Gå til innhold

Får vi som er uføre bostøtte denne mnd? (mtp skatten og skattefri mnd)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, får vi som er uføre bostøtte denne mnd? mtp at vi får igjen på skatten og at det er skattefri mnd?

Anonymkode: f993e...bea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bostøtten beregnes etter brutto, så ja. 

Anonymkode: 9a162...d22

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre de få hundrelappene i økning av grunnbeløpet krysser grensen da. 

AnonymBruker
Skrevet

De går jo ikke lenger etter årslønn brutto, men hva du faktisk har den aktuelle mnd brutto. Så derfor er jeg litt usikker.

TS

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De går jo ikke lenger etter årslønn brutto, men hva du faktisk har den aktuelle mnd brutto. Så derfor er jeg litt usikker.

TS

Brutto er jo før skatt, så du kunne hatt 0 i skattetrekk hele året uten at det betyr noe for bostøtten.

Som andre over nevner blir grunnbeløpet omregnet i neste utbetaling, om du får etterbetalt for mai blir utbetalingen høye enn de andre månedene, så det kommer egentlig an på hvor tett opptil inntektsgrensen du vanligvis ligger.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Eh ja, det er jo det jeg sier. At det går på brutto. Dermed utgjør ikke skattefri måned noen forskjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du får igjen penger på skatten, så kan du få mindre neste måned utbetalt.Da det er for juni du da vil motta bostøtte for.

Anonymkode: 465d5...226

Skrevet

Regner med du vet at bostøtten blir etterbetalt, slik at økningen av grunnbeløpet som gir økt utbetaling fra juni, ikke har noe å si for utbetalingen i juni. Om dette har konsekvenser ser du først når du får utbetalingen i juli.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du får igjen penger på skatten, så kan du få mindre neste måned utbetalt.Da det er for juni du da vil motta bostøtte for.

Anonymkode: 465d5...226

Stemmer ikke. Kun skattepliktig inntekt tas med i beregningen. Tilbakebetalt skatt er ikke inntekt. Feriepenger er. Husbanken.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...