Gå til innhold

Ikke synd på narkomane.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mening om narkomane/alkoholikere (med unntak) er at det er ikke spesielt synd på dem. Flere av de har valgt et slikt liv selv. Ingen tvang de som er det til å bli sånn. 

Hvorfor skal man syntes synd på en som ruser seg, manipulerer, lyver og som har gjort ting som ikke er til å forsvare og som har gjort ting nesten ingen gjør? Det er ikke en god grunn for å syntes synd på de. Og når de skal "tørrlegge" så får de alt oppi hendene. De blir behandlet som små barn som har alle til å gjøre ting for dem. De klarer aldri å ta i et tak å gjøre noe av seg selv.

Noen av de forsøker å gi inntrykk av at det er synd på de og samfunnet sin feil at de ble som de ble og gjorde som de gjorde, men i følge profesjonelle nett-sider så er det typisk narkomane. De gjør alt for å få viljen sin, for å manipulere, alt for å virke som noe de ikke er. Også ljuger de så fælt. De ljuger om alt. 

Alder, sivilstatus, utdannelse, alt blir løyet om. Det er fint hvis de klarer å bli bra, men mange av de klarer ikke det så poenget med all hjelpen de får blir mer eller mindre borte (med unntak). 

Mange av dem er helt uten moral, sikkert pga stoffet de har i seg. Og når de har gått i årevis uten moral så skal det litt til å klare å snu 360 grader for å bli friske. 

Også har de unnskyldninger for alt og skal alltid ha ting av andre folk. Gud forby hvis de ga noe tilbake til samfunnet.

Men jeg må understreke at det er unntak og de som er flotte mennesker. Slik at man ikke blir rundkjeftet (av en narkoman). 

Anonymkode: d4b52...009

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helt enig. Kommer opprinnelig fra en av de mest belastede tettstedene i Norge og kjenner flere som har blitt narkomane. Ytterst få har hatt en tøff barndom, men har havnet der de er i dag grunnet festing og lite gangsyn ifht. hva de har trappet i seg.

Jeg har selv gjentatte gang tatt narkomane i forsøk på tyveri, og blitt frastjålet ting. De har 0 respekt for annen manns eiendom, og vet at rettsapparatet er en vits for dem. Når jeg har anmeldt tydelige kriminelle handlinger, med videobevis og greier, blir alltid saken henlagt.

Hvor er Frp's harde linje ovenfor denne gruppen? Slik det er nå er de jo i en evig syklus av avrusning/soningskø, før de til slutt er inne. Når de er ferdige er det på han igjen med ny rus og kriminalitet.

Anonymkode: 59a16...ec8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste i det miljøet har hatt en dårlig oppvekst, opplevd omsorgssvikt og overgrep. Kanskje noen har vokst opp med foreldre som ruser seg, derfor vet de ikke annet enn det de har lært av sine foreldre(væremåte osv..). Det som kan menes med at samfunnet har sviktet, er at det var ingen som brøt inn og hjalp dem når de var små. Mange som vet at barn ikke har det bra, og som bare ser på og ikke gjør noe. 

Noen har kanskje bare havnet i feil miljø, og utfordret nysgjerrigheten sin ved å prøve noe nytt(rus).

når du først er i det miljøet, er det vanskelig å komme seg ut av det igjen. For alle du kjenner er også i det usunne miljøet. Derfor må du bryte helt og starte på bar pakke -bli kjent med andre mennesker. 

På behandlingsinstitusjoner møter du folk fra samme miljø, og derfor er det ikke lett å komme ut av det. De fleste klarer ikke å slutte, mens noen gjør det. 

Noen som har kommet seg ut av det, måtte bryte all kontakt med folk i det miljøet, flytte og starte på nytt. Det er ikke alltid så lett. 

Anonymkode: dac29...273

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er mest nyttig for samfunnet å hjelpe narkomane til et rusfritt liv. Så selv om du ikke har noen sympati for rusmisbrukere så vil det likevel være viktig for samfunnet vårt med god ruspolitikk. 

Jeg er grunnleggende uenig med deg om det meste du skriver her. Ja, de lyver, stjeler, er kriminelle og manipulerer, alt for rusen sin skyld. Dette betyr ikke at det er sånn de er, det er sånn rusen har gjort dem. Å dømme noen kun basert på hvilke handlinger de gjør når de er i krisejakt etter ny rus, det synes jeg er dumt. 

Du som kommenterer hvordan rusbrukere er kriminelle argumenterer nettopp for en politikk som gjør mer med rusproblemet, ikke nødvendigvis i sympati med de som selv sliter med rus, men som jeg sier pga samfunnet. En FRP-politikk på området vil ikke hjelpe. Det som vil hjelpe er å pålegge behandling ikke straff for brukerdoser. 

Anonymkode: 49515...e6b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i det miljøet har hatt en dårlig oppvekst, opplevd omsorgssvikt og overgrep. Kanskje noen har vokst opp med foreldre som ruser seg, derfor vet de ikke annet enn det de har lært av sine foreldre(væremåte osv..). Det som kan menes med at samfunnet har sviktet, er at det var ingen som brøt inn og hjalp dem når de var små. Mange som vet at barn ikke har det bra, og som bare ser på og ikke gjør noe. 

Noen har kanskje bare havnet i feil miljø, og utfordret nysgjerrigheten sin ved å prøve noe nytt(rus).

når du først er i det miljøet, er det vanskelig å komme seg ut av det igjen. For alle du kjenner er også i det usunne miljøet. Derfor må du bryte helt og starte på bar pakke -bli kjent med andre mennesker. 

På behandlingsinstitusjoner møter du folk fra samme miljø, og derfor er det ikke lett å komme ut av det. De fleste klarer ikke å slutte, mens noen gjør det. 

Noen som har kommet seg ut av det, måtte bryte all kontakt med folk i det miljøet, flytte og starte på nytt. Det er ikke alltid så lett. 

Anonymkode: dac29...273

Hvis alt det er tilfellet så virker det som om at ruspolitikken i Norge ikke fungerer hvis de "ramler utpå" igjen med en gang.
Hva er poenget med all hjelpen de får da? :klo: 

Hvorfor skal de få så mye hjelp av alt og alle når de gjør så mye slemt? Det henger ikke på grep. For noen av dem virker så ego, og slemme, og dette var i følge noen typisk for narkomane. 
Alle andre jobber og gjør det "riktige", men de som ikke gjør det får masse støtte og hjelp hele tiden? Velkommen til bakvendt land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også enig, men de som faktisk har en "god grunn" til å ha blitt narkomane/alkoholikere, syns jeg oppriktig synd på.

Allikevel kjenner jeg til alt for mange som bare har vært glad i å ta seg en fest, og å som har havnet utpå pga det. Jeg kjenner også ei som virkelig hadde en fæl oppvekst, og som begynte å eksperimentere med narkotika, men som klarte å slutte med det. 

Egentlig vil jeg si at det er veldig synd på de fleste narkomane og alkoholikere nå. Det er fryktelig synd på de som er helt ute og har ødelagt livet sitt. Mange av dem var det kanskje ikke noe synd på før de havnet der de er nå, men nå er det i hvert fall synd på dem.

Anonymkode: a063f...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mest nyttig for samfunnet å hjelpe narkomane til et rusfritt liv. Så selv om du ikke har noen sympati for rusmisbrukere så vil det likevel være viktig for samfunnet vårt med god ruspolitikk. 

Jeg er grunnleggende uenig med deg om det meste du skriver her. Ja, de lyver, stjeler, er kriminelle og manipulerer, alt for rusen sin skyld. Dette betyr ikke at det er sånn de er, det er sånn rusen har gjort dem. Å dømme noen kun basert på hvilke handlinger de gjør når de er i krisejakt etter ny rus, det synes jeg er dumt. 

Du som kommenterer hvordan rusbrukere er kriminelle argumenterer nettopp for en politikk som gjør mer med rusproblemet, ikke nødvendigvis i sympati med de som selv sliter med rus, men som jeg sier pga samfunnet. En FRP-politikk på området vil ikke hjelpe. Det som vil hjelpe er å pålegge behandling ikke straff for brukerdoser. 

Hvor mye sympati skal narkomane ha egentlig? Når de begår handlinger som er direkte slemme ovenfor noen (rus eller ei), så er det ikke sympati det første jeg føler ovenfor en narkoman. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye sympati skal narkomane ha egentlig? Når de begår handlinger som er direkte slemme ovenfor noen (rus eller ei), så er det ikke sympati det første jeg føler ovenfor en narkoman. 

Okei, og det er du i din fulle rett til. 

Men det er kunnskapsløst og naivt å tro at man får bedre bukt med rusproblemet på et samfunnsnivå med å straffe misbrukere. Man må gjøre brukerdoser lovlig, straffe det med tvungen behandling, gi de sosialhjelp for å komme seg tilbake til et naturlig liv, slik at de på sikt kan bli yrkesaktige delborgere av samfunnet vårt. Det beste for rusmisbrukeren og det beste for samfunnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyldningene de får pga barndom og slemme foreldre og gudene vet hva blir for dumt. De kan bearbeide det og komme seg videre i livet. Og i hvertfall når de har fått behandling så skulle de ha lært da, når de selv påpeker hvor grusomt det er å være narkoman (det er derfor de må ljuge å stjele). Kort oppsummert: det høres ut som voksne babyer som ikke klarer å ta ansvar for egne handlinger. Og det er det de ikke liker å høre tror jeg. Og det verste er jo at det at når de ikke doper seg, så stjeler og ljuger dem da også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, og det er du i din fulle rett til. 

Men det er kunnskapsløst og naivt å tro at man får bedre bukt med rusproblemet på et samfunnsnivå med å straffe misbrukere. Man må gjøre brukerdoser lovlig, straffe det med tvungen behandling, gi de sosialhjelp for å komme seg tilbake til et naturlig liv, slik at de på sikt kan bli yrkesaktige delborgere av samfunnet vårt. Det beste for rusmisbrukeren og det beste for samfunnet. 

Nei! Det er ikke en gang de mest frigjorte landene enige. Hvis de får det vil de bare ha mer. Det kan nok bli en ond sirkel. Det er bare tull og fjas og enda flere unnskyldninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis alt det er tilfellet så virker det som om at ruspolitikken i Norge ikke fungerer hvis de "ramler utpå" igjen med en gang.
Hva er poenget med all hjelpen de får da? :klo: 

Hvorfor skal de få så mye hjelp av alt og alle når de gjør så mye slemt? Det henger ikke på grep. For noen av dem virker så ego, og slemme, og dette var i følge noen typisk for narkomane. 
Alle andre jobber og gjør det "riktige", men de som ikke gjør det får masse støtte og hjelp hele tiden? Velkommen til bakvendt land.

Ruspolitikken i Norge har langt igjen å gå. Hjelpen de får er ikke nok. De får litt hjelp for så å bli overlatt til seg selv, og som rusmisbrukere uten mye nettverk og avhengighet inn til margen så er det lett å havne utpå igjen uten at man får mer oppfølging. 

Det er ikke bakvendt land at de som ikke trenger hjelp ikke får det. Det hadde vel nettopp vært bakvendtland hvis de som mestrer å jobbe og lever livene sine fritt og etter egen evne skulle fått mye hjelp, de trenger det jo ikke. 

Som jeg har sagt flere ganger nå, det er mer samfunnsøkonomisk lurt å ta tak i rusproblematikken. Så selv om du ikke har sympati vil det likevel lønne seg for folk flest at rusmisbrukere får hjelp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke jeg med på å betale eller å støtte i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trit å lese at flere her har så lite empati for medmennsker som befinner seg på bunn. Veldig mange rusmisbruke har en tøff historie, hvor rusen har blitt en overlevelsesstrategi. Rusen er alltid et symptom på noe. 

Rusavhengighet er en sykdom. Er det slik at du fordømmer psykisk syke også? At de som f. eks har opplevd overgrep og blitt psykisk dårlige, kan takke seg selv? Om noen du kjenner som røyker får kreft... mener du at vedkommende bare kan takke seg selv om personen dør av sykdommen? 

Rusavhengig er mennesker på lik linje som alle oss andre. Om vi alle bare kunne ha litt omsorg og medfølelse for de som ikke har det så greit ❤️

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er merkelig at ingen i diskusjonen ikke reagerer på hva den narkomane har gjort med familie, venner og barn f.eks. Det er de det er synd på. Ikke den narkomane. Noe så empatiløst og egoistisk når det gjelder familie, pårørende, osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei! Det er ikke en gang de mest frigjorte landene enige. Hvis de får det vil de bare ha mer. Det kan nok bli en ond sirkel. Det er bare tull og fjas og enda flere unnskyldninger. 

Hvis de får hva da? 

Du tror ikke behandling hjelper? Hva er din løsning da, at vi tar livet av alle som har rusproblemer? At vi overlater dem til seg selv slik at de bare blir flere og flere, vi får mer kriminalitet i Norge, og flere hjemløse tiggere? 

Dette er det tydelig at du ikke hadde noen som helst innsikt i. Du nyter godt av staten du også, og du ville nytt enda bedre av den hvis rusmisbrukere ble til arbeidsføre deltakere av samfunnet. Løsningen er ikke å overlate dem til seg selv uten et behandlingstilbud, og med fengselsstraffer for brukerdoser. 

Når du ikke evner å argumentere for meningene dine uten å spre fordommer og vissvass vil jeg ikke diskutere mer. Kos deg med fordømmingen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Runnershigh skrev:

Trit å lese at flere her har så lite empati for medmennsker som befinner seg på bunn. Veldig mange rusmisbruke har en tøff historie, hvor rusen har blitt en overlevelsesstrategi. Rusen er alltid et symptom på noe. 

Rusavhengighet er en sykdom. Er det slik at du fordømmer psykisk syke også? At de som f. eks har opplevd overgrep og blitt psykisk dårlige, kan takke seg selv? Om noen du kjenner som røyker får kreft... mener du at vedkommende bare kan takke seg selv om personen dør av sykdommen? 

Rusavhengig er mennesker på lik linje som alle oss andre. Om vi alle bare kunne ha litt omsorg og medfølelse for de som ikke har det så greit ❤️

De er mennesker, de er ikke dyr, men jeg sier at måten de oppfører seg på, så er de ikke noen bra mennesker, men for all del... de blir det sikkert. Jeg kaller dem ikke bikkjer eller noe sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis de får hva da? 

Du tror ikke behandling hjelper? Hva er din løsning da, at vi tar livet av alle som har rusproblemer? At vi overlater dem til seg selv slik at de bare blir flere og flere, vi får mer kriminalitet i Norge, og flere hjemløse tiggere? 

Dette er det tydelig at du ikke hadde noen som helst innsikt i. Du nyter godt av staten du også, og du ville nytt enda bedre av den hvis rusmisbrukere ble til arbeidsføre deltakere av samfunnet. Løsningen er ikke å overlate dem til seg selv uten et behandlingstilbud, og med fengselsstraffer for brukerdoser. 

Når du ikke evner å argumentere for meningene dine uten å spre fordommer og vissvass vil jeg ikke diskutere mer. Kos deg med fordømmingen. 

Jeg er virkelig ikke en ekspert på dette, men slik man ser det i media så hjelper ikke behandlingen de får. Da må det i såfall en annen type behandling til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Runnershigh skrev:

Det virker som det er stort sett TS (ab_009) som er svært opptatt av å fordømme denne gruppen. Ville ikke overrasket meg om de som uttaler seg på denne måten nettopp mener at psykisk syke også er fæle, manipulerende og whatnot. Ofte er dette sant, fordi de er konsekvenser av de psykiske plagene fører til at man ikke blir utmerkede verdensborgere, men det er likevel bare feil å dømme noen for psykiske plager som de har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kos deg med fordømmingen. 

Tusen takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En annen ting er kommunale leiligheter/boliger, her er jeg kjempe-blå politisk. Selv disse boligene til private aktører, kommunene greier jo ikke å ta vare på denne bygningsmassen allikevel. Dette hjelper kanskje litt med å få dem bort ifra bykjernene hvor de gjør mest skade/lager minst kvalm.

Anonymkode: 59a16...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...