Gå til innhold

Jeg vurderer å omplassere hunden min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før jul bestemte samboer og jeg oss for å kjøpe en valp. Hunder var alt vi hadde snakket om og sett på bilder/videoer av de siste årene. Spesielt jeg, som har vokst opp med flere hunder og virkelig savnet å ha en hund i familien. Vi bestemte at det var jeg som var hovedansvarlig for hunden. Vi fikk oss til slutt en hund som viste seg å være den snilleste, morsomste, roligste valpen jeg har møtt. Alt gikk helt fint og det var ekstremt hyggelig og utfordrende. Men så, for et par måneder siden begynte forholdet mitt å rakne. Han hadde mistet følelser for meg. Jeg var så lei meg etter det bruddet at jeg mistet jobben jeg hadde vært i i mange år, i tillegg til at jeg ble sykemeldt på grunn av depresjon. Planen var jo egentlig at han og jeg skulle være partnere for alltid. Vi skulle vente til boligprisene ble litt lavere også skulle vi kjøpe en mye mer hundevennlig bolig. Det var planen.

Jeg har funnet en ny jobb som jeg starter i nå snart, men der har jeg ikke mulighet til å jobbe hjemmefra, slik som jeg kunne i min forrige jobb. Det vil si at jeg må være borte fra hunden i minst 9 timer hver ukedag. Jeg har også mye dårligere økonomi som singel. Jeg ser etter et nytt sted å bo, men det er nesten umulig å finne noen som vil leie ut til noen med hund, i tillegg til at jeg nesten bare har råd til bittesmå hybler. 

Jeg stresser mye med alt dette. Og jeg er mye lei meg. Det var jo ikke sånn det skulle bli. Jeg merker at hunden min reagerer på at jeg ikke har det bra og jeg synes det virker som han blir lei seg selv. Jeg elsker han og jeg synes han fortjener det beste. Jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet og selvfølelsen min er på bånn. 

Jeg har i det siste begynt å tenke tanken på om jeg burde finne en ny familie til han. Er det noen som har vært i en lignende situasjon? Jeg har alltid tenkt negativt om de som har omplassert hunden sin og jeg kunne ikke forstå hvordan noen kunne finne på å gjøre noe sånt. Jeg måtte jo ha funnet den perfekte familie, men jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjennomføre det. Tenk om jeg hadde angret og savnet han for mye? Når jeg sier at jeg elsker den hunden, så overdriver jeg ikke. Han er virkelig den perfekte hund. Men jeg lurer på om han hadde hatt det bedre med noen andre som var i en litt mindre stressende livssituasjon.

Jeg setter pris på konstruktive ord og helst ikke noe som får meg til å føle meg verre en jeg allerede gjør. 

Anonymkode: 40666...a3b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest baremei
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at dette er vanskelig, man blir jo så utrolig glad i disse hundene. Du har ikke noen som kan passe hunden din en stund mens du eventuelt finner deg en annen plass å bo og får deg selv opp på beina igjen? Det er jo dumt å skulle omplassere hunden når det kanskje kan ordne seg for deg etter hvert?

AnonymBruker
Skrevet

Det vil være en større omveltning og påkjenning for hunden å måtte forholde seg til en helt ny "flokk" på dette tidspunktet enn å forholde seg til en litt endret hverdag med deg. Hunden har jo allerede "mistet" samboeren din. Så før du omplasserer ville jeg ha lett godt etter andre alternative løsninger. Kanskje en nabo eller et familiemedlem kan se etter hunden på dagtid? Eventuelt kanskje du eller en du stoler på har mulighet til å gi ham en pause midt i jobbdagen? En jeg kjenner lar hunden sin være i hundebarnehage når hun har vakt, og det fungerer veldig fint.

Som bruker over sier, så er sjansen stor for at dette ordner seg litt bedre etter hvert. En liten hybel trenger ikke være en hindring så lenge hunden får de turene den trenger. Arbeidstid er jo arbeidstid om man jobber hjemmefra eller ute av hjemmet, så du vil jo likevel ha tilnærmet lik fritid som dere kan bruke sammen.

Anonymkode: f0f16...ae8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er midt i en stresset periode, og skjønner tankegangen din. Jeg gikk gjennom det samme, men jeg valgte å beholde hunden, for situasjonen min var jo ikke permanent.. ting skulle bli bedre. Og det ble det, og jeg er veldig glad jeg ikke ga han vekk, han er en av de største gledene jeg har i hverdagen og kan ikke engang tenke meg livet uten han.

Så tenk deg godt om, om en midlertidig situasjon er verdt å gi han opp for.

Anonymkode: 89778...b98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Du skal ikke ha dårlig samvittighet ovenfor tanken om omplassering. Du gjør det jo for hundens beste. 

Selv var jeg i en lignende situasjon og valgte å sende hunden vekk for en stund. Men aller helst burde hun ha fått flyttet dit for evig tid. Hunder finner raskt sin plass i en ny flokk. 

Anonymkode: 567e5...a80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunder finner raskt sin plass i en ny flokk. 

Anonymkode: 567e5...a80

Dette gjelder noen hunder, men langt fra alle. Noen klarer å omstille seg, mens andre igjen sliter med separasjonsangst, frykt for å bli forlatt, atferdsproblematikk, og "depresjon". Riktig ny eier kan hjelpe å forenkle en slik prosess, men noen hunder er ikke mentalt utrustet til å takle en så voldsom omveltning. Det vil nok gå seg til i de fleste tilfeller, men det vil kunne ta tid. Jeg ville i hvert fall, om det blir helt nødvendig å finne nytt hjem, tatt den prosessen veldig gradvis slik at hunden får tid på seg til å bli trygg på og kjent med de nye menneskene den skal forholde seg til. Selv om en hund sammen med eier virker trygg i møte med andre, kan dette endre seg når eier brått er ute av bildet og hunden blir "overlatt til seg selv sammen med andre". De fleste hunder er knyttet til eier og henter oppmuntring og støtte derfra gjennom eiers tilstedeværelse, ros, og trygge, kjente kommandoer. Da kan det bli vanskelig når denne tryggheten plutselig forsvinner.

Vær uansett obs på å finne riktig person til å begynne med så hunden slipper flere omveltninger når den eventuelt er ute av ditt eie. Ny eier må være forberedt på å stå ved hundens side dersom en negativ reaksjon skulle oppstå. Og det vil riktig person selvsagt gjøre.

Anonymkode: f0f16...ae8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært i en lignende situasjon. Jeg ville absolutt ikke omplassere min hund, så løsningen ble at noen i familien passet henne en lengre periode. Hun hadde det veldig bra der, men det var veldig tydelig at hun fortsatt anså meg som eieren når jeg var på besøk f.eks. Når jeg fikk henne tilbake var det akkurat som om hun aldri hadde vært borte. Hun fant seg til rette med en gang i den nye boligen. 

Anonymkode: d5b49...3da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mulig å få noen til å lufte hunden så det ikke blir så lang dag alene da? 

Anonymkode: 46465...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du har godt av å beholde hunden. Da har du selvskap på fritiden, hunden vil holde deg frisk og rask fordi den krever det. Uten hund kan du bli deppa igjen. Gå tur om morgenen, gå tur med en gang du kommer fra jobb. Gå tur før du legger deg. Dette vil dere klare sammen. Hunden vil lære seg å sove mens du er på jobben. Ha hunden hos deg om natten ved siden av din seng. Da opplever den flokkmentaliteten . I helgene/ fridagene så er dere sammen hele tiden. Skal du på besøk, så ta hunden med deg.  Dere vil kunne trives med denne løsningen. . Hunden blir hos deg i 10-15 år, og du vil oppleve at din situasjon vil endre seg på denne tiden. (Ny partner/ny bolig/ny jobb?)

lykke til! ( jeg er hundeeier selv og vet hva ekte kjærlighet er mellom dyr og menneske. Alt går ein periode av livet sitt)

Anonymkode: 6b666...5b2

• Liker 1
Skrevet

Er det begges valp? Ønsker han også å beholde hunden? Da kan dere kanskje komme til enighet om en ordning hvor dere har hunden 50/50? Eller kanskje han kan ha hunden i ukedagene om han har kortere arbeidsdager, mens du har hunden i helgene. 

Mine hunder er like lenge alene som din, men så har jeg to hunder da. Så de har jo litt selskap i hverandre. Vet de holder seg aktiv med lek osv når de er alene. De klarer seg fint om jeg går en tur før jeg går på jobb, tur rett etter jobb også tur på kvelden. Du kan aktivisere hunden ved å gjemme godbiter, fylle en kong, ha leker tilgjengelig ol. når du er på jobb. 

Du kan jo alltids høre med venner/familie/naboer som liker hunder om de innimellom har mulighet for å lufte hunden på dagtid?

Og i forhold til økonomi så synes ikke jeg det koster så mye å ha hund. Det kommer jo selvsagt an på hva hunden krever i form av betalte treninger, mat, spesialfor, forsikring osv.... Men jeg betaler 500kr for 15kg sekk med godt for. En slik varer i 1,5mnd. Supplerer på med kjøtt/fisk enten stekt selv eller fra boks. Koster ganske lite. Betaler 350kr i forsikring (men har blandingshund). Snacks kan du lage selv, det samme med leker. Mine er veldig glad i å leke dralek med slite klær. Lager noen knuter på klærne og vips så er de fornøyd! Ellers finnes det rimeligere butikker som har det meste av hundeutstyr, f.eks biltema, jula, europris, rusta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...