Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 25 år gammel og har søkt utdanning til høsten. Jeg sluttet på videregående (gikk yrkesfag), gikk folkehøyskole et år og har brukt tiden siden da på å ta fag som privatist så jeg fikk studiekompetanse, samtidig som jeg jobbet fult. Jeg satt hele livet mitt på vent for å bli ferdig med videregående - som at jeg fortsatt bor hjemme, har ingen hobbyer eller ting jeg gjør på fritiden, alt har gått i jobbe, lese, sove de siste 5 årene. Dette har vært mye pga. press fra familien min og jeg har vært langt nede hele veien. Nå tenker jeg at det jeg har mest lyst til å gjøre er å utsette skolen til neste høst og bruke dette året på å ta igjen alt jeg har utsatt. Finne meg et eget sted å bo, få noen interesser, kanskje ny jobb, finne ut hva jeg ønsker å drive med videre, ta litt fri fra skole, jobbe for å føle meg bedre med meg selv, bli mer selvstendig.. Jeg kan selvfølgelig gjøre noe av dette samtidig som jeg studerer. På førstevalget mitt har jeg en skole som ligger ca. en times tid unna, men sjansen er liten for at jeg kommer inn der. De andre skolene ligger veldig langt unna. Kommer jeg inn på førstevalget mitt kommer jeg til å begynne, men om jeg ikke kommer inn der har jeg lyst til å ta dette "friåret". 

Det eneste som holder meg igjen fra å utsette er alderen min. Er dette en veldig dårlig idé? 

Anonymkode: 82072...f11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er studier helt perfekt for det du nevner, men det avhenger kanskje av hva (og hvor) man studerer, utgangspunktet ditt og personlighet. Jeg synes ett år til eller fra betyr lite, så hvis du føler at det er best å utsette studiene ett år synes jeg ikke det er en dårlig idé. 

Anonymkode: b94c7...880

Skrevet

Jeg tror det kan være bra for deg å begynne på studier, også om du ikke kommer inn på førstevalget. Da ender du allikevel opp med et nytt bosted, kan finne en ny jobb (deltid om du skal ha lån&stipend, og da får du også mer fritid til hobbyer), vil ha noe nytt og interessant å drive med (regner med at du har søkt på noe du har en interesse for), og kommer til å få nye ting å gjøre når du kommer inn i studentmiljøet. De fleste studiesteder har masse spennende organisasjoner du kan bli med i, som idrett, medier og mye annet, da får du noe meningsfullt å fylle fritiden med, og blir kjent med nye mennesker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du brukt 5 år på bli ferdig med videregående? Oisann.

Anonymkode: 12bd2...6c3

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 25 år gammel og har søkt utdanning til høsten. Jeg sluttet på videregående (gikk yrkesfag), gikk folkehøyskole et år og har brukt tiden siden da på å ta fag som privatist så jeg fikk studiekompetanse, samtidig som jeg jobbet fult. Jeg satt hele livet mitt på vent for å bli ferdig med videregående - som at jeg fortsatt bor hjemme, har ingen hobbyer eller ting jeg gjør på fritiden, alt har gått i jobbe, lese, sove de siste 5 årene. Dette har vært mye pga. press fra familien min og jeg har vært langt nede hele veien. Nå tenker jeg at det jeg har mest lyst til å gjøre er å utsette skolen til neste høst og bruke dette året på å ta igjen alt jeg har utsatt. Finne meg et eget sted å bo, få noen interesser, kanskje ny jobb, finne ut hva jeg ønsker å drive med videre, ta litt fri fra skole, jobbe for å føle meg bedre med meg selv, bli mer selvstendig.. Jeg kan selvfølgelig gjøre noe av dette samtidig som jeg studerer. På førstevalget mitt har jeg en skole som ligger ca. en times tid unna, men sjansen er liten for at jeg kommer inn der. De andre skolene ligger veldig langt unna. Kommer jeg inn på førstevalget mitt kommer jeg til å begynne, men om jeg ikke kommer inn der har jeg lyst til å ta dette "friåret". 

Det eneste som holder meg igjen fra å utsette er alderen min. Er dette en veldig dårlig idé? 

Men hvis de andre skolene ligger langt unna,så må du jo finne eget sted å bo uansett. Jeg syns ikke du skal utsette utdannelsen. Min mening.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig som hun har jobbet fullt. Det er det vel ikke mange videregåendeelever som gjør... :)

• Liker 4
Skrevet

Når du sier du vil bli mer selvstendig mener du økonomisk eller på andre måter.

Jeg synes at for meg har det å studere på universitet vært en god øvelse i å bli mer personlig selvstendig og moden fordi jeg er ansvarlig for egne studier. Siden man kan gå mer i dybden enn man gjorde på videregående får man også spisset interesser mer og finne mer ut om hvem man er/vil være.(spesielt hvis man går yrkesrettede utdanninger eller vet hvilket yrke man vil bruke det til)

Hvis du ikke kommer inn i år hva med et årsstudium i noe du interesserer deg for? Nå er fristen gått ut men du kan jo kikke på resteplassene som kommer i juli.  

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater når folk skal drive å påpekte ting som dette. Livet er så sinnsykt langt, 5år i ung alder er ingenting. Det viktigste er at hun fullførte, og det er i seg selv er kjempebra jobba!

Om din situasjon Ts, så tenker jeg at du bare må stresse ned og kjenne på magefølelsen når du får svarene fra samordna opptak. Er det et hardt studie du skal gå, ville jeg kanskje tenkt meg litt ekstra om. Men om studiet er mindre anstrengende så hadde jeg nok egentlig bare begynt også kanskje droppet av om det blir for mye. Kanskje nye venner på studiet vil gi deg ny motivasjon?

Jeg ville også tenkt litt på snittet. Er det et studie hvor det er høyt snitt og det er liten sjans for at du kommer inn, men så gjør du det likevel - da må du bare takke ja til plassen. Etter min mening så vil snittene fortsette å gå oppover i et par år før det (forhåpentligvis) går litt ned igjen. Det er jo generasjon prestasjon som drar snittene opp nå, og all respekt for at de har hevet standaren på vgs, men litt slitsomt for oss som søker skoler. Flere år til som privatist er jo litt kjipt om du faktisk fikk sjansen..

Uansett så ønsker jeg deg lykke til videre :klemmer:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig som hun har jobbet fullt. Det er det vel ikke mange videregåendeelever som gjør... :)

Tja, jeg jobbet 60 % og ekstra i ferier. 

Det var bare ekstremt lang tid å bruke når TS i tillegg til dette bor hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å komme med innspill som dette? 

Noen bruker lenger tid på ting enn andre!

Vet forøvrig om mange veldig skoleflinke, som ellers er GØRR kjedelige tørrpinner, totalt mangel på kreativitet, men gode til å pugge/følge det andre har skrevet slavisk......!

Anonymkode: 57b6c...d28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå snakket jeg ikke om deg. Jeg snakket om videregåendeelever generelt. 

Akkurat når det gjelder deg tror jeg at du trenger å få deg en realitetsorientering. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud slike mennesker som deg gjør meg så forbanna. Prøv å sett deg inn i personens situasjon istedenfor å påpeke at h*n brukte så og så mange år på videregående. Det kan være personlige grunner til at noen ikke klarer å fullføre videregående på ordinært tid. Noen bruker lenger tid enn andre, og det må bare aksepteres. Det er vel bedre at man fullfører, enn å ikke fullføre i det hele tatt? 5 år er ingenting når man er så ung og har hele livet foran seg.

Jeg selv brukte 4 år på videregående, men det var fordi jeg tok et omvalg (valgte feil linje), så jeg har gått Vg1 to ganger, Vg2 og Vg3. 

Anonymkode: 6273b...bac

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts,

jeg synes du skal følge hjertet ditt nå. Du skal tillate deg til å bli kjent med deg selv. Det virker som det har vært endel press fra foreldre nå med å bli ferdig, og supert at du har blitt ferdig, men nå skal du kjenne godt etter hve DU vil gjøre med DITT liv!

Det er aldri for seint å studere, så hvis du vil utsette det, er det ingen fare. Men tenk litt over hva du brenner for, hvor g´hjeret ditt ligger, og velg alltid utifra det, så ordner det meste seg.

Alt for mange glemmer seg selv, når de skal finne noe de vil gjøre. De tenker samfunn, foreldre, venner, statistikk etc.

Man glemmer å bli kjent med seg selv, og hva man liker å gjøre. Du skal gjøre noe der du har interessene dine, ikke bare ta et studie for å ta et studie, selv om det kanskj også kan bli interessant med noe du selv ikke var interessert i i utgangspunktet.

Finn frem talentene i deg og bruk dem. Det er ikke bare skoleflinkhet og studier som får en til å utvilke seg, det kan være andre talenter du har, men som ligger gjemt i deg : skuespiller, sang, tegning, dans, fotografi, maleri, å skrive osv.

Anonymkode: 57b6c...d28

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det er så viktig så brukte jeg 4 år på å komme meg igjennom 22 eksamener i 17 fag for å få studiespes. med realfag, samtidig som jeg jobbet fult. Med tanke på at normal tid for videregående er 3 år synes jeg ikke det er noe rart at jeg brukte lenger tid når jeg ikke gikk på skole? 

37 minutter siden, Cavia skrev:

Når du sier du vil bli mer selvstendig mener du økonomisk eller på andre måter.

Jeg synes at for meg har det å studere på universitet vært en god øvelse i å bli mer personlig selvstendig og moden fordi jeg er ansvarlig for egne studier. Siden man kan gå mer i dybden enn man gjorde på videregående får man også spisset interesser mer og finne mer ut om hvem man er/vil være.(spesielt hvis man går yrkesrettede utdanninger eller vet hvilket yrke man vil bruke det til)

Hvis du ikke kommer inn i år hva med et årsstudium i noe du interesserer deg for? Nå er fristen gått ut men du kan jo kikke på resteplassene som kommer i juli.  

Jeg mener å bli selvstendig helt generelt og jeg har og tenkt som du sier at studier da kan være en god mulighet for å komme dit jeg vil. Jeg tullet en del med skole (skulket mye, byttet linjer og sluttet på vgs) og alt føltes så mye bedre da jeg fikk meg en jobb. Det er nok derfor jeg tenker som jeg gjør og at jeg vil vente litt med studier. Jeg har tenkt å se på restplassene når de blir lagt ut om det er noe jeg kunne tenke meg, gjerne noe i nærheten av her jeg bor. 

37 minutter siden, J_9 skrev:

Jeg hater når folk skal drive å påpekte ting som dette. Livet er så sinnsykt langt, 5år i ung alder er ingenting. Det viktigste er at hun fullførte, og det er i seg selv er kjempebra jobba!

Om din situasjon Ts, så tenker jeg at du bare må stresse ned og kjenne på magefølelsen når du får svarene fra samordna opptak. Er det et hardt studie du skal gå, ville jeg kanskje tenkt meg litt ekstra om. Men om studiet er mindre anstrengende så hadde jeg nok egentlig bare begynt også kanskje droppet av om det blir for mye. Kanskje nye venner på studiet vil gi deg ny motivasjon?

Jeg ville også tenkt litt på snittet. Er det et studie hvor det er høyt snitt og det er liten sjans for at du kommer inn, men så gjør du det likevel - da må du bare takke ja til plassen. Etter min mening så vil snittene fortsette å gå oppover i et par år før det (forhåpentligvis) går litt ned igjen. Det er jo generasjon prestasjon som drar snittene opp nå, og all respekt for at de har hevet standaren på vgs, men litt slitsomt for oss som søker skoler. Flere år til som privatist er jo litt kjipt om du faktisk fikk sjansen..

Uansett så ønsker jeg deg lykke til videre :klemmer:

Det er et midt på treet hardt studie. Det er en del realfag, spesielt kjemi og matte. Kommer jeg inn på førstevalget mitt kommer jeg til å si ja, men ettersom det er liten sjanse for at jeg kommer inn der tenker jeg at det er andrevalget som er aktuelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det synes jeg det er. Du har jobbet ganske beinhardt for å komme dit du er i dag og jeg skjønner poenget ditt og det henger for all del på greip, men jeg tror faktisk at de tingene du etterlyser og ønsker i livet kan du få mens du studerer. Men, det avhenger jo litt om du kommer inn på noe du synes er givende, noe DU har lyst til å drive med videre i livet. For meg blir det feil å bare ta et studie fordi du kom inn, - det skal være noe du virkelig vil. Om du ikke kommer inn ville jeg vurdert å ta enkeltemner som var noenlunde relevante, klarer du 60 poeng får du plutselig 2 poeng ekstra i potten for å konkurrere med neste år. Klarer du 30 - tror jeg det er 1 poeng. I så fall ville jeg ikke tenkt så mye på karakterer men mer bare komme seg gjennom det - da kunne du jobbet ved siden av for å spare opp litt til neste år.

25 er forøvrig ingen alder. Jeg har selv hatt et rotete liv og begynte på min bachelor 10 år eldre enn deg, det er utvilsomt det beste som har hendt meg.

Anonymkode: 50ba1...f3f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet hva du har lyst til å studere, så ser jeg ingen grunn til å gå for andrevalget. Men hvis du ikke kommer inn på førstevalget i år, så må du vel ta opp noen fag?

Hvis du har tenkt å begynne å studere neste år, så virker det litt tungvint å finne seg jobb og nytt sted å bo hvis dette bare skal vare for ett år. 

Anonymkode: 96294...008

AnonymBruker
Skrevet

Forresten - siden du er 25 år har jobbet mye - går du ikke da under 23/5-regelen? Det betyr i så fall at du ikke trenger å søke med alle fagene du har tatt. Du hadde heller ikke trengt å ta alle fagene som er på studiespes.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten - siden du er 25 år har jobbet mye - går du ikke da under 23/5-regelen? Det betyr i så fall at du ikke trenger å søke med alle fagene du har tatt. Du hadde heller ikke trengt å ta alle fagene som er på studiespes.

Men da får hun ikke fullt ut alderspoeng. 

AnonymBruker
Skrevet
På 18.6.2017 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Hvis du vet hva du har lyst til å studere, så ser jeg ingen grunn til å gå for andrevalget. Men hvis du ikke kommer inn på førstevalget i år, så må du vel ta opp noen fag?

Hvis du har tenkt å begynne å studere neste år, så virker det litt tungvint å finne seg jobb og nytt sted å bo hvis dette bare skal vare for ett år. 

Et sted å bo og muligens jobb må jeg jo finne uansett, men med fri fra skole får jeg litt mer "tenketid" da jeg vil ha tid etter jobb til andre ting, ikke bare jobb og skole.. Er selvfølgelig redd for å angre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...