Gå til innhold

Ikke synd på narkomane.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke noen gode svar på det virker det som.

Hvorfor skylder dem på andre folk for ting, hvorfor er det andre folk sin feil at de har blitt narkomane, har noen tvunget de? Nei. 
Mange av de vil være i miljøet, og trives i det. De syns det er tøft rett og slett. Det virker sånn på noen av dem. 

Anonymkode: d4b52...009

Tøft???? Hvor gammel er du?? Og hva jobber du med? Virker som du har lite forståelse for mennesker som lever annerledes enn deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, tirben skrev:

Du svarer ikke på spørsmålet.  De stjeler selvfølgelig fordi de må skaffe ca 2000 kr HVER DAG! Det er det de trenger til stoff. Og hva skjer hvis de ikke får dop? Da får de voldsomme abstinenser og blir fryktelig syke!! 

Tenk at dere MÅ HA 2000 kroner hver dag for å kjøpe medisiner.  Det er et mas hber eneste dag for å greie det! 

Derfor hadde det vært mye bedre om de hadde fått stoffet på resept og sluppet å stjele. 

Det største problemet med dem er den generelle moralen de ikke har og at de lyver mye om seg selv og andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det største problemet med dem er den generelle moralen de ikke har og at de lyver mye om seg selv og andre. 

????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å synes synd på de narkomane. Det å bli narkoman har de valgt selv på et vis. Det startet kanskje i det lille med en liten tablett, eller de sniffet litt kokain. De skulle jo bare prøve. Du har alltid et valg om du vil prøve eller ikke. De fleste har også et valg før de tar den første heroin sprøyta. Uansett bakgrunn så er det mye hjelp å få istedenfor å slukne sorgene med dop. 

Når du først har tatt en dose vil du gjerne ha mer. Du begynner ettervært å bli kriminell fordi du må ha tak i nok penger til rus. Familie og venner utenfor dop miljøet kan ikke lenger stole på deg. Kanskje du velger å heller selge kroppen din istedenfor å stjele. Husleie betaler du ikke lenger fordi alle pengene går til dop. Til slutt blir du uteligger. 

Alt det for den ene gangen de bare skulle prøve. Ja de har skylden for å havne der fordi du har alltid et valg med mindre noen fysisk tvinger dopet i deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majoriteten av narkomane ønsker heller ikke din sympati. Problemet med rusbehandling i Norge er at de tyngste narkomane faller utenfor Lar systemet. Viser til artikkel om Sverre Eika som er Lege på 24sju som forsøker å hjelpe de tyngste narkomane.

http://www.erlik.no/sverre-er-de-narkomanes-egen-lege/

Jobber selv i rusbehandling og ser at de som er avhengig av både Opiater og Benzodiazepiner ikke får nok substitusjon til å klare å bli i behandlingen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pengene som blir brukt på virkningsløse tiltak for norske narkomane kunne sikkert hjulpet 100 000-vis av reelle trengende i flyktning- og klimaflyktnings-leire rundt om i verden. (Hjelp der de er). Disse fortjener disse pengene mye mer enn de norske narkomane.

Anonymkode: 59a16...ec8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, tussi84 skrev:

Jeg klarer ikke å synes synd på de narkomane. Det å bli narkoman har de valgt selv på et vis. Det startet kanskje i det lille med en liten tablett, eller de sniffet litt kokain. De skulle jo bare prøve. Du har alltid et valg om du vil prøve eller ikke. De fleste har også et valg før de tar den første heroin sprøyta. Uansett bakgrunn så er det mye hjelp å få istedenfor å slukne sorgene med dop. 

Når du først har tatt en dose vil du gjerne ha mer. Du begynner ettervært å bli kriminell fordi du må ha tak i nok penger til rus. Familie og venner utenfor dop miljøet kan ikke lenger stole på deg. Kanskje du velger å heller selge kroppen din istedenfor å stjele. Husleie betaler du ikke lenger fordi alle pengene går til dop. Til slutt blir du uteligger. 

Alt det for den ene gangen de bare skulle prøve. Ja de har skylden for å havne der fordi du har alltid et valg med mindre noen fysisk tvinger dopet i deg.

Kunnskapsløst. 

Mange blir narkomane fordi de selvmedisinerer psykiske plager. Og andre igjen blir narkomane fordi de får resepter på smertelindrende medisiner som deretter gjør dem avhengige. 

Hvem av oss har ikke tatt dårlige valg for oss selv som unge, uten at vi endte som rusmisbrukere av den grunn. Som Kim påpeker er mye av dette basert på arv og miljø, oppveksten vår og kulturen vi vokser opp med. VI har ulike forutsetninger for hvilket liv vi kommer til å leve, andre har større sjanse for å utvikle rusavhengighet, eller være en del av et miljø der det "for å overleve sosialt" blir presset ut i rus. 

Anonymkode: 49515...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Wilma89 skrev:

Majoriteten av narkomane ønsker heller ikke din sympati. Problemet med rusbehandling i Norge er at de tyngste narkomane faller utenfor Lar systemet. Viser til artikkel om Sverre Eika som er Lege på 24sju som forsøker å hjelpe de tyngste narkomane.

http://www.erlik.no/sverre-er-de-narkomanes-egen-lege/

Jobber selv i rusbehandling og ser at de som er avhengig av både Opiater og Benzodiazepiner ikke får nok substitusjon til å klare å bli i behandlingen. 

Bra de får hjelp av denne mannen i allefall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pengene som blir brukt på virkningsløse tiltak for norske narkomane kunne sikkert hjulpet 100 000-vis av reelle trengende i flyktning- og klimaflyktnings-leire rundt om i verden. (Hjelp der de er). Disse fortjener disse pengene mye mer enn de norske narkomane.

Ja. Enig. Ellers kunne man latt de narkomane seile sin egen sjø for å si det rett ut, så kunne staten brukt pengene på nye veier eller nye skoler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, Runnershigh skrev:

Trit å lese at flere her har så lite empati for medmennsker som befinner seg på bunn. Veldig mange rusmisbruke har en tøff historie, hvor rusen har blitt en overlevelsesstrategi. Rusen er alltid et symptom på noe. 

Rusavhengighet er en sykdom. Er det slik at du fordømmer psykisk syke også? At de som f. eks har opplevd overgrep og blitt psykisk dårlige, kan takke seg selv? Om noen du kjenner som røyker får kreft... mener du at vedkommende bare kan takke seg selv om personen dør av sykdommen? 

Rusavhengig er mennesker på lik linje som alle oss andre. Om vi alle bare kunne ha litt omsorg og medfølelse for de som ikke har det så greit ❤️

Skam deg, som sammenligner selvforskyldt rusavhengighet med annen psykisk sykdom!

Er helt enig med TS, det vil si, jeg kan syntes synd i dem, men null medfølelse.

Anonymkode: 0b4d8...836

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kunnskapsløst. 

Mange blir narkomane fordi de selvmedisinerer psykiske plager. Og andre igjen blir narkomane fordi de får resepter på smertelindrende medisiner som deretter gjør dem avhengige. 

Hvem av oss har ikke tatt dårlige valg for oss selv som unge, uten at vi endte som rusmisbrukere av den grunn. Som Kim påpeker er mye av dette basert på arv og miljø, oppveksten vår og kulturen vi vokser opp med. VI har ulike forutsetninger for hvilket liv vi kommer til å leve, andre har større sjanse for å utvikle rusavhengighet, eller være en del av et miljø der det "for å overleve sosialt" blir presset ut i rus. 

Anonymkode: 49515...e6b

Jeg! Kan aldri si at jeg har gjort noen nevneverdige dårlige valg som ung!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bemidlede rusavhengige herper iallefall ikke bilen min i forsøk på å stjele den, eller stjeler sykkelen min osv. All dritten de gjør fører også til at forsikringer blir dyrere for alle.

Men er det ikke da lurt å senke denne prosenten som gjør dette? 

Anonymkode: 78cac...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forrige gang jeg traff en narkoman så kalte vedkommende meg og flere personer opp, samt at vedkommende forsøkte å henge ut flere i familien sin som aldri har gjort vedkommende noen ting.

Mange år før dette igjen så var vedkommende aggressiv, løy en del i sammen med en annen narkoman, stjal og forsøkte å sparke etter folk. En venn av denne forsøkte å spytte på meg og mente jeg mobba han og da satt jeg og kikket ut av vinduet på bussen. En annen bekjent av vedkommende har også kalt opp meg og flere personer.

Og midt oppi alt dette så måtte man sitte rett opp og ned for å vente til at den ene narkomane klarte å roe temperamentet - og det tok lang tid. Til tross for det også så var alt vår feil. :sarkasme:
Ikke kunne vi noenting heller. Minner meg om et barn i trassalder'n sin oppførsel, og det er vel det de har blitt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skam deg, som sammenligner selvforskyldt rusavhengighet med annen psykisk sykdom!

Er helt enig med TS, det vil si, jeg kan syntes synd i dem, men null medfølelse.

Nå sliter jo de fleste rusavhengige med nettppp psykisk sykdom da... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Runnershigh skrev:

Nå sliter jo de fleste rusavhengige med nettppp psykisk sykdom da... 

For tiden virker det jo som om alle har en psykisk sykdom...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste har faktisk ikke valgt det selv. Jeg trodde også det før, men har fått mye dypere innsikt med åra.

Mange som ender opp som alkoholikere har sykdommer som gjør at de blir ufør og trygdet. I en hverdag hvor man sitter hjemme med smerter 24/7 og alltid er trist fordi man ikke får jobbet eller gjort noe normalt, er det å drikke både smertedøyvende og oppløftende. Noen ender da opp med å drikke fordi det hjelper på hele situasjonen dems. Om de er i form til å gå på pub rent fysisk (ut i fra sykdomsbildet dems) så er det på de gode timene de greier å bevege seg. Andre dager er de kanskje lenket til senga med så store smerter at de ikke får lagd seg mat en gang.

Mange som ender opp som narkomane har store psykiske problemer. Medisiner lege og psykolog tilbyr har nesten alltid bivirkninger i form av andre psykiske problemer. For eksempel kjenner jeg en som startet på adhd medisin, fikk bivirkninger, starter på medisiner for bivirkningene, fikk bivirkninger av de osv og til slutt stod på 9 medisiner, og ble så psyk at han ble langtidsinnlagt på psykiatrisk.
Jeg har selv gått på medisiner og av de ene fikk jeg forferdelige mareritt om traumer jeg hadde opplevd, de som skulle minske depresjonen trigget altså traumene, og andre medisiner jeg har gått på har gitt meg skjelvinger i nakken og intens hodepine.
Mange ender da opp med å selvmedisinere seg siden det gir mindre bivirkninger i forhold.
De trenger hjelp til å bli kvitt traumer, adhd, aggresjonsproblemer eller lignende men behandlingen systemet gir bare gir de enda flere problemer å stri med. Det gjør jo narkomani også, men ikke av samme type. Da blåser de i om de får økonomiske problemer eller råtne tenner, så lenge hodet kan stilne seg uten å gjøre at det kjennes ut som et annet orkester i hodet har begynt å spille.

Anonymkode: 9d5f0...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil påstå at moralen blant hvermansen ikke er så jækla mye å skryte av selv om de klarer å unngå fengselstraff og la være å stjele naboens sykkel. Synes ikke narkomane er noe mer slemme enn voksne babyer som ikke ser lenger enn til sin egen nesetipp( omsorgssvikt, utroskap, mobbing etc. etc.).

Anonymkode: f7bca...431

Veldig bra poeng!

Anonymkode: db0bb...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mye sympati skal narkomane ha egentlig? Når de begår handlinger som er direkte slemme ovenfor noen (rus eller ei), så er det ikke sympati det første jeg føler ovenfor en narkoman. 

En ting kan man ihvertfall garantere. At å møte rusmisbrukere med fordømmelse i hjelpeapparet ikke vil hjelpe noe som helst.

Hvordan ville du selv likt å bli møtt? Med mangel på empati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig bra poeng!

Nei, skikkelig dårlig i grunn. Som de aller aller fleste har ikkenjeg gjort noe av det han ramser opp som han mener "hvermannsen" har gjort. Jeg kan sette meg på min høye hest og ri meg en lang tur smammenlignet med kriminelle narkomane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du motsier deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...