Gå til innhold

Budsjett hos dere som tjener over 600.000

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alt over 600.000 er veldig god lønn, men vet jo at totalsituasjonen kan være veldig forskjellig uavhengig av inntekt. Så derfor lurer jeg på hvordan budsjettet deres ser ut. Dere må gjerne svare som anonym bruker om dere vil😊

Anonymkode: 7c52a...09e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Budsjett på hva?? Alt generlt eller spesifike poster??

Anonymkode: d55b5...846

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Budsjett på hva?? Alt generlt eller spesifike poster??

Anonymkode: d55b5...846

Alt, hva midlene får til.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt, hva midlene får til.

Altså hvordan de fordeler seg i ulike poster.

AnonymBruker
Skrevet

Tror egentlig de fleste som tjener godt har liten oversikt over hva pengene går til. Det er i hvert fall sånn hos oss. Pengene forsvinner liksom bare... 

Anonymkode: d8663...0ed

AnonymBruker
Skrevet

10k på mat/husholdning

3,5k på barnehage

15k på huslån

1,5k på sparing

1k på klær

4,5k på billån

3k på drivstoff/drift av bil

1,5k på studielån 

2k på sosiale ting, inkludert eventuelle gaver 

1,5k på helse og medisiner 

1k på velvære (feks. frisør, hudpleieprodukter osv.)

1,5k på TV, internett, streaming

1k på mobil

5k på diverse (kommunale avgifter, nrk-lisens, vindusvask, osv.) 

Resten går på buffer, uforutsette utgifter el.

Familie på to voksne+ett barn. Samlet inntekt på ca. 60k pr. måned etter skatt.

Anonymkode: 22260...d51

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ikke 600.000 i lønn, men hos meg ville forskjellen vært:

Noe dyrere (større eller mer sentralt) bolig.

Større andel til sparing.

Større andel til ferie/reise.

Gjest Blondie65
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10k på mat/husholdning

3,5k på barnehage

15k på huslån

1,5k på sparing

1k på klær

4,5k på billån

3k på drivstoff/drift av bil

1,5k på studielån 

2k på sosiale ting, inkludert eventuelle gaver 

1,5k på helse og medisiner 

1k på velvære (feks. frisør, hudpleieprodukter osv.)

1,5k på TV, internett, streaming

1k på mobil

5k på diverse (kommunale avgifter, nrk-lisens, vindusvask, osv.) 

Resten går på buffer, uforutsette utgifter el.

Familie på to voksne+ett barn. Samlet inntekt på ca. 60k pr. måned etter skatt.

Jeg tror nok hun mente de som er alene om å ha 600K i inntekt?

Gjest Ingenting2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror egentlig de fleste som tjener godt har liten oversikt over hva pengene går til. Det er i hvert fall sånn hos oss. Pengene forsvinner liksom bare... 

Anonymkode: d8663...0ed

Ditto. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør oppmerksom på at jeg mener over 600.000 pr person, ikke pr par/ samboere totalt.

• Liker 2
Skrevet

Før når jeg hadde dårlig råd trengte jeg å ha budsjett. For å planlegge og ha oversikt, slik at jeg hadde penger fram til neste lønn.

Men etterhvert som økonomien har blitt bedre, og det er igjen penger hver måned, så er det mindre viktig. Trenger bare en grov oversikt. Jeg gjør opp status noen ganger i året, sjekker om det er totalt mer eller mindre penger på kontoene m.m. Derimot blir det et behov for å tenke litt hva man bør gjøre med pengene. Spare, investere eller bruke? 

Vi investerte i bolig med utleieleilighet, som gir oss inntekt nå og verdistigning på sikt.

Det ironiske er at nå med god råd, har utgiftene til å bo blitt mindre, som gir enda mer overskudd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør oppmerksom på at jeg mener over 600.000 pr person, ikke pr par/ samboere totalt.

Beklager. :). 

Vi tjener rundt 1,2 til sammen inkludert bonuser, så ca. 600 hver i snitt. 

Men det er klart regnskapet blir annerledes for to. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Før når jeg hadde dårlig råd trengte jeg å ha budsjett. For å planlegge og ha oversikt, slik at jeg hadde penger fram til neste lønn.

Men etterhvert som økonomien har blitt bedre, og det er igjen penger hver måned, så er det mindre viktig. Trenger bare en grov oversikt. Jeg gjør opp status noen ganger i året, sjekker om det er totalt mer eller mindre penger på kontoene m.m. Derimot blir det et behov for å tenke litt hva man bør gjøre med pengene. Spare, investere eller bruke? 

Vi investerte i bolig med utleieleilighet, som gir oss inntekt nå og verdistigning på sikt.

Det ironiske er at nå med god råd, har utgiftene til å bo blitt mindre, som gir enda mer overskudd.

Jeg husker godt tidligere da jeg hadde virkelig dårlig råd og måtte planlegge alt, ja. Det ble langt mer behagelig da jeg nådde en viss inntekt og ikke minst også etterhvert ble kvitt forbrukslånet. Jeg har likevel - som deg - passet på å følge budsjettet, selv om ikke dette er like detaljert lenger.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. :). 

Vi tjener rundt 1,2 til sammen inkludert bonuser, så ca. 600 hver i snitt. 

Men det er klart regnskapet blir annerledes for to. ;)

Men da går det jo bra, da har dere over 600.000 pr person😊

Skrevet
18 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg husker godt tidligere da jeg hadde virkelig dårlig råd og måtte planlegge alt, ja. Det ble langt mer behagelig da jeg nådde en viss inntekt og ikke minst også etterhvert ble kvitt forbrukslånet. Jeg har likevel - som deg - passet på å følge budsjettet, selv om ikke dette er like detaljert lenger.

Jeg husker perioden desember til februar var spesielt tøff. Jula går det jo med litt penger, pluss at vi gjerne reiste og besøkte familie. Januar og februar var det diverse store regninger som hadde forfall. Så gikk månedene med overskudd fram til sommerferien. Igjen var det gjerne litt reising, men heldigvis hadde vi en hytte og mange ferier ble tilbrakt der. Særlig når vi ikke var sikre på om vi hadde jobb til høsten og pengene skulle vare lengst mulig.

Husker en sommer i slutten av juli, da kjøpte vi havregryn og sukker og dro på fjelltur. Da hadde vi 70 kr igjen på konto'n. Vi ble i fjellet helt til vi ikke orket tanken på mer havregrøt. Hver gang jeg spiser havregrøt tenker jeg på sommeren i fjellet. Vi levde i nuet, siden vi ikke hadde noen framtid. Vel hjemme ventet jobbtilbud i postkassen og høsten ble god allikevel.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Jeg husker perioden desember til februar var spesielt tøff. Jula går det jo med litt penger, pluss at vi gjerne reiste og besøkte familie. Januar og februar var det diverse store regninger som hadde forfall. Så gikk månedene med overskudd fram til sommerferien. Igjen var det gjerne litt reising, men heldigvis hadde vi en hytte og mange ferier ble tilbrakt der. Særlig når vi ikke var sikre på om vi hadde jobb til høsten og pengene skulle vare lengst mulig.

Husker en sommer i slutten av juli, da kjøpte vi havregryn og sukker og dro på fjelltur. Da hadde vi 70 kr igjen på konto'n. Vi ble i fjellet helt til vi ikke orket tanken på mer havregrøt. Hver gang jeg spiser havregrøt tenker jeg på sommeren i fjellet. Vi levde i nuet, siden vi ikke hadde noen framtid. Vel hjemme ventet jobbtilbud i postkassen og høsten ble god allikevel.

Er dette svar på trådens tema?

Anonymkode: f0ac8...3cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

34 000 i boutgifter i mnd. Så det er stort sett der de går :( 

Anonymkode: cdfb9...9af

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

34 000 i boutgifter i mnd. Så det er stort sett der de går :( 

Anonymkode: cdfb9...9af

Ja da har du valgt å bruke dem på å investere i bolig da?

• Liker 2
Skrevet

Lever i stort sett uten å tenke så mye på penger, men vi har ingen dyre vaner egentlig. Så vi har ikke et budsjett. Legger det som blir til overs hver måned på sparing. Bruker å bli 15.000, også betaler vi ned på lån med 10.000 hver måned. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette svar på trådens tema?

Anonymkode: f0ac8...3cc

En digresjon er det nok. Og nå har vi vel helt sporet av :sarkasme:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...