner at det er en del fordommer inne i bildet her. Anonymkode: 78cac...ada Ekspander De bemidlede rusavhengige herper iallefall ikke bilen min i forsøk på å stjele den, eller stjeler sykkelen min osv. All dritten de gjør fører også til at forsikringer blir dyrere for alle. Anonymkode: 59a16...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 18. juni 2017 #31 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.42): Nei, men du kan ikke sammenligne det med en som bruker narkotika? Jeg ville jo ikke sagt til en i Norge som fikk tyfus at dette kan du jammen meg til selv. Den som har tyfus eller annet får ikke den elendige moralen. Det er jo moralen til de narkomane som folk ikke liker. Det koster dem ingenting å rundstjele venner og foreldre. Dønn ego er dem også. Anonymkode: d4b52...009 Ekspander Jo selvfølgelig kan jeg det. Du hevder i innlegget ditt at vi har kontroll over arv og miljø. Det er INGENTING som støtter opp under den påstanden. Vi er et produkt av vårt arvemateriale og våre omstendigheter. En narkoman kan like lite styre at den blir narkoman, som du kan bestemme at du ikke skal få kreft. Hvis du hadde giddet å forstå litt om hvordan hjernen vår fungerer og at noen rett og slett er født mer uheldige en andre, de mangler f.eks impulskontroll, de har lavt dopamin nivå, så de responderer mye mer på stimuli osv. Så hadde du kanskje fremstått litt mer oppegående. Endret 18. juni 2017 av Kim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #32 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.44): ... Så du tror at de fleste familier som har en rusmisbruker i familien bare ønsker at denne personen skal glemmes, så de kan slette den fra livet sitt. For mange pårørende av rusmisbrukere er nettopp problemet at de er bekymret og redd for den syke som ikke får nok hjelp fra det offentlige. Belastningen på de pårørende kommer definitivt fra oppførsel fra den rusede, men mye av belastningen handler også om at de føler at de er de eneste som virkelig ser denne personen, og de blir ansvarliggjort for å holde den syke i livet. De føler gjerne mye skyld når personen ender med å ta en overdose, for "kunne vi gjort mer!?", og det kunne de ikke, for de ba og ba og ba om hjelp. Problemet er at de ikke får nok hjelp. Noen pårørende ønsker ingen kontakt med rusmisbrukeren fordi det er så destruktivt, men jeg tror nok de fleste ikke ønsker at rusmisbrukeren skal bli satt på bar bakke slik du foreslår. Anonymkode: 49515...e6b Ekspander Jeg har aldri sagt det jeg, det går ikke an å bare glemme et barn eller familiemedlem og sånt. Det er derfor jeg mener at den narkomane er så egoistisk. Ut i fra det jeg leser så får dem mye hjelp hvis dem vil. Anonymkode: d4b52...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #33 Del Skrevet 18. juni 2017 Kim skrev (På 18.6.2017 den 12.47): Jo selvfølgelig kan jeg det. Du hevder i innlegget ditt at vi har kontroll over arv og miljø. Det er INGENTING som støtter opp under den påstanden. Vi er et produkt av vårt arvemateriale og våre omstendigheter. En narkoman kan like lite styre at den blir narkoman, som du kan bestemme at du ikke skal få kreft. Hvis du hadde giddet å forstå litt om hvordan hjernen vår fungerer og at noen rett og slett er født mer uheldige en andre, de mangler f.eks impulskontroll, de har lavt dopamin nivå, så de responderer mye mer på stimuli osv. Ekspander Da skjønner ikke jeg at tørrlagte narkomane sier at dette var bevisste valg. Det er ikke et bevisst valg å få kreft altså. Anonymkode: d4b52...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #34 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 11.58): Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv. Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet. Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). Anonymkode: d4b52...009 Ekspander Du kan vel da si det samme om røykere og overvektige, de har jo også valgt selv. Anonymkode: 1a56c...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #35 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.54): Du kan vel da si det samme om røykere og overvektige, de har jo også valgt selv. Anonymkode: 1a56c...f36 Ekspander Blir man ego og mister dømmekraft og er blottet for moral av det du mener er overvekt og sigaretter? Nei. Anonymkode: d4b52...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #36 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.54): Du kan vel da si det samme om røykere og overvektige, de har jo også valgt selv. Anonymkode: 1a56c...f36 Ekspander Selvfølgelig. Samme med folk som stryker med i ekstremsport. Anonymkode: 59a16...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 18. juni 2017 #37 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 12.42): Nei, men du kan ikke sammenligne det med en som bruker narkotika? Jeg ville jo ikke sagt til en i Norge som fikk tyfus at dette kan du jammen meg til selv. Den som har tyfus eller annet får ikke den elendige moralen. Det er jo moralen til de narkomane som folk ikke liker. Det koster dem ingenting å rundstjele venner og foreldre. Dønn ego er dem også. Anonymkode: d4b52...009 Ekspander Hvorfor stjeler de tror du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #38 Del Skrevet 18. juni 2017 tirben skrev (På 18.6.2017 den 12.59): Hvorfor stjeler de tror du? Ekspander Fordi det effekt ikke får konsekvenser. Anonymkode: 59a16...ec8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #39 Del Skrevet 18. juni 2017 tirben skrev (På 18.6.2017 den 12.59): Hvorfor stjeler de tror du? Ekspander De har ikke noen gode svar på det virker det som. Hvorfor skylder dem på andre folk for ting, hvorfor er det andre folk sin feil at de har blitt narkomane, har noen tvunget de? Nei. Mange av de vil være i miljøet, og trives i det. De syns det er tøft rett og slett. Det virker sånn på noen av dem. Anonymkode: d4b52...009 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 18. juni 2017 #40 Del Skrevet 18. juni 2017 AnonymBruker skrev (På 18.6.2017 den 13.00): Fordi det effekt ikke får konsekvenser. Anonymkode: 59a16...ec8 Ekspander Du svarer ikke på spørsmålet. De stjeler selvfølgelig fordi de må skaffe ca 2000 kr HVER DAG! Det er det de trenger til stoff. Og hva skjer hvis de ikke får dop? Da får de voldsomme abstinenser og blir fryktelig syke!! Tenk at dere MÅ HA 2000 kroner hver dag for å kjøpe medisiner. Det er et mas hber eneste dag for å greie det! Derfor hadde det vært mye bedre om de hadde fått stoffet på resept og sluppet å stjele. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå