AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #1 Skrevet 17. juni 2017 Jeg har tatt opp fag dette året, og venter nå spent på at de skal publisere karakterene. Jeg tok opp fag fordi jeg i 3 klasse på VGS ble voldtatt og slet veldig mye med å klare å fungere i ettertid. Grunnen til at jeg nevner dette er fordi mange ser ut til å tro at privatister er de som bare ga faen på skolen, skulket og skravlet vekk timene, men for mange ligger det gode grunner for at de må/vil ta opp fag. Jeg vil si at dette året har jeg blitt kjent med mange privatister som har vært de mest hardarbeidenede og strukturerte menneskene jeg noensinne har møtt. Samtidig har jeg også følt at kontakten med opplæringskontoret (eller eksamenskontoret) har vært en prøvelse. Dårlig / ingen informasjon, alt må letes opp grundig selv og når man ringer for å spørre så blir man ALLTID sendt videre i systemet fordi ingen egentlig vet svaret eller ser ut til å bry seg. For eksempel ble jeg fortalt at jeg ikke kunne ta eksamen i nabofylket (hvor jeg hadde fått faglærer som eksaminator, tok opp et fag gjennom Sonans, resten leste jeg selv), men så viste det seg at det kunne jeg gjøre - var bare ingen informasjon og personen jeg snakket med visste vist ikke helt allikavel. Bare et par dager før eksamen i spansk fikk jeg en mail med "må kunne"- liste som gikk langt utenfor pensum. Jeg vet at den gjorde det fordi jeg hadde lest kompetanekravene og virkelig jobbet for det. Jeg hadde også levert leseliste tidsnok (som var godkjent av min faglærer) som jeg fikk beskjed 8 timer før eksamen at ikke ble godkjent. På VGS skal en faglærer komme inn under skriftlig eksamen hvis det er noen spørsmål om oppgavene (at man ikke forstår etc), men det ble ikke gjort på noen av de skriftlige her. Var en oppgave som var vanskelig å forstå og når jeg forsøkte å spørre om hjelp fikk jeg det ikke for det mente eksamensvakten var juks - noe det ikke er, har snakket med eksamenskontoret om dette og de mente at jeg egentlig hadde krav på hjelp til oppgaveforståelse men de hadde bare ikke hatt noen faglærer der. Jeg hadde fått beskjed om at jeg hadde fått utvidet tid på eksamen, men når jeg dukket opp så var visst ikke det sagt fra om, så ingen utvidet tid på meg for de "kunne ikke" ringe for å spørre. Sensuren ble sluppet i går, men jeg har ikke fått en eneste karakter enda... Nå har det seg slik for meg at jeg har flyttet til et annet fylke så når jeg skal hente ut vitnemålet må jeg først få det her for så å sende/levere det til min gamle VGS i et helt annet fylke for at de skal skrive ut vitnemål for meg. Dette virker helt tullete i mine øyne, for hvorfor kan de ikke gjøre det i fylket jeg nå er folkeregistret og har tatt eksamen i vår? Fristene er vanvittig korte, og VGS elever blir prioritert - som i praksis vil si at man fint kan risikere å ikke få vitnemålet i tide og dermed må vente 1 år på å studere. Dette syntes jeg er helt uhørt, spesielt når man betaler så mye og legger så mye innsats i eksamen som jeg (og de fleste andre jeg har møtt) har gjort. Hvis det virkelig er sånn at man kan risikere at de ikke har "tid" til å lage et nytt vitnemål til deg så må enten fristene utvides eller så må de i perioden leies inn flere som kan ta seg av de oppgavene. Jeg er frustrert og sur. Når jeg ringte eksamenskontoret her så sa de at jeg måtte vente til alle VGS elevene hadde fått vitnemålet før jeg kunne hente kompetansebeviset for å sende det til en annen skole for at de der måtte skrive ut nytt vitnemål. Jeg er redd for å ikke rekke fristen, for jeg har ingen annen plan enn å komme inn på universitetet til høsten. Jeg kan ikke vente 1 år fordi skolesystemet er på hodet. Beklager for klaging, jeg måtte bare få det ut! Jeg skjønner ikke at det går an å risikere at privatistene