Gå til innhold

Kosthold uten kjøtt når man har matallergier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et sterkt ønske om å kunne kutte ut kjøtt fra kostholdet mitt. Jeg ønsker å unngå rødt kjøtt, svin, og fugl. Fisk vil jeg fortsette å spise.

Men jeg har en del allergier som vanskeliggjør en slik kostholdsendring. Jeg kan ikke spise nøtter, peanøtter, eller belgfrukt. Bønner, linser, erter osv. er dessverre altså ikke en alternativ proteinkilde. Jeg har også noen kryssallergier på pollen som gjør at visse grønnsaker også må unngås, selv om det er mindre problematisk.

Jeg har prøvd å holde meg til viltkjøtt (elg) så langt det går da jeg personlig finner det etisk mer forsvarlig, men jeg opplever det dyrt og vanskelig å få tak i dette i så stor grad at annet kjøtt kan utelukkes helt og uansett ønsker jeg aller helst å også kunne unngå viltkjøtt.

Er det noen i tilsvarende situasjon som har noen råd å komme med? Lar det seg gjøre med et fullgodt kjøttfritt kosthold når man har allergier som omfatter typisk go-to vegetarkost?

Har opplevd det som vanskelig å få hjelp av ernæringsfysiolog da jeg ikke har andre spesifikke problemer tilknyttet mat. Bør jeg prøve igjen på dette via fastlege likevel, eller gå privat (og er dette i såfall dyrt)? Finner det vanskelig å vite hvor man skal henvende seg i en slik situasjon.

Anonymkode: 52dfb...8d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet. Lever selv uten kjøtt og jeg spiser sjelden linser, bønner, erter eller nøtter.

Hva er utfordringene her, kan du presisere nærmere?

Anonymkode: 7859b...6ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det veldig begrenset hva jeg kan spise om jeg nå skulle kutte ut kjøtt. Så derfor er jeg veldig usikker på om det er forsvarlig å gjøre det i mitt tilfelle mtp. eventuelle mangler som kan oppstå... blir variasjonen god nok og vil kroppen min få det den trenger? De fleste kildene jeg har lest litt i, har i stor grad inkludert de matvarene jeg ikke tåler i oversikten over hva man kan erstatte kjøtt med. Jeg må forøvrig også unngå soya. Sliter med å finne fullverdige løsninger.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg også sliter med jernmangel. Tar tilskudd for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot egg, hvete, nøtter, linser, bønner, erter og en del frukt, grønnsaker og bær.

Og jeg er pescetarianer, altså det du vurderer å bli. Og jeg spiser ikke ofte fisk. Og det går bra, i gulost er det mye protein, ellers får man protein fra havre, potet og grønnsaker. Så det går bra. Tror det viktigste er å spise så variert du bare kan. Jeg har og proteintilskudd av ris. Til de dagene, jeg vet jeg har fått i meg lite protein.

Anonymkode: 3e219...577

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er allergisk mot egg, hvete, nøtter, linser, bønner, erter og en del frukt, grønnsaker og bær.

Og jeg er pescetarianer, altså det du vurderer å bli. Og jeg spiser ikke ofte fisk. Og det går bra, i gulost er det mye protein, ellers får man protein fra havre, potet og grønnsaker. Så det går bra. Tror det viktigste er å spise så variert du bare kan. Jeg har og proteintilskudd av ris. Til de dagene, jeg vet jeg har fått i meg lite protein.

Anonymkode: 3e219...577

Så godt å høre at det går an! Jeg tror jeg blir litt overveldet av alt jeg må ta hensyn til, og så vegrer jeg meg for å spise sånn at næringsinntak utilsiktet kan bli feil. Kanskje jeg kan prøve å gradvis fase ut kjøtt heller enn å legge om alt på en gang, så blir det litt mindre å passe på. Det er nok her jeg savner litt at en person som har full oversikt over dette kan hjelpe med å sette opp et kosthold som er holdbart over tid. Jeg spiser allerede godt med frukt og grønt som basisingredienser. Har bare inntrykk av at det blir litt lite igjen når jeg fjerner kjøtt.

Men jeg er i hvert fall oppmuntret av det du skriver, så jeg kommer ikke til å gi opp før jeg har fått prøvd å gjort noe med dette. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er flexetarianer som jeg kaller meg og spiser nada kjøtt, men får jeg servert elg som du sier, så spiser jeg dette! Om du ikke skal bli veganer er cottage cheese og kesam en super proteinkilde, egg også. Jeg har også nøtteallergi, men kan spise belggrukter heldigvis. Kan du spise quinoa? Dette er en fantastisk erstatning til ALT, og har mye jern (også protein). Spinat er også en klassisk go-to for jern (og protein). Andre jernkilder: havregryn, brun ris, pinjekjerner, tofu. Det finnes proteiner i så mye "allergi vennlig" mat: avokado, solsikkefrø, chiafrø, hempfrø. 

Jeg skjønner tankene dine rundt dette, men med litt enkle google søk kan du finne mange billige og enkle varer du kan begynne å bruke. Jeg elsker å lage mat uten kjøtt, og føler man blir mye friere og kreativ av dette. Tror også mange får et nærere forhold til hva man putter i seg. 

Anonymkode: bb073...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det meste går om man er interessert nok til å sette seg inn i ting. Spiser ganske ensidig selv, men har ikke hatt mangler. 

Du burde kanskje vurdere alger, de er ganske næringsrike. Spirulina for eks. Smaker ikke så godt da, men det er en interessant opplevelse å venne seg til å spise/ drikke noe man synes smakker høgg :P 

Ellers finnes det diverse plantebaserte proteinpulver som også har andre næringsstoffer, som hempprotein, gresskarkjerneprotein osv. Handler selv en del fra nu3.no

Om du spiser egg og melkeprodukter er du også ganske safe. Som en annen sa, så har ost mye protein. Det er begrenset hvor mye en normalvektig kropp som ikke driver med intens trening trenger

Anonymkode: 69bdb...25d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker så mye for svar! :)

Jeg kan spise egg og rene (laktosefrie) melkeprodukter, i hvert fall hva allergier gjelder, jeg er derimot ikke så overbegeistret for smaken sånn generelt, så jeg spiser det ikke så ofte, men det er kanskje en vanesak? Har aldri prøvd alger og tilsvarende, men er absolutt villig til å prøve. Ser jeg må lese meg opp litt her.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er flexetarianer som jeg kaller meg og spiser nada kjøtt, men får jeg servert elg som du sier, så spiser jeg dette! Om du ikke skal bli veganer er cottage cheese og kesam en super proteinkilde, egg også. Jeg har også nøtteallergi, men kan spise belggrukter heldigvis. Kan du spise quinoa? Dette er en fantastisk erstatning til ALT, og har mye jern (også protein). Spinat er også en klassisk go-to for jern (og protein). Andre jernkilder: havregryn, brun ris, pinjekjerner, tofu. Det finnes proteiner i så mye "allergi vennlig" mat: avokado, solsikkefrø, chiafrø, hempfrø. 

Jeg skjønner tankene dine rundt dette, men med litt enkle google søk kan du finne mange billige og enkle varer du kan begynne å bruke. Jeg elsker å lage mat uten kjøtt, og føler man blir mye friere og kreativ av dette. Tror også mange får et nærere forhold til hva man putter i seg. 

Anonymkode: bb073...c3f

Spinat inneholder oksalsyre og er derfor ingen god kilde til jern.

http://www.bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/54-jernfattig-ikke-spis-spinat

Anonymkode: 0f35a...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for øvrig veganer og har vært det i litt over fire år. Har ikke mangel på noe, jernnivået mitt var faktisk litt over referanseområdet. Legen spurte meg derfor om jeg bruker jerntilskudd (noe jeg ikke gjør og aldri har gjort).

Du kan jo spise nøtter og sopp, soyaprodukter også kanskje? Havregryn, brød osv. Coop har jo vegetarpølser og diverse pålegg. Ser egentlig ikke hvordan dette skal bli så vanskelig, særlig når du ikke skal kutte ut fisk og fremdeles vil spise viltkjøtt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du tar vitamintilskudd. Jeg var vegetarianer i ett år, og fikk skikkelige helseproblemer. Endte opp med at jeg besvimte flere ganger om dagen. Når jeg endelig kom meg til legen (unngikk dette til det lengste, da jeg gikk rundt med en følelse av at "ingenting er virkelig") fikk jeg beskjed om at jeg led av x-antall alvorlige mangelsykdommer og hadde den laveste blodprosenten legen noensinne hadde sett.

Anonymkode: d3ee0...088

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for øvrig veganer og har vært det i litt over fire år. Har ikke mangel på noe, jernnivået mitt var faktisk litt over referanseområdet. Legen spurte meg derfor om jeg bruker jerntilskudd (noe jeg ikke gjør og aldri har gjort).

Du kan jo spise nøtter og sopp, soyaprodukter også kanskje? Havregryn, brød osv. Coop har jo vegetarpølser og diverse pålegg. Ser egentlig ikke hvordan dette skal bli så vanskelig, særlig når du ikke skal kutte ut fisk og fremdeles vil spise viltkjøtt.

Det er jo det som er problemet, som jeg skriver over. Jeg har nøtteallergi og tåler heller ikke soya, samt en del andre ting som vanligvis inngår i vegetarkosthold. Viltkjøtt ønsker jeg som sagt ikke å spise om jeg finner fullgode alternative matvarer. Det er mer en nødløsning men jeg er ikke veldig komfortabel med det heller.

Fint å høre at jernnivå kan holde seg godt med et slikt kosthold. :)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass på at du tar vitamintilskudd. Jeg var vegetarianer i ett år, og fikk skikkelige helseproblemer. Endte opp med at jeg besvimte flere ganger om dagen. Når jeg endelig kom meg til legen (unngikk dette til det lengste, da jeg gikk rundt med en følelse av at "ingenting er virkelig") fikk jeg beskjed om at jeg led av x-antall alvorlige mangelsykdommer og hadde den laveste blodprosenten legen noensinne hadde sett.

Tusen takk for svar. Det er jo dette jeg bekymrer meg for. Særlig siden jeg allerede i utgangspunktet har veldig lavt jernlager. Føler det tryggeste kanskje vil være å legge om kosthold i samråd med lege og/eller ernæringsfysiolog, men responsen har vært lunken når jeg har etterspurt råd... kanskje fordi det ligger litt utenom sykdomsproblematikk. Spørs om jeg ikke må prøve å ta den samtalen igjen.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at dette er mulig. Er det noen mennesker som har ekstremt svake kropper? Jeg var fysisk syk i 3 år og spiste veldig lite, gikk ned i vekt og ble undervektig. Jeg levde vegansk. Ikke en eneste vitaminmangel. Jeg bare skjønner ikke at folk kan få mangler når de spiser vegetarisk og normalt. Hva i all verden spiser dere??

Hvilke mangelsykdommer hadde du?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vegetarianer, og mine primære proteinkilder er egg, ost, kornprodukter og melk. Spiser i grunnen lite bønner og linser, og jeg spiser ikke soya fordi det er en like stor miljøbelastning som kjøtt. 

Anonymkode: c2784...62d

AnonymBruker
Skrevet

Spis gradvis mindre kjøtt og mer grønnsaker, fremfor å kutte ut alt på en gang. Hvis du synes det er greit å spise elg, kan du kanskje også spise reinsdyr. Du kan legge inn ukesmenyen din i kostholdsplanleggeren til Helsedirektoratet, og få opp hvor mye du får i deg av forskjellige vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: e644c...d58

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 18.6.2017 den 10.26, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer, og mine primære proteinkilder er egg, ost, kornprodukter og melk. Spiser i grunnen lite bønner og linser, og jeg spiser ikke soya fordi det er en like stor miljøbelastning som kjøtt. 

Anonymkode: c2784...62d

Dette med soya stemmer ikke. Soya som brukes i dyrefôr er en stor miljøbelastning siden det tas fra regnskogen, men soya i matproduksjon tas som regel fra Europa. "Hver gang du kjøper meieri-, kjøtt- eller eggprodukter, så forbruker du soya. I stadig større mengder."

https://www.nrk.no/ytring/soya-_-verre-enn-palmeolje-1.12606914

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 18.6.2017 den 6.56, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke at dette er mulig. Er det noen mennesker som har ekstremt svake kropper? Jeg var fysisk syk i 3 år og spiste veldig lite, gikk ned i vekt og ble undervektig. Jeg levde vegansk. Ikke en eneste vitaminmangel. Jeg bare skjønner ikke at folk kan få mangler når de spiser vegetarisk og normalt. Hva i all verden spiser dere??

Hvilke mangelsykdommer hadde du?

De lever vel på "tilbehøret"...Altså spiser det samme som før men dropper koteletten. Nytter ikke leve på brun saus, brokkoli og potet liksom.

Jeg har spist vegetarisk nesten hele livet (fra jeg skjønte jeg spiste dyr) og er nå 42.  Jeg spiser svært, svært, svært lite egg og melk. Har jernhelse. 

Anonymkode: 3578f...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...