Gå til innhold

Helsepersonell og andre som ikke kan norsk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke hvor jeg skulle poste denne - men jeg kjenner at dette begynner å irritere meg.

Nå har jeg vært 4 ganger på legevakten hvor legen har snakket veldig dårlig norsk og forstått lite.
I et av tilfellene hadde jeg nyrestein (det er veldig smertefullt, og jeg får problemer med å snakke), og legen undersøkte kneet mitt. 
Jeg måtte vel gjenta det en ca. 20 ganger og jeg vet fortsatt ikke om han skjønte det helt. Det endte heldigvis med at jeg fikk smertestillende, men ikke de jeg har pleid å få alle de andre gangene.

Opplever også at det er mange sykepleiere både på legevakt og sykehus som enten ikke forstår meg, eller jeg ikke forstår de.
Seneste var når jeg var innlagt og sykepleier hadde misforsått hvorfor jeg var innlagt og hvor lenge jeg hadde vært der, og ikke forstod når jeg forklarte det. Dette førte til en del misforståelser både ifht. medisininntak (jeg fikk morfin etter altfor kort tid etter siste dose, og hun administrerte kvalmestillende feil ihht. felleskatalogen) og f. eks. dusjing, matinntak og besøk. 

Når vi først er i gang har jeg opplevd det samme med flere taxisjåfører. De aner ikke hvor steder er, hva jeg mener når jeg sier adressen osv.
(Jeg snakker vanlig østlandsk, bor i Oslo - har ikke problemer med rar stemme eller noe sånn).

Hva gjør man med dette?
Jeg føler man blir sett på som rasist hvis man kommenterer det.
Jeg syns uansett det er rart at man kan ha sånne jobber med såpass lite kunnskaper.

Anonymkode: bbcbb...9f7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk kg-reaksjon; Har du vært 4 ganger på legevakta????

Anonymkode: 03d77...be4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klassisk kg-reaksjon; Har du vært 4 ganger på legevakta????

Anonymkode: 03d77...be4

Har jo vært flere ganger enn det, men 4 av gangene har det vært utenlandsk personell. Dette i et tidsrom fra 2010 til nå.
Har vært kanskje like mange ganger hvor det har vært norske, eller et par ganger mer. Litt usikker. Sliter med tre forskjellige problemer som er/har vært gjentakende og som jeg av og til må på legevakt for, dessverre (nyrestein, clusterhodepine/migrene/hortons i ekstrem versjon, prolaps med tilleggsplager).

AnonymBruker
Skrevet

Litt enig i dette, spesielt fordi jeg kjenner en god del arbeidsinvandