Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De sjekker mot passasjerlister, blant annet på fly og båt. 

I disse terrortider blir vi sjekket langt mer enn vi aner. 

Frivillige organisjasjoner har og sine registre. 

Anonymkode: 335da...e05

Jeg kan forstå at det er lettere å finne ut om man er oppmeldt til et studie. Men skulle ikke tro at det like enkelt å finne ut hvor man jobber frivillig. Så vidt jeg vet så forplikter ikke Røde Kors seg til å informere om hvem som jobber frivillig hos dem. Jeg lurer jo veldig på hva som gjorde at saksbehandler trakk frem dette med kirkens bymisjon. Jeg har jo aldri hatt noe med dem å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Skulle ikke forundre meg om det var eks-samboeren som kontaktet NAV.

Ja det er nok,kan du tenke deg hvor mye jobb det hadde vært for nav hvis de skulle sjekke alle? De gjør det mistanke og da er det gjerne noen som har sladre. Nav har ikke kapasitet til det. Med så få ansatte og så mange brukere.

Anonymkode: 9d54b...fc7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man vil jo være registrert som student på utdanningsinstitusjonen. Det er jo ikke vanskelig å avdekke, men det er ingen automatikk i dette. 

Anonymkode: 17671...aae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er nok,kan du tenke deg hvor mye jobb det hadde vært for nav hvis de skulle sjekke alle? De gjør det mistanke og da er det gjerne noen som har sladre. Nav har ikke kapasitet til det. Med så få ansatte og så mange brukere.

Som allerede nevnt flere ganger har NAV de siste årene begynt med massiv registersamkjøring. Det gjøres ikke manuelt.

Anonymkode: 7790b...e64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som allerede nevnt flere ganger har NAV de siste årene begynt med massiv registersamkjøring. Det gjøres ikke manuelt.

Og jeg sier det tror ikke jeg på.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Så de kan varsle nav helt anonymt eller?

Ja, det kan de. 

Det er nok det som har skjedd, siden det ikke tok så lang tid før det ble oppdaget. Nav sier de ofte bruker lang tid på å oppdage sånne ting.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg sier det tror ikke jeg på.

NAV går selv ut og informerer om dette, hva er det å ikke tro på her?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ved en av landets utdanningsinstitusjoner og kan avkrefte at NAV har tilgang til studentdatabser. Men det skjer ukentlig at noen fra NAV ringer og vil ha bekreftet eller avkreftet at noen er eller har vært student hos oss. Hva som utløser disse henvendelsene vet jeg ikke. 

Anonymkode: 82b88...69a

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ved en av landets utdanningsinstitusjoner og kan avkrefte at NAV har tilgang til studentdatabser. Men det skjer ukentlig at noen fra NAV ringer og vil ha bekreftet eller avkreftet at noen er eller har vært student hos oss. Hva som utløser disse henvendelsene vet jeg ikke. 

Har dere plikt til å bekrefte eller avkrefte dette?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Evilposelos skrev:

Noen tipsa dem

Nei, studentsamskipnaden samkjører betalingsregistere med NAVs registre.

Anonymkode: 65e75...c1b

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ansatte i NAV som sier det motsatte: dagpengemottakere blir sjekket, men om det kun er randomiserte kontrollsjekker vet jeg ikke.

Skrevet

Kvifor skulle det ikkje vere i NAV si interesse at folk studerer?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, studentsamskipnaden samkjører betalingsregistere med NAVs registre.

Nei. De får opplysninger derfra om de vil, men noe må ha utløst det. Dette er snakk om en privatist, tar en form for utdanning på deltid som du ser i hovedinnlegget. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Evilposelos skrev:

Nei. De får opplysninger derfra om de vil, men noe må ha utløst det. Dette er snakk om en privatist, tar en form for utdanning på deltid som du ser i hovedinnlegget. 

Enig, NAV sjekker ved mistanke, ikke til det omfanget som blir skrevet her i tråden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Kvifor skulle det ikkje vere i NAV si interesse at folk studerer?

Tenker du at alle studenter i Norge skal få hele studietiden sin finansiert av Nav? 

Studenter har en ordning gjennom Lånekassen. Det er noen personer i Nav-systemet som kan få innvilget utdanning som et tiltak, så det er ikke helt umulig, men dette skjer veldig sjeldent. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De sjekker mot passasjerlister, blant annet på fly og båt. 

I disse terrortider blir vi sjekket langt mer enn vi aner. 

Frivillige organisjasjoner har og sine registre. 

Anonymkode: 335da...e05

Beklager, jeg mente selvfølgelig passasjerlister og ikke passregister. 

Den samme saksbehandleren fortalte meg også at ved mistanke kan de kontakte banken og få vite om et bankkort er i bruk i utlandet. 

Anonymkode: e195c...594

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at alle studenter i Norge skal få hele studietiden sin finansiert av Nav? 

Studenter har en ordning gjennom Lånekassen. Det er noen personer i Nav-systemet som kan få innvilget utdanning som et tiltak, så det er ikke helt umulig, men dette skjer veldig sjeldent. 

Lånekassen gir berre støtte i 8 år. Etter det synest eg det er betre at NAV trår til enn at personen endar opp utan utdanning. Den som ønskjer å ta utdanning bør få ta det synest eg. Med ei utdanning er det lettare å få jobb, noko som er i NAV si interesse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den samme saksbehandleren fortalte meg også at ved mistanke kan de kontakte banken og få vite om et bankkort er i bruk i utlandet. 

Nei det kan de ikke,men de kan be om se på kontoutskrift som du må gi "tillatelse" til. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Gladius Veritatis skrev:

Lånekassen gir berre støtte i 8 år. Etter det synest eg det er betre at NAV trår til enn at personen endar opp utan utdanning. Den som ønskjer å ta utdanning bør få ta det synest eg. Med ei utdanning er det lettare å få jobb, noko som er i NAV si interesse.

Man skal i all hovedsak få forsørgelsesbehovet sitt dekket gjennom lånekassen når man studerer. Men om man har behov for omskolering for å kunne stå i jobb, eller man som du beskriver her ikke lenger har rettigheter(f.eks om man ligger mer en 60 studiepoeng etter normal studieprogresjon) i lånekassen, så kan NAV i særskilte tilfeller godkjenne utdanning samtidig som man mottar støtte fra dem.

Når det er sagt så tror jeg ikke at en person som har mottatt støtte fra lånekassen i 8 år, uten å sitte igjen med en utdannelse som kan brukes vil være i en målgruppe hvor NAV er villige til å gå inn med ytterlige midler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor alt dette merarbeidet når man bare kan sjekke ip adressen..? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...