ikke får vitnemål i tide når man betaler for det og man virkelig legger inn en innsats! Hvis de ikke har råd så får de vel ærlig talt bruke de pengene som privatistene må betale for sine eksamener da! Anonymkode: e7372...faa 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #2 Skrevet 17. juni 2017 Ja, du er vanvittig sutrete. Du er selv ansvarlig for å sette deg inn i reglementet. Dette er ikke vanskelig, og informasjon om hvor du kan ta eksamen er klinkende klart. Det står blant annet tydelig når du melder deg opp til eksamen. Det er ikke slik at faglærer skal komme innom på privatisteksamen. Årsaken til dette er jo åpenbar. Det er ingen faglærer som er forbundet med gjennomføringen av privatisteksamen. Denne regelen gjelder VGS, og du er privatist. Du MÅ heller ikke få et nytt vitnemål. Du kan faktisk bare laste opp kompetansebevis med de nye karakterene. Så ja, jeg synes du sutrer. Det jeg er enig med deg i er oppgave som går utenfor kompetansemål, manglende svar på spørsmål til oppgavetekst og at du ikke fikk utvidet tid som du har krav på. Dette er formelle feil og kan påklages. Men jeg stiller meg litt skeptisk til det siste. Du har jo dokumentasjon på at du fikk innvilget utvidet tid, vel, så det burde jo ha vært en smal sak å ordne dette. Anonymkode: 4c493...49e 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Skrevet 17. juni 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, du er vanvittig sutrete. Du er selv ansvarlig for å sette deg inn i reglementet. Dette er ikke vanskelig, og informasjon om hvor du kan ta eksamen er klinkende klart. Det står blant annet tydelig når du melder deg opp til eksamen. Det er ikke slik at faglærer skal komme innom på privatisteksamen. Årsaken til dette er jo åpenbar. Det er ingen faglærer som er forbundet med gjennomføringen av privatisteksamen. Denne regelen gjelder VGS, og du er privatist. Du MÅ heller ikke få et nytt vitnemål. Du kan faktisk bare laste opp kompetansebevis med de nye karakterene. Så ja, jeg synes du sutrer. Det jeg er enig med deg i er oppgave som går utenfor kompetansemål, manglende svar på spørsmål til oppgavetekst og at du ikke fikk utvidet tid som du har krav på. Dette er formelle feil og kan påklages. Men jeg stiller meg litt skeptisk til det siste. Du har jo dokumentasjon på at du fikk innvilget utvidet tid, vel, så det burde jo ha vært en smal sak å ordne dette. Anonymkode: 4c493...49e Ingenting av informasjonen jeg ikke fikk sto i reglementet. Jeg leste meg opp på det. Privatisteksamen er samtidig med vanlig VGS eksamen, så jo man skal faktisk ha en lærer som skal innom. Dette spurte jeg eksamenskontoret om som bekreftet det, og hvis ikke skal eksamensvaktene få tak i noen som kan svare på oppgaverealterte spørsmål. Jo, for å søke samordna opptak MÅ man ha nytt vitnemål med de nye karakterene. Det holder ikke med kompetansebevis. Tro meg, jeg har forsøkt å finne måter å få dette opp for. Du kan stille deg skeptisk om du vil, men jeg lager ikke et klage-innlegg og sier ting som ikke er sant. Hadde jeg ikke hatt noe å klage på hadde jeg heller ikke laget innlegget. Jeg hadde fått beskjed om at utvidet tid var godkjent, og gikk utifra at dette gikk helt fint på eksamen fordi det gjorde det på den forrige skriftlige. Altså 2 skriftlige, hvor den første med utvidet tid og den andre ikke, selv om innvilgelsen tydelig gikk over hele eksamensperioden. Innlegget mitt er sutrete, og jeg må få lov til å sutre litt når ting er vanskelig. Jeg reagerer veldig på systemet, og at jeg rett og slett risikerer at skolen ikke har tid til å skrive ut nytt vitnemål så jeg ikke kommer inn på skole. Direkte hentet ut fra skolen:I juni er det veldig korte frister på videresending av vitnemål for elever/privatister som søker høyskoler/universiteter. Ved Xvgs er det våre egne elever som først får prioritet til å få vitnemålene sine utskrevne. Vi gjør så godt vi kan for at privatister som har tatt opp fag hos oss eller ønsker fag påført vitnemålet/kompetansebeviset som er tatt ved andre skoler utenfor fylket skal få sine nye vitnemål/kompetansebevis innen frister. Anonymkode: e7372...faa 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #4 Skrevet 17. juni 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingenting av informasjonen jeg ikke fikk sto i reglementet. Jeg leste meg opp på det. Privatisteksamen er samtidig med vanlig VGS eksamen, så jo man skal faktisk ha en lærer som skal innom. Dette spurte jeg eksamenskontoret om som bekreftet det, og hvis ikke skal eksamensvaktene få tak i noen som kan svare på oppgaverealterte spørsmål. Jo, for å søke samordna opptak MÅ man ha nytt vitnemål med de nye karakterene. Det holder ikke med kompetansebevis. Tro meg, jeg har forsøkt å finne måter å få dette opp for. Du kan stille deg skeptisk om du vil, men jeg lager ikke et klage-innlegg og sier ting som ikke er sant. Hadde jeg ikke hatt noe å klage på hadde jeg heller ikke laget innlegget. Jeg hadde fått beskjed om at utvidet tid var godkjent, og gikk utifra at dette gikk helt fint på eksamen fordi det gjorde det på den forrige skriftlige. Altså 2 skriftlige, hvor den første med utvidet tid og den andre ikke, selv om innvilgelsen tydelig gikk over hele eksamensperioden. Innlegget mitt er sutrete, og jeg må få lov til å sutre litt når ting er vanskelig. Jeg reagerer veldig på systemet, og at jeg rett og slett risikerer at skolen ikke har tid til å skrive ut nytt vitnemål så jeg ikke kommer inn på skole. Direkte hentet ut fra skolen:I juni er det veldig korte frister på videresending av vitnemål for elever/privatister som søker høyskoler/universiteter. Ved Xvgs er det våre egne elever som først får prioritet til å få vitnemålene sine utskrevne. Vi gjør så godt vi kan for at privatister som har tatt opp fag hos oss eller ønsker fag påført vitnemålet/kompetansebeviset som er tatt ved andre skoler utenfor fylket skal få sine nye vitnemål/kompetansebevis innen frister. Anonymkode: e7372...faa Selv om det er samtidig med eksamen på videregående avholdes det ikke på samme sted. Man har ikke rett på at en faglærer skal komme innom. Jeg vet ikke hvem som har gitt deg denne informasjonen, men dette er direkte feil. Det skulle ha tatt seg ut om privatistkontoret måtte få tak i faglærere for hvert fag på alle eksamenslokalene. Da måtte prisen for eksamen ha vært en god del høyere. Anonymkode: 4c493...49e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #5 Skrevet 17. juni 2017 Og nei, så lenge du allerede har et vitnemål trenger du ikke å få et nytt et med mindre du tar nye fag. Da holder det med kompetansebevis. Det holder også med kompetansebevis dersom du tar nye fag som gir poeng. Anonymkode: 4c493...49e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #6 Skrevet 17. juni 2017 Herlighet for en sutring. Å gå på vgs gir masse fordeler, og de som tar opp fag ER faktisk folk som ikke brukte vgs muligheten skikkelig. Du kunne f.eks bedt om permisjon med legeerklæring, og tatt siste året nå. Det er ditt ansvar å lese seg opp, og du får ikke nytt vitnemål, du får et tillegg til vitnemålet dersom du forbedrer fag du allerede har stått. Ja det er greit å være irritert, men sånn er livet, kutt unnskyldningene. Bli voksen. Anonymkode: 2e5ad...31c 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #7 Skrevet 17. juni 2017 Meldte meg opp som privatist for mange år siden. Da åpner rektor med å si:vi er ikke så glade i privatister, de kommer så glatt til det. Snakker om å drepe dagen.... Anonymkode: 1bcb9...595 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå