Gå til innhold

formen er verre enn noensinne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært glad i og trent mye hele livet, men de siste årene har jeg vært mye sengeliggende på grunn av sykdom...Det har resultert i at formen er verre enn noensinne, og jeg er bare 20 år... Jeg har et så utrolig sterkt ønske om å komme i form igjen, men synes det er tøft å komme skikkelig i gang. Har ikke tilgang til treningssenter eller treningspartner her jeg bor (dvs. i sommer), noe som gjør det litt vanskeligere å presse meg selv. HAr derimot tilgang på masse fine fjellturer! Synes det å gå i fjellet er mye mer givende enn joggeturer/intervaller, men jeg er redd det ikke er nok! Er jeg nødt til å trene intervaller for å øke kondisjonen, eller finnes det andre måter?

Lurer også på om noen har et godt tips eller to for gode styrkeøvelser man kan gjøre i naturen:) 

Anonymkode: 505e3...76a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste måten å komme i form er å bruke masse tid på nett til å lese artikler, diskturere og å snakke om trening. En nylig artikkel i The Lancet sammenlignet personer som bare tok på seg joggeskoene og bevegde seg med mennesker som satte seg ned foran tastaturet og kom fram til at de som brukte god tid, gjerne flere måneder, før de dro ut fikk best resultat.

Men fra spøk til revolver. Bare gå ut, gå opp til toppen på det nærmeste fjellet og ned igjen. Noter deg hvor lang tid det tok. Gjenta. Det vil gå fortere og det vil bli lettere. 

Fjellturer er naturlige intervaller, de er sjeldent like bratte hele veien opp. Du kan godt starte med å gå rolig og så begynne å løpe når du kommer i bedre form (eller jogge eller gå fort).

Intervaller er litt oppskrytt, men de er uslåelige når det kommer til å trene på KORT tid. Hvis du har god tid er det ikke nødvendig å bruke intervaller. Men hvis du vil trene på maks 7 minutter er intervaller det eneste hensiktsmessige. 

Den beste treningen er den du klarer å holde på med resten av livet. En fjelltur med sekk krever enormt god form og det dekker de vanlige musklene du trenger i hverdagen. Klarer du å spasere opp et 1000 meter fjell, så klarer du å gå opp noen trapper med dagligvarene.

Du kan jo også bruke mesteparten av tiden til fjellturer, og ta korte 20 minutters joggeturer når du har kommet ned for å bli bedre å jogge. Men det kommer jo an på hva målet ditt er. Vil du løpe fort? Vil du bli sunn? Tynn? Føle deg bedre? Forskjellige årsaker krever forskjellige tilnærminger, men felles for alle er at en fjelltur vil hjelpe mer enn å gjøre ingenting. I starten av å begynne å trene er det viktigste å gjøre NOE og å fortsette over tid. Hva er ikke så viktig.

Skrevet

Intervalltrening er for idrettsfolk som allerede er i brukbar form som skal toppe formen til en konkurranse, eller for folk som av en eller annen grunn trenger å få rask framgang.

For å få godt utbytte av intervalltrening må du ha et solid grunnlag av rolig langkjøring, eller så blir formtoppen kortvarig og ikke så høy.

Så begynn med rolige (under syreterskel) turer for å bygge et grunnlag. Etterhvert kan du dra til på deler av turen og kjøre pulsen opp.

Skrevet

@amativeReflection tror du man kommer i form av å lese? Skal man komme i bedre fysisk form må man bevege på seg. Du kan komme i form hvis du leser, men bare hvis du beveger mer enn øynene samtidig. Tror kanskje du mente at det er lurt å gjøre research for å finne ut hvilke metoder som fungerer for andre, for å så prøve de selv? Det ville jeg gjort også. 

"Å komme i form" er et veldig upresist mål. Hva er det du vil? Vil du bli flink til å løpe sprint eller lengre distanser? Et generelt råd er å trene spesifikt på det du vil bli bedre i. Vil du løpe 1000 meter så raskt som mulig, tren på dette. 

Dette ville jeg gjort: 

1. Sette konkrete og målbare mål

2. Gjøre research

3. Prøve deg frem og finne ut hva du liker. Gjennomfør test i ett eller flere mål. F.eks. hvis målet er å løpe 1000m raskest mulig, kan du teste hvor lang tid du bruker på å løpe denne distansen nå. 

4. Fortsette å trene med de metodene du liker. I en travel hverdag liker mange å gjøre intervaller fordi det er raskt og fungerer bra. Men om du heller liker fjellturer er dette supert. Må legge til at du må utfordre kondisjonen for å forbedre den. 

5. Retest. Fungerte treningen med sin hensikt? Hvis ikke, hvorfor? Gjør de endringene du må for å lykkes videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...