Gå til innhold

hvor får jeg kjøpt halal-pølser i Oslo?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg skal være med på å arrangere en sosial sammenkomst for minoritetsspråklige barn og skal kjøpe inn halal-pølser. Vet dere hvor i Oslo jeg får ta i det? Må jeg i innvandrerbutikker eller selger de det i vanlige butikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Skay skrev:

Kan du ikke bare kjøpe pølse av kylling.

Jo det var det jeg først foreslo men fikk beskjed om at jeg MÅTTE kjøpe halal. Så da har jeg ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pipaluk skrev:

Jo det var det jeg først foreslo men fikk beskjed om at jeg MÅTTE kjøpe halal. Så da har jeg ikke noe valg.

Det var rart for de muslimene jeg har gått i klasse med har spist kyllingpølser når vi har grillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel bare muslimske barn som spiser halal. Ikke minoritetsspråklige generelt. Tror du vill blitt skjevt på om du serverte halal til et polsk barn.

Halal i Norge er litt annerledes enn i muslimske land. I Norge er halal det kjøttet som er blitt velsignet av en imam før slakt. Nortura har en avtale med imamer om at de velsigner kjøttet på slakteriet. 

Så i praksis er all kjøtt fra Nortura halal. Selv om de ikke er merket som halal i butikken.

Hvis du vil være på den helt sikre siden bør du gå innom en innvandrerbutikk som merker kjøttet de selger med halal-merket.

Anonymkode: 35dbb...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Grønland er det haugevis med halalkjøtt-butikker. Er så mange av de at du umulig kan unngå å treffe på noen. Husker ikke hva de heter, for de har rare navn alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare muslimske barn som spiser halal. Ikke minoritetsspråklige generelt. Tror du vill blitt skjevt på om du serverte halal til et polsk barn.

Halal i Norge er litt annerledes enn i muslimske land. I Norge er halal det kjøttet som er blitt velsignet av en imam før slakt. Nortura har en avtale med imamer om at de velsigner kjøttet på slakteriet. 

Så i praksis er all kjøtt fra Nortura halal. Selv om de ikke er merket som halal i butikken.

Hvis du vil være på den helt sikre siden bør du gå innom en innvandrerbutikk som merker kjøttet de selger med halal-merket.

Det er for det meste muslimske barn der, og det er derfor de skal ha halal. Men jeg forstår argumentasjonen din. Jeg var på et liknende arrangement før, med  flyktningfamilier som var nye i Norge. Vi skulle grille, og siden muslimene ikke ville dele grill med de som grillet svin så spiste alle halal-pølser. Lurer på hva de tenkte de familiene som kom fra Eritrea, som ikke var muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Grønland er det haugevis med halalkjøtt-butikker. Er så mange av de at du umulig kan unngå å treffe på noen. Husker ikke hva de heter, for de har rare navn alle sammen.

de ligger vel da i noe fryser vil jeg tro? eller selger de det over disk hos slakteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Skay skrev:

Det var rart for de muslimene jeg har gått i klasse med har spist kyllingpølser når vi har grillet.

det var noe med at vi skal yte ekstra service under det første treffet. Siden vi ikke kjenner de så godt så starter vi med halal. Senere håper jeg at de spiser kalkun-pølser. Jeg har for øvrig vært aktiv i mange aktiviteter gjennom Røde Kors. Familier krysser ofte av på at de ønsker halal-mat.  det var en restaurant som tok dette veldig seriøst og merket _all_ maten med halal. Så vidt jeg vet så kan man vel ikke slakte fisk halal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

det var noe med at vi skal yte ekstra service under det første treffet. Siden vi ikke kjenner de så godt så starter vi med halal. Senere håper jeg at de spiser kalkun-pølser. Jeg har for øvrig vært aktiv i mange aktiviteter gjennom Røde Kors. Familier krysser ofte av på at de ønsker halal-mat.  det var en restaurant som tok dette veldig seriøst og merket _all_ maten med halal. Så vidt jeg vet så kan man vel ikke slakte fisk halal ?

Nei det tror jeg ikke. Har jeg aldri hørt om hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Skay skrev:

Kyllingen skal også slaktes halal. Så for de var det viktigste at de ikke rørte svinekjøtt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke annet enn å be alle som kan innstendig om å boikoitte halalprodukter i Norge. Produksjonen foregår ikke på etisk forsvarlig vis.

Anonymkode: 8aa78...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fkk kjøpt noen pakker på Grønland Basar. Nå er det midt i Ramadan så jeg aner ikke om det kommer til nytte. Får håpe jeg slipper å drasse med meg hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke annet enn å be alle som kan innstendig om å boikoitte halalprodukter i Norge. Produksjonen foregår ikke på etisk forsvarlig vis.

Anonymkode: 8aa78...1b2

Veldig enig med denne. Halalslakt er dyreplageri, nekter å støtte det på noe som helst vis.

Anonymkode: 6b879...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har sett noen i frysedisken hos Rema 1000

Anonymkode: 3f720...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...