AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #1 Skrevet 17. juni 2017 Noen her som har god peiling på utstilling av katt? Jeg har en ragdoll på to år, kastrat, med alle papirer i orden. Har lyst til å begynne med litt utstillinger, er ikke viktig for meg å vinne men å kunne delta :-) Men han har dessverre en mørk flekk "som ikke skulle vært der" på innsiden av høyre bakben (se bilde). Ellers er han veldig fin, synes i alle fall jeg! Noen som har erfaring med å stille ut katter med små skjønnhetsfeil? Hvordan blir det tatt imot av dommerne og andre på utstillingen? Jeg er helt grønn på dette, så hadde blir kjempeglad om noen her har erfaringer! :-) Anonymkode: 9dfe7...44d 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #2 Skrevet 17. juni 2017 Har du sjekket rasestandard for den rasen? Anonymkode: 9f027...843
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Skrevet 17. juni 2017 Så fin han er da Jeg har ikke erfaring med å stille ut ragdoll, men her er rasestandarden, ragdoll er i kategori 1 så litt ned på listen: http://fifeweb.org/wp/breeds/breeds_prf_stn.php Som du ser teller farge og mønster 20 poeng av 100, du ser også i tabellen hva som telles som feil. Det er nok enklest å spørre oppdretteren din om hvor nøye på det dommerne er. Om du vil stille for å få en bedømmelse på katten og for moro skyld så synes jeg det er bare å melde på, INGEN kommer til å kritisere deg eller se ned på deg fordi katten din har en fargefeil, dommerne gir deg en ordentlig bedømmelse av type og alt det andre uansett, og om de synes den flekken ikke er "innafor", så er det verste som kan skje at han ikke får cert. Jeg har som sagt ikke ragdoll så kan ikke så mye om de, men dommere legger vekt på forskjellige ting, noen skriver at min katt har flott plasserte ører, andre sier at de er aaaalt for vidt plassert Håper vi får høre hvordan det går om du stiller ut! Anonymkode: fc0ee...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2017 #4 Skrevet 18. juni 2017 Tusen takk for et så grundig og informerende svar! Da tror jeg at jeg skal ta sjansen på å stille han :-) Hvis det er andre her som har erfaring med å stille ut ragdoll med fargefeil så vil jeg gjerne høre hvordan det har gått! Anonymkode: 9dfe7...44d
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Skal du stille ut i helgen? Anonymkode: fc0ee...f0c
Miss Marble Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 Ofte slipper man unna med småfeil på kastrater, siden de ikke skal brukes i avl. F.eks kan man ikke stille fertil katt med haleknekk, mens det går på en kastrat. Klart, hvis det står om cert eller nominering vil jo dommeren foretrekke den katten som er nærmest opp mot standard. Snakk med oppdretteren din, og meld deg inn i en katteklubb hvis du ikke allerede har gjort det. Folk er veldig hjelpsomme mot nye, i alle fall hvis de faktisk ber om hjelp Hvilken kant av landet bor du på? Jeg sitter i NRRs utstillingskomite, og kan svare på mye angående det praktiske, selv om jeg ikke har greie på ragdollens standard
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå