Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg eier et hus med en utleie leilighet, er det samme regler for å leie ut huset, og selv bo i utleiedelen, som det er når man bor i huset og leier ut hybel? Finner ikke noe om dette når jeg googler.

Anonymkode: 586ec...3b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme regler som hva?

Leier du ut mer enn 50% av utleieverdien må du selvsagt betale skatt. Så det er samme reglene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg eier et hus med en utleie leilighet, er det samme regler for å leie ut huset, og selv bo i utleiedelen, som det er når man bor i huset og leier ut hybel? Finner ikke noe om dette når jeg googler.

Anonymkode: 586ec...3b1

Søker du,på skatteetaten.no så finner du det du trenger å vite. Skal du kjøpe hybelen du skal bo på i tilleg, så får du høy skatt på bolig nummer to.  Lite gunstig løsning økonomisk, vil jeg tro. 

Anonymkode: 176e3...c5f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søker du,på skatteetaten.no så finner du det du trenger å vite. Skal du kjøpe hybelen du skal bo på i tilleg, så får du høy skatt på bolig nummer to.  Lite gunstig løsning økonomisk, vil jeg tro. 

Regner med TS mener en hybel i huset hun har kjøpt? Men det er neimen ikke godt å si.

Mon tro hvorfor folk lager innlegg med så lite informasjon når de vil ha råd. Det er jo umulig å vite hva de vil...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Regner med TS mener en hybel i huset hun har kjøpt? Men det er neimen ikke godt å si.

Mon tro hvorfor folk lager innlegg med så lite informasjon når de vil ha råd. Det er jo umulig å vite hva de vil...

Tråden er for synske, de som ser hele situasjonen til ts. :ironi: 

TS kan du gi litt mer info? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enkel forutsetning jeg vil tro stemmer i ditt tilfelle; utleieverdien er høyest for huset, hybelen har derfor lavest utleieverdi.

Konsekvens i slikt tilfelle;

-Dersom du selv bor i huset er utleieinntekter fra hybelen skattefrie.

-dersom du selv bor i hybelen er utleieinntektene fra huset skattepliktige.

Anonymkode: dd72d...34c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er for synske, de som ser hele situasjonen til ts. :ironi: 

TS kan du gi litt mer info? 

Alt står jo her? Ts eier et hus med en liten utleieleilighet, nå vil hun selv bo på hybelen og leie ut den delen hun selv bodde i før, for å spare/tjene mer penger antagelig. Men hun lurer på det er noen andre regler når hun bor i den minste delen.

Anonymkode: acaa3...009

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, amativeReflection skrev:

Samme regler som hva?

Leier du ut mer enn 50% av utleieverdien må du selvsagt betale skatt. Så det er samme reglene.

Da vil det altså lønne seg for ts å kjøpe et hus der utleiedelen er på 49%, for å få mest mulig leieinntekter.

Anonymkode: c9598...b70

Skrevet

Da vil det altså lønne seg for ts å kjøpe et hus der utleiedelen er på 49%, for å få mest mulig leieinntekter.

Ikke nødvendigvis. Hvis hun leier ut 96% tjener hun mer og får fradrag til oppussing. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt står jo her? Ts eier et hus med en liten utleieleilighet, nå vil hun selv bo på hybelen og leie ut den delen hun selv bodde i før, for å spare/tjene mer penger antagelig. Men hun lurer på det er noen andre regler når hun bor i den minste delen.

Anonymkode: acaa3...009

Nei. Det står: " Hvis jeg eier et hus med en utleie leilighet,..."

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på så mangt, da. "Lønne seg" er et sånt uttrykk vi nordmenn bruker når vi ikke egentlig har sett på tallene i konkrete eksempler. 

Anonymkode: 8577c...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Ikke nødvendigvis. Hvis hun leier ut 96% tjener hun mer og får fradrag til oppussing. 

Ok. Hvor mye fradrag får man til oppussing?

Hvor stor skatteprosent er det på utleie hvis man leier ut mer enn 50% av utleieverdien?

Skrevet

Ok. Hvor mye fradrag får man til oppussing?

Hvor stor skatteprosent er det på utleie hvis man leier ut mer enn 50% av utleieverdien?

Like mye som du bruker på oppussing på utleid del selvsagt.

I 2016 var den 25%, sikkert noe sånt nå.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, amativeReflection skrev:

Man får ikke fradrag for oppussing, nei, Man får fradrag for vedlikehold. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Lista skrev:

Man får ikke fradrag for oppussing, nei, Man får fradrag for vedlikehold. 

Samme greia det vel?

Skrevet
4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Samme greia det vel?

Som regel ikke. De fleste pusser opp for å bedre standarden, ikke holde den vedlike. 

Skrevet
Akkurat nå, Lista skrev:

Som regel ikke. De fleste pusser opp for å bedre standarden, ikke holde den vedlike. 

Tror ikke intensjonen din har noe å si da. 

De fleste som jeg har sett som pusser opp får ikke bedre standard i det hele tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...