Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt både medisin og odontologi, men er usikker på hvilket studie jeg skal ha på førsteplass.

Fordeler medisin: er veldig interessert i kroppen, så studiet ville vært veldig interessant for meg. Mulighet for spesialisering innen ulike felt. God lønn, som også kan bli bedre med tiden og ved videreutdanning. Ser for meg at det er varierte arbeidsdager på sykehuset (og jeg elsker sykehus!). 

Ulemper medisin: Stort ansvar. En liten feil kan få store konsekvenser.. og jeg er en usikker person i utgangspunktet, vet ikke hvordan jeg hadde taklet å få et annet menneskes liv "lagt i hendene" mine. Man må også jobbe turnus. I tillegg er det vel et nytt system der de fleste leger er ansatt som vikarer i 6 måneder om gangen, og det syntes jeg ikke høres helt bra ut. Har også hørt at jobben er stressende. 

Fordel odontologi: God lønn, mulighet for videreutdanning. Slipper å jobbe turnus - en 8-16 hverdag høres jo bra ut! Studiet er sikkert interessant det og, men ikke like interessant som medisin.

Ulempe odontologi: rett og slett at jeg er usikker på om jeg er like interessert i tannhelse, som jeg er i kroppen. Lurer også på om arbeidshverdagen kan bli ensidig. I tillegg er jeg en sosial person som liker å jobbe i gruppe, er glad i å ha kolleger jeg kan snakke med gjennom dagen. Dette blir det kanskje ikke mye av inne på et tannlegekontor alene?

Ønsker å høre litt fra dere som studerer medisin/odontologi. Tusen takk for svar! :-)

Anonymkode: 95571...bcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir det kanskje ikke mye av inne på et tannlegekontor alene?

De fleste tannleger jobber jo med andre mennesker? Er ytterst få tannleger som velger å jobbe mutters alene.

Anonymkode: fb670...0d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer mest på hvirdan du kan si at du elsker sykehus når du åpenbart ikke har jobbet der? Verden er ikke som Greys Anatomy.

Anonymkode: ee230...c6c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lett valgt tannlege! Tenk på at man skal gjerne jobbe med det når man blir 60 også. Da er det bedre å være 60 år og tannlege tenker jeg. 

Velger man jobb som lege på sykehus kan man forvente høyt trykk, men tror nok ikke du føler at livet til pasientene er i dine hender helt. Hvis du blir gastrolege f.eks er ikke akkurat livene til pasientene du tar koloskopi på i dine hender der og da. Man vil nok være mye mer i slike situasjoner der livet til pasienten er i ens hender dersom en er intensivsykepleier f.eks siden det gjerne er sykepleierne som er først i situasjonene. 

Anonymkode: 1216e...202

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Odontologi er jo et håndverk, så du bør jo like å arbeide med hendene. Det er spennende spesialiseringsmuligheter, slik som oral kirurgi, tannkjøttsykdommer og protetikk. Pasientkontakt er helt essensielt i yrket, både når det gjelder observasjon, kommunikasjon og væremåte. Man møter eksempelvis mange pasienter med tannlegeskrekk. Tannleger spiller også en viktig rolle for å detektere barn som har blitt utsatt for overgrep, eller å detektere andre sykdommer. Yrket er etter min mening ikke så ensidig som mange har inntrykk av. 

Nå studerer jeg medisin selv, så det er jo ikke et dårligere valg etter min mening. :) Det er heller ikke slik at man må jobbe turnus. Man kan for eksempel bli hudlege, øre-nese-hals-lege, psykiater, patolog, mikrobiolog, allmennpraktiker etc. og ha muligheten til å velge en greiere arbeidstid. Men det er jo klart, når man beveger seg bort fra turnusjobbingen beveger man seg også bort fra den typiske sykehushverdagen man er kjent med. Så det avhenger jo litt av hva du vil. 

På mange måter synes jeg faktisk odontologistudiet virker mer spennende enn medisinstudiet, selv om jeg jo ikke ville ha byttet på grunn av det. 

Anonymkode: 780d9...fa3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært mye på sykehus hele livet mitt av ulike årsaker. Folk flest hater sykehus, men jeg syntes selv det er så god atmosfære der.. jeg liker meg rett og slett der!

Og takk for svar. Ja, tannlege krever at man er flink med hendene, noe som bekymrer meg. Jeg blir veldig lett skjelven på hendene.

Til deg som sier at tannlege er et fint yrke da man nærmer seg pensjonistalder; jeg har hørt at tannlegeyrket faktisk kan føre til ryggproblemer pga uheldige sittestillinger gjennom dagen, så ser ikke helt hvordan du tenker her.

Personlig syntes jeg ikke tannhelse virker mer interessant enn helse generelt. Er det slik at odontologistudenter har en spesiell interesse for tenner/tannhelse? For det har ikke jeg.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Tannlege. Slipper så mye arbeid og ukurant arbeidstid. Dessuten tjener du godt. Sykehusleger tjener ikke så bra.

Å gjøre feil som lege er 100% sikkert vil skje. Graden av utfall vil variere. Du slipper alle mulige rare problemstillinger du helst ikke ønsker deg.

Anonymkode: 1001c...588

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært mye på sykehus hele livet mitt av ulike årsaker. Folk flest hater sykehus, men jeg syntes selv det er så god atmosfære der.. jeg liker meg rett og slett der!

Og takk for svar. Ja, tannlege krever at man er flink med hendene, noe som bekymrer meg. Jeg blir veldig lett skjelven på hendene.

Til deg som sier at tannlege er et fint yrke da man nærmer seg pensjonistalder; jeg har hørt at tannlegeyrket faktisk kan føre til ryggproblemer pga uheldige sittestillinger gjennom dagen, så ser ikke helt hvordan du tenker her.

Personlig syntes jeg ikke tannhelse virker mer interessant enn helse generelt. Er det slik at odontologistudenter har en spesiell interesse for tenner/tannhelse? For det har ikke jeg.

-TS

Før de startet på studiet og gjennom det første året? Tja, ikke etter min oppfatning. De fleste jeg kjenner som valgte å studere det hadde en generell interesse for menneskekroppen, var begeistret for faget som håndverk og ønsket å arbeide med mennesker. Noen har litt mer snevre interessefelt, slik som tannlegeskrekk. Tannhelse er jo et vidt begrep, så om du ikke har noen interesse for det er det jo litt rart å velge å bli tannlege, men jeg tror jeg aldri har hørt noen si at de har valgt dette studiet fordi de har en særlig interesse for tenner. 

Anonymkode: 780d9...fa3

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du det er mer sosialt å være lege enn tannlege? Jobber ikke også leger på et kontor "mutters alene"?

Anonymkode: adf4c...e29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

-TS

Jeg lurer på om du ikke har svaret ditt her? Vil det ikke være vanskelig å gjøre en god jobb som tannlege hvis du skjelver på hendene? Når jeg leser det du skriver så virker det som at du egentlig ikke har lyst til å jobbe som hverken lege eller tannlege. Du har ikke vurdert andre utdanninger? 

Anonymkode: 7f1f3...63b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også usikker da jeg skulle velge mellom de to, men gikk tilslutt for lege da jeg har mulighet til å jobbe mer variert, var litt redd for at jeg skulle bli lei av rutinene i tannlegejobben.

Anonymkode: 41be3...e28

AnonymBruker
Skrevet

Hva kaller man en lege som ikke kom inn på medisinstudiet? Tannlege.

Anonymkode: 53dd8...ff6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Motbydelig kommentar :spy: Jeg skal si deg at det er mange tannlegestudenter som har et snitt som de kunne kommet inn på medisinstudiet med, men du velger heller å studere odontologi fordi de ønsker mer å bli tannlege.

Anonymkode: faf5a...3f2

• Liker 8
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Motbydelig kommentar :spy: Jeg skal si deg at det er mange tannlegestudenter som har et snitt som de kunne kommet inn på medisinstudiet med, men du velger heller å studere odontologi fordi de ønsker mer å bli tannlege.

Anonymkode: faf5a...3f2

Det gjelder sikkert noen, men det er faktisk mange som hadde medisin på førsteplass og odontologi på andre, og som blir tannleger nettopp fordi de ikke kom inn på medisinstudiet :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde selv valgt tannlege om valget sto mellom de to. Dette på grunn av arbeidstid, lønn, helsetilstanden til "brukergruppen" og faktorer som stress og psykisk belastning.

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Hadde selv valgt tannlege om valget sto mellom de to. Dette på grunn av arbeidstid, lønn, helsetilstanden til "brukergruppen" og faktorer som stress og psykisk belastning.

Helsetilstand?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsetilstand?

Har ikke et stort ønske å jobbe med akutt, og ikke fullt så akutt syke mennesker hver dag hvor jeg er den som forventningene om helbredelse hviler på, både fra pasienten og de pårørende.

Endret av Gjøksuppe
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Har ikke et stort ønske å jobbe med akutt, og ikke fullt så akutt syke mennesker hver dag hvor jeg er den som forventningene om helbredelse hviler på, både fra pasienten og de pårørende.

Det er nok mange som blir leger som ikke ender opp med å måtte forholde seg til akutt syke mennesker hver dag.. mange flere valgmuligheter enn for odontologer.

Anonymkode: ead46...891

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mange som blir leger som ikke ender opp med å måtte forholde seg til akutt syke mennesker hver dag.. mange flere valgmuligheter enn for odontologer.

Anonymkode: ead46...891

Jeg inkluderte de som ikke er akutt syke og i innlegget mitt. Men jeg vil tro en stor andel leger må belage seg på å jobbe med mennesker hvis sykdom potensiellt kan være fatal. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha. Mange er oppriktig interessert i yrkets kombinasjon av realfag, håndverk og mennesker. De tannlegene jeg kjenner brenner for yrket sitt og for tannhelse og dens betydning for helsa for øvrig. I tillegg er yrket mer familievennlig enn legeyrket, og studietiden ett år kortere. Det er mange faktorer som bidrar til at folk velger odontologi over medisin. Noe sier meg for øvrig at du er/blir verken tannlege eller lege. ;) 

Anonymkode: 5bb5e...09e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...