AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #1 Del Skrevet 17. juni 2017 Vi vurderer å kjøpe hus. Helt nytt og det har utleiedel. Huset er i utgangspunktet litt dyrere enn hva vi har sett for oss, men med leieintekter går det bra. Har aldri leid ut før. Har du erfaring med det? Utleiedelen har et soverom. Anonymkode: 106e2...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 17. juni 2017 #2 Del Skrevet 17. juni 2017 Ja. Erfaringen tilsier at det er om å gjøre å finne den "rette" leieboeren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Del Skrevet 17. juni 2017 Hva er den "rette "leieboer? Erfaringer? Mann, dame, yngre,eldre... Anonymkode: 106e2...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 17. juni 2017 #4 Del Skrevet 17. juni 2017 https://www.if.no/privat/forsikring/bolig/utleieforsikring Husk tre måneders depositum og forsikring. Forsikringen koster nesten ingenting, og depositum er et must. Ta heller mindre betalt per måned. Da slipper du å ende opp som et mellomstopp for personer som er desperat etter bolig NÅ. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 17. juni 2017 #5 Del Skrevet 17. juni 2017 For oss er hele meningen med enebolig at den sksl være nettopp dere bolig kun for oss hvor vi ikke trenger å ta hensyn til andre enn oss i husstanden. Hadde heller tittet litt til og funnet et hus uten utleiedel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 17. juni 2017 #6 Del Skrevet 17. juni 2017 Vår erfaring er at det er bedre med menn enn par og damer. Men alder spiller og en viktig rolle. Siden det er i eget hus kan man ha ordensregler, men leieboer må få lov til å leve. Det er bedre å la en hyggelig og ordentlig leietaker ha en fest i ny og ne, enn å måtte finne nye leietakere støtt og stadig. Ikke regn med tolv måneder med inntekt i året. Får dere ti i snitt er det bra. Det er bedre å la det stå tomt, enn å leie ut til feil person. Med de rette leietakerne er det både hyggelig og innbringende. Sett dere inn i husleieloven, følger man den blir ting ryddige også med uryddige leietakere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #7 Del Skrevet 18. juni 2017 Vi har leid ut i 5 år i Oslo sentrum og har hatt masse leieboere ( priser oss nok litt høyt). Har bare hatt positive erfaringer. Det er utrolig deilig med litt ekstrainntekt i mnd, og hvis det du leier ut er under 50% av boligens verdi er det jo skattefritt også. Anonymkode: 623bc...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 18. juni 2017 #8 Del Skrevet 18. juni 2017 Vi har leid ut endel av vår enebolig i 3 år nå... Har for det meste leid ut til studenter. Vi vil ikke leie ut til personer med barn selv om leiligheten er 80 kvd. Mitt tips er å ikke leie ut til enslige gutter eller 2 gutter sammen. Og ikke lei ut til folk med nav garanti 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 18. juni 2017 #9 Del Skrevet 18. juni 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi vurderer å kjøpe hus. Helt nytt og det har utleiedel. Huset er i utgangspunktet litt dyrere enn hva vi har sett for oss, men med leieintekter går det bra. Har aldri leid ut før. Har du erfaring med det? Utleiedelen har et soverom. Anonymkode: 106e2...f02 Har ikke gjort det selv, men kjenner flere som leier ut eller har gjort det. Så lenge du ikke priser for høyt, kan du få gode, stabile leietakere og en god ekstrainntekt. Bruk god tid på å finne rette leietaker. Det er, som flere skriver, bedre at det står tomt en liten stund enn at dere haster med å få inn en leietaker som ikke er en god leietaker. Det er svært vanskelig, nesten umulig, å bli kvitt en leietaker om det ikke skulle fungere. Skulle dere en gang få behov for mer plass, f.eks. om dere har barn som blir tenåringer og vil ha en kjellerstue, kan dere velge å ikke leie ut lenger (altså ikke fornye leiekontrakten). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #10 Del Skrevet 18. juni 2017 Etter å ha blitt rundlurt av to eldre damer foretrekker jeg studenter. Be gjerne om referanser, og pass på at depositum er på plass før noen får nøkkel. Ha klar kontakt på hva som er oppsigelsegrunner. Jeg har også med i kontrakt at bråk og høy musikk etter kl 23 ikke er ok, og at nachspiel ikke er greit. Jeg skal også ha beskjed i forkant om fester. Jeg leier ut møblert, og det er heller ikke lov til å feste ting opp på veggene. (Det er bildelister der de kan sette egne bilder og ting opp.) Skader på møbler og ting må erstattes. Jeg har en ganske strengt kontrakt alt i alt, men det gjør det ikke vanskelig å leie ut. Jeg er imidlertid grei på andre måter, som at jeg godtar katt og små hunder, og at leieboer får benytte min hage til sommerfest, når dette er avtalt, og ikke ofte. Anonymkode: 2fa1b...6b2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 18. juni 2017 #11 Del Skrevet 18. juni 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er den "rette "leieboer? Erfaringer? Mann, dame, yngre,eldre... Anonymkode: 106e2...f02 Det kan man aldri vite, men det vil lønne seg med litt lavere husleie og den "rette" leieboeren fremfor noen som betaler mer men skaper bråk/trøbbel/betaler ikke osv. Man kan forlange referanser fra tidligere leieforhold, for eksempel. Eller se an litt. Hett tips selv om noen kanskje blir provosert: har veldig dårlige erfaringer med å leie ut til personer under NAV. Dessverre. Men det betyr ikke full boikott av personer i den kategorien, det kommer jo også an på årsaken til at man må la NAV betale for seg. Lykke til, vær kritisk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #12 Del Skrevet 18. juni 2017 Ha utleie kun fra august til juni med studenter. Hvis du da ikke trives med leietaker kan du kaste ut personen på datoen som er bestemt for leiekontrakt . Eller velge å fornye kontrakten et skoleår videre. Pass på at leietaker kan komme alene, men egentlig skal ha inn en partner. Viktig å vite dette fordi det vil koste mer i strøm ved bruk av vannet og mye mere slitasje av møbler. Da ville jeg tatt høyere leie. Vi har alltid valgt ut student jenter. Og krevd å vite hva de skal studere. Jo høyere utdanningsnivå, jo mer vil personen være stille og rolig fordi hun må lese mye på pensum i løpet av året. Forhør dere om studenten vil komme til å reise hjem i helgene. Mange er borte i helgene for å møte sin familie, og det er et digert pluss! Ikke godta dyr eller røyk. ( heller ikke røyk på trappa , fordi lukta siver inn hos dere hvis vindu er åpent..( jeg hater røyk da).Vi har opplevd søt pusekatt, som løp inn hos oss hver gang vår dør var åpen.. Ikke alltid like festlig. Dessuten har vi opplevd at dyr tisser på møbler, og lukten eller merker forsvinner aldri helt. Depositum er viktig. Dette er vår erfaring med mange års utleie. Vi har leiligheten integrert selv nå for våre barn. Det er bra å ha ekstra plass. Men jeg vil aldri anbefale hus med utleie for noen ,siden jeg kjenner flere som har vært riktig uheldige med sine leietakere dessverre. Anonymkode: 42be6...9bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #13 Del Skrevet 18. juni 2017 Alle dere som sier man bør ta lavere enn markedsleie for å få gode leietakere, hvorfor det? De som betaler markedsleie er ikke mindre pålitelige. Det eneste som skjer om man presser prisen litt er mer utskiftninger, men det er jo ikke så farlig om man selv bor i bygget. Vi plages ikke av hyppige utskiftninger, det gir oss en mulighet til å øke leien fortere og revidere kontrakten etter behov. Anonymkode: 623bc...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 18. juni 2017 #14 Del Skrevet 18. juni 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle dere som sier man bør ta lavere enn markedsleie for å få gode leietakere, hvorfor det? De som betaler markedsleie er ikke mindre pålitelige. Det eneste som skjer om man presser prisen litt er mer utskiftninger, men det er jo ikke så farlig om man selv bor i bygget. Vi plages ikke av hyppige utskiftninger, det gir oss en mulighet til å øke leien fortere og revidere kontrakten etter behov. Anonymkode: 623bc...f36 Selvsagt MÅ man ikke ta lavere enn markedsleie Men i noen tilfeller kan "attraktive" leieboere ha flere alternativer, og da vil lavere leie kunne hjelpe. Noen steder er det leietakers marked for tiden. Noen liker leieboere som bor der i mange år, andre synes årlige utskiftinger er greit. Jeg foretrekker førstnevnte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #15 Del Skrevet 18. juni 2017 Forstår ikke helt hvorfor dere skal gjøre dere avhengig av at andre folk må betale dere? Jeg personlig hadde aldri gjort det. Jeg hadde heller ikke kjøpt enebolig med utleie, pga i en enebolig er det ufattelig digg å ha alt for seg selv og slippe å del hus/tomt med andre Anonymkode: f18a1...c41 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #16 Del Skrevet 18. juni 2017 Får dere kjøpt dersom dere ikke har råd til å IKKE leie ut da? Hvis leiligheten står tom en periode, leietaker slutter å betale osv. Anonymkode: a1748...d48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #17 Del Skrevet 18. juni 2017 8 minutter siden, JackIost skrev: Selvsagt MÅ man ikke ta lavere enn markedsleie Men i noen tilfeller kan "attraktive" leieboere ha flere alternativer, og da vil lavere leie kunne hjelpe. Noen steder er det leietakers marked for tiden. Noen liker leieboere som bor der i mange år, andre synes årlige utskiftinger er greit. Jeg foretrekker førstnevnte Ja, hvis man leier ut et mindre attraktivt objekt i et mindre attraktivt område kan sikkert det stemme. Anonymkode: 623bc...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 18. juni 2017 #18 Del Skrevet 18. juni 2017 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis man leier ut et mindre attraktivt objekt i et mindre attraktivt område kan sikkert det stemme. Anonymkode: 623bc...f36 Gangavstand til sentrum i Stavanger og Bergen er vel nokså attraktive områder skulle jeg mene, men leieprisene er ikke nødvendigvis på det samme nivået det var for et par år siden, især grunnet nedgangstidene i oljebransjen. Jeg er veldig godt fornøyd med de leieboerene jeg har i mine objekter, og det er mer verdt for meg enn en hva tusenlapp ekstra i måneden ville vært Endret 18. juni 2017 av JackIost Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #19 Del Skrevet 18. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke helt hvorfor dere skal gjøre dere avhengig av at andre folk må betale dere? Jeg personlig hadde aldri gjort det. Jeg hadde heller ikke kjøpt enebolig med utleie, pga i en enebolig er det ufattelig digg å ha alt for seg selv og slippe å del hus/tomt med andre Anonymkode: f18a1...c41 Vi har utleiedel, men vi har aldri gjort oss avhengig av inntektene. Det går jo også an å være smart og bygge ett hus med utleiedel uten at vi og leietakerne hører og ser hverandre. De gangene vi har snakket med de, var da vi reiste bort og de tilbød seg å stelle på vår del av hagen. Omtrent på samme tid var det innbruddsraid i nabolaget vårt og alle husene rundt hadde innbrudd utenom vårt hus, siden det alltids er noen hjemme. Den ene av de er politistudent så nei, de har ikke stått bak innbruddene i nabolaget. Anonymkode: 376b3...451 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå