AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #41 Skrevet 17. juni 2017 Jeg jobber i NAV og beskjedene vi går går på at registrene samkjøres. Lokalkontorene har ikke tilgang på informasjonen, men vi hører at dette sjekkes. Da går det mer på dagpenger, men jeg regner med det samme gjelder for AAP. Mye annet blir også sjekket - nå er arbeidsgivere pålagt å sende inn informasjon om lønn hver måned, dette ser vi ofte enslige forsørgere får brev om når de har begynt å tjene mer om å varsle om det. Det forhindrer at de får utbetalt, og dermed tilbakelevering, for mye. Husbanken bruker også registrene for automatisk å regne ut bostøtte fra måned til måned, dette startet de med fra nyttår, før det måtte man rapportere inn selv. Hva reise angår har jeg aldri hørt at dette kan sjekkes på andre måter enn ved IP på meldekort, og ved mistanke om svindel, å kreve lister over hvor banktransaksjoner har funnet sted. Er du sykmeldt skal du søke om å beholde sykepengene mens du er ute av landet, er du på AAP varierer det mellom saksbehandlere. Noen vil at du skal søke, mens andre sier det er nok å si ifra til dem slik at man kan sørge for at det ikke kræsjer med aktivitetsplanen. Jeg har lagt meg på sistnevnte linje og sier at det er nok å ringe og si ifra (vi har nok litt tettere kontakt med brukerne våre enn mange andre kontor). Men dette regner jeg kommer til å bli strammet inn slik at vi må få alle til å søke. Jeg har ALDRI opplevd at mitt kontor har fått beskjed om brukere, eller i det hele tatt har hatt brukere, som har blitt "tatt" for å reise ut av landet til tross for at de ikke har søkt. Anonymkode: a9ad4...b95
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #42 Skrevet 17. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor alt dette merarbeidet når man bare kan sjekke ip adressen..? Anonymkode: 9d54b...fc7 Det er vel for å fange opp de som reiser på ferie mellom innsending av meldekort, eller får en venn til å sende inn meldekort fra Norge. Anonymkode: e195c...594 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #43 Skrevet 17. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er vel for å fange opp de som reiser på ferie mellom innsending av meldekort, eller får en venn til å sende inn meldekort fra Norge. Anonymkode: e195c...594 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel for å fange opp de som reiser på ferie mellom innsending av meldekort, eller får en venn til å sende inn meldekort fra Norge. Anonymkode: e195c...594 Skjerp deg. Og les innlegget over ditt. Anonymkode: 9d54b...fc7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #44 Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, Pipaluk skrev: Har dere plikt til å bekrefte eller avkrefte dette? Vet ikke om vi er pliktige til det, men vi gir alltid informasjon til NAV. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner ansatte i NAV som sier det motsatte: dagpengemottakere blir sjekket, men om det kun er randomiserte kontrollsjekker vet jeg ikke. Anonymkode: 65e75...c1b Det stemmer ikke, eller så har du misforstått. Den eneste måten de får tilgang til informasjon fra studentdatabasen på er ved å kontakte institusjonene. Anonymkode: 82b88...69a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #45 Skrevet 17. juni 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. Og les innlegget over ditt. Anonymkode: 9d54b...fc7 Hvorfor skal jeg skjerpe meg? Innlegget over meg ble skrevet samtidig med at jeg skrev mitt. Anonymkode: e195c...594 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #46 Skrevet 17. juni 2017 4 timer siden, Evilposelos skrev: Noen tipsa dem Nei, eller ja, kanskje om det var noen år siden. Men i dag blir det som noen skriver over registene samkjørt . Anonymkode: 5fee7...0a6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #47 Skrevet 17. juni 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal jeg skjerpe meg? Innlegget over meg ble skrevet samtidig med at jeg skrev mitt. Anonymkode: e195c...594 I am out,hvis du vil tro det,så skal få tro det. Men som den brukeren sier er det mistanke man sjekker man ip adressen eventuelt krever tillatelse til den det gjelder for å få kontoutskrift. Det er ikke bare å ringe banken, hvis personen nekter å gi kontoskriften blir støtten stoppet,jeg vet ikke hva nav i slike tilfeller gjør videre,men da må de få rettslig tillatelse for å sjekke kontoen. Anonymkode: 9d54b...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #48 Skrevet 17. juni 2017 1 time siden, Gladius Veritatis skrev: Lånekassen gir berre støtte i 8 år. Etter det synest eg det er betre at NAV trår til enn at personen endar opp utan utdanning. Den som ønskjer å ta utdanning bør få ta det synest eg. Med ei utdanning er det lettare å få jobb, noko som er i NAV si interesse. Bare støtte i 8 år? Lol. De som bruker lenger tid enn dette kan bruke ferier til å spare opp midler til de siste årene (noe slike studenter allerede gjør utmerket fint i dag). Dersom det er sykdom som er årsak til at det har tatt så lang tid eller at man er forsinket er det egne regler for dette. Jeg minner om at de aller fleste som bruker lenger tid enn 8 år har valgt frivillig å bytte studieretning. Jeg synes ikke at Nav skal finansiere evige studenter med en allerede lang utdanning. De som må omskolere seg i voksen alder kan gå innunder ordningen til Nav. Anonymkode: 17671...aae 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #49 Skrevet 17. juni 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I am out,hvis du vil tro det,så skal få tro det. Men som den brukeren sier er det mistanke man sjekker man ip adressen eventuelt krever tillatelse til den det gjelder for å få kontoutskrift. Det er ikke bare å ringe banken, hvis personen nekter å gi kontoskriften blir støtten stoppet,jeg vet ikke hva nav i slike tilfeller gjør videre,men da må de få rettslig tillatelse for å sjekke kontoen. Anonymkode: 9d54b...fc7 "Du snakker som du har vett til" - er det ikke et uttrykk som går sånn? Hva du mener med kontoutskrift er litt uklart - de ber vi utelukkende om når det gjelder sosialhjelp. Det er frivillig å levere selve kontoutskriften første gang, men en status over beløp på konto må man ha. Det man snakker om her er en oversikt over bevegelser på konto, hvile land kort har vært aktive i, ikke en kontoutskrift som sådan. Denne oversikten innhenter NAV direkte fra banken, som mottar et skriv der de bes utlevere informasjon. Dersom det foreligger en konkret mistanke, som gjerne kan komme fra stikkprøver av innsendte meldekort, kreves det ingen tillatelser fra bruker, det innhentes ikke kontoutskrifter slik vi ser i nettbanken, man ringer ikke banken, og hva rettslige tillatelser angår så må det foregå i det skjulte da verken lokalkontor eller bruker (såvidt jeg har hørt om i de sakene jeg har kjennskap til) blir underrettet. Men nå er vi over på utlandet, og der er mest aktuelt i forhold til dagpenger, selv om man hører om AAP-mottagere som visstnok også reiser litt i overkant mye. Det blir nok slått hardest ned på når det gjelder dagpenger det der er nulltoleranse i forhold til utenlandsopphold dersom man ikke krysser av for ferie på meldekortet. Hva din "Skjerp deg" -kommentarer angår så setter jeg den i samme kategori som den første setningen i dette innlegget; usaklig, unødvendig og useriøs. Anonymkode: a9ad4...b95 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2017 #50 Skrevet 17. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Du snakker som du har vett til" - er det ikke et uttrykk som går sånn? Hva du mener med kontoutskrift er litt uklart - de ber vi utelukkende om når det gjelder sosialhjelp. Det er frivillig å levere selve kontoutskriften første gang, men en status over beløp på konto må man ha. Det man snakker om her er en oversikt over bevegelser på konto, hvile land kort har vært aktive i, ikke en kontoutskrift som sådan. Denne oversikten innhenter NAV direkte fra banken, som mottar et skriv der de bes utlevere informasjon. Dersom det foreligger en konkret mistanke, som gjerne kan komme fra stikkprøver av innsendte meldekort, kreves det ingen tillatelser fra bruker, det innhentes ikke kontoutskrifter slik vi ser i nettbanken, man ringer ikke banken, og hva rettslige tillatelser angår så må det foregå i det skjulte da verken lokalkontor eller bruker (såvidt jeg har hørt om i de sakene jeg har kjennskap til) blir underrettet. Men nå er vi over på utlandet, og der er mest aktuelt i forhold til dagpenger, selv om man hører om AAP-mottagere som visstnok også reiser litt i overkant mye. Det blir nok slått hardest ned på når det gjelder dagpenger det der er nulltoleranse i forhold til utenlandsopphold dersom man ikke krysser av for ferie på meldekortet. Hva din "Skjerp deg" -kommentarer angår så setter jeg den i samme kategori som den første setningen i dette innlegget; usaklig, unødvendig og useriøs. Anonymkode: a9ad4...b95 Har du lest alt hva den brukeren har skrevet? Du bekreftet nå til meg at det jeg har forsøkt å fortelle stemmer. Eller vil du bekrefte til den andre bruker om at nav får passasjerer lister til fly, busser, ferje og tog til utlandet? Anonymkode: 9d54b...fc7 1
Pipaluk Skrevet 19. juni 2017 Forfatter #51 Skrevet 19. juni 2017 Jeg skulle likt å vite om informasjonen som blir gitt til nav ulike steder er i strid med taushetsplikten.??
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2017 #52 Skrevet 19. juni 2017 7 minutter siden, Pipaluk skrev: Jeg skulle likt å vite om informasjonen som blir gitt til nav ulike steder er i strid med taushetsplikten.?? Hvorfor skulle det være det? Nav, Lånekassen, skattemyndigheter har alle rett på å innhente slik informasjon uten samtykke. Dette burde vel alle studenter vite? Anonymkode: 17671...aae
Pipaluk Skrevet 19. juni 2017 Forfatter #53 Skrevet 19. juni 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det være det? Nav, Lånekassen, skattemyndigheter har alle rett på å innhente slik informasjon uten samtykke. Dette burde vel alle studenter vite? Anonymkode: 17671...aae jeg tenkte mest generelt, ikke bare studier. Er det grenser for hva NAV har lov til å hente ut av informasjon? Kan de også hente ut karakterutskrifter og bruke det i argumentasjonen? Jeg hørte om ei som studerte ( i samråd med NAV) og hvor NAV mente at hun hadde veldig stor arbeidskapasitet ut fra karakterene hun fikk. Hun sa at hun hadde klisterhjerne og at NAV hang seg opp i dette.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #54 Skrevet 20. juni 2017 15 timer siden, Pipaluk skrev: jeg tenkte mest generelt, ikke bare studier. Er det grenser for hva NAV har lov til å hente ut av informasjon? Kan de også hente ut karakterutskrifter og bruke det i argumentasjonen? Jeg hørte om ei som studerte ( i samråd med NAV) og hvor NAV mente at hun hadde veldig stor arbeidskapasitet ut fra karakterene hun fikk. Hun sa at hun hadde klisterhjerne og at NAV hang seg opp i dette. det er begrensigner Anonymkode: 9d54b...fc7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #55 Skrevet 20. juni 2017 skal på ferie 10 dager, mottar dagpenger, skal krysse av "ferie" på meldekortet de 10 dagene.. det som skjer er bare at jeg ikke får utbetaling for 10 dager ikke sant, må ikke søke på nytt? ( har feriepenger fra jobb i fjor, skattet av ) Anonymkode: 227cf...965
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #56 Skrevet 20. juni 2017 Lett som en plett. Universitetene rapporterer hvert semester hvor mange studiepoeng man har tatt til Lånekassen, selv om man ikke har søkt om lån/stipend for det aktuelle semesteret. NAV har vel tilgang på data fra Lånekassen? Anonymkode: b981e...f8b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #57 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lett som en plett. Universitetene rapporterer hvert semester hvor mange studiepoeng man har tatt til Lånekassen, selv om man ikke har søkt om lån/stipend for det aktuelle semesteret. NAV har vel tilgang på data fra Lånekassen? Anonymkode: b981e...f8b Joda, men de kan ikke sjekke hver enkel bruker med så få ansatte? Lov å bruke hodet, de gjør ved mot misstankae aka noen har tipset de. Anonymkode: 9d54b...fc7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #58 Skrevet 20. juni 2017 En jeg kjenner til fikk beskjed om å betale tilbake penger fordi hun hadde gått på engleskolen til Märtha mens hun fikk NAV-penger. Ganske spesielt av dem, hva er de de regner for utdannelse mon tro? Anonymkode: 93b66...62f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #59 Skrevet 20. juni 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En jeg kjenner til fikk beskjed om å betale tilbake penger fordi hun hadde gått på engleskolen til Märtha mens hun fikk NAV-penger. Ganske spesielt av dem, hva er de de regner for utdannelse mon tro? Anonymkode: 93b66...62f Anonymkode: 9d54b...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #60 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lett som en plett. Universitetene rapporterer hvert semester hvor mange studiepoeng man har tatt til Lånekassen, selv om man ikke har søkt om lån/stipend for det aktuelle semesteret. NAV har vel tilgang på data fra Lånekassen? Anonymkode: b981e...f8b Absolutt, men nå gjør du den dummeste feilen: personer går et studium som ikke er godkjent som tiltak samtidig som de går på Nav søker som regel ikke Lånekassen. Dermed dreier det seg om å få informasjon direkte fra studiestedene, og dette skjer slettes ikke automatisk selv om Nav har rett til innsyn ved forespørsel. Anonymkode: 17671...aae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå