AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #1 Skrevet 17. juni 2017 Jeg har vel alltid vært hjemmekjær, men samtidig ønsket å oppleve verden. Nå er jeg ikke lenger noen ungdom, og tenker at dersom noe skal skje, må det skje nå snart. Jeg tenker da å jobbe på en norsk skole i f.eks Spania. Klassen min går ut neste år, så det er på en måte et veiskille for min del. Samtidig er jeg litt lei av arbeidsplassen (ikke jobben som lærer), og det er forlokkende å prøve noe nytt. På den andre siden så føles det litt som en fjern, uoppnåelig drøm... Noen som har gjort dette eller noe lignende? Har hus her, så da må det kanskje leies ut?! Er det noe spesielt jeg må tenke godt gjennom? Har to barn som kommer til å gå på skolen også. Og forresten, så har jeg ikke søkt eller fått jobb, men tenker å vurdere dette til skoleåret 18/19, om jeg tør da selvfølgelig. Mvh lærerinne Anonymkode: 3b95e...b4f
stan Skrevet 17. juni 2017 #2 Skrevet 17. juni 2017 Hvis du kan klare deg med et halvt år så er det mange ting som er mye enklere. Du trenger ikke melde flytting ut av landet. Dermed blir det enklere i forhold til trygderettigheter og pensjon.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Skrevet 17. juni 2017 Jeg og barna tok et år i utlandet. Beste året i mitt liv! Vi var i et land uten norsk skole, så de fulgte Globalskole på Internett, samt gikk på lokal skole. De var 8 og 9 år. Det verste var å våge. Å bestemme seg. Alt gikk fint da det var gjort. Leide ut boligen for et år. Husk å melde flytting og å søke om å få beholde barnetrygd året dere er i utlandet. Jeg gråt veldig da vi måtte returnere. Fikk ikke permisjon fra jobben lenger enn ett år. Har mange gode minner. Det har ungene også. Jeg regner med at du skal søke på den norske skolen i Spania, og at ungene også skal gå der. Hopp i det! Anonymkode: 83932...7ac
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #4 Skrevet 17. juni 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vel alltid vært hjemmekjær, men samtidig ønsket å oppleve verden. Nå er jeg ikke lenger noen ungdom, og tenker at dersom noe skal skje, må det skje nå snart. Jeg tenker da å jobbe på en norsk skole i f.eks Spania. Klassen min går ut neste år, så det er på en måte et veiskille for min del. Samtidig er jeg litt lei av arbeidsplassen (ikke jobben som lærer), og det er forlokkende å prøve noe nytt. På den andre siden så føles det litt som en fjern, uoppnåelig drøm... Noen som har gjort dette eller noe lignende? Har hus her, så da må det kanskje leies ut?! Er det noe spesielt jeg må tenke godt gjennom? Har to barn som kommer til å gå på skolen også. Og forresten, så har jeg ikke søkt eller fått jobb, men tenker å vurdere dette til skoleåret 18/19, om jeg tør da selvfølgelig. Mvh lærerinne Anonymkode: 3b95e...b4f Drømmene din er det ingenting i veien med, men å få realisert drømmen om læreryrket i Spania tror jeg blir særdeles vanskelig. Der er en stabil lærerstabpå de norske skolene i utlandet og du skal ha mye, veldig mye flaks om du skal klare å få en nobb der, særlig bare for et år. Du bør jo og sette deg inn i hvordan du skaffer deg nienummer og skaffer residensia m.m. det er nemlig ikke bare å flytte og tro du kan begynne å jobbe og i tilegg få både jobb og tak over hodet der nede. Sorry, men jeg føler du bør få et litt annet perspektiv på drømmene dine. Du har og noe å tenke over mht Folketrygden, pensjonspoeng m.m. Anonymkode: ccbc0...45e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #5 Skrevet 18. juni 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Drømmene din er det ingenting i veien med, men å få realisert drømmen om læreryrket i Spania tror jeg blir særdeles vanskelig. Der er en stabil lærerstabpå de norske skolene i utlandet og du skal ha mye, veldig mye flaks om du skal klare å få en nobb der, særlig bare for et år. Du bør jo og sette deg inn i hvordan du skaffer deg nienummer og skaffer residensia m.m. det er nemlig ikke bare å flytte og tro du kan begynne å jobbe og i tilegg få både jobb og tak over hodet der nede. Sorry, men jeg føler du bør få et litt annet perspektiv på drømmene dine. Du har og noe å tenke over mht Folketrygden, pensjonspoeng m.m. Anonymkode: ccbc0...45e I denne saken tror jeg at jeg har mer kunnskap enn hva du har. At lærerstaben er så stabil stemmer nok ikke på alle skolene. Jeg kjenner til 5 stk som har att vikariater på norsk skole i Spania. Selvsagt er søkermassen massiv sammenlignet med mange skoler i Norge, men de søker da etter bestemte fag og kompetanser. Jeg oppfyller mange av de fagkravene de ønsker, og med mye erfaring så tror jeg faktisk at mulighetene er til stede. Om du fremdeles mener jeg burde få et annet perspektiv, da trenger vil ikke noen å søke da?! Så klart må man sette seg inn i mye, men heldigvis så har jeg kjentfolk jeg kan kontakte. Den norske skolen er norsk, så pensjon ol blir som her hjemme. De fleste jeg har hørt om har ikke angret på valget. Så for øyeblikket tenker jeg at jeg kommer til å søke. Får jeg jobb, så er det en mening med det. Anonymkode: 3b95e...b4f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #6 Skrevet 18. juni 2017 Hopp i det! Tenk for en erfaring du og ungene får Hele livet kan ikke veies opp i penger og pensjon, herregud. Selv har jeg meget lyst til å jobbe som sykepleier for leger uten grenser. Anonymkode: 22fb8...394
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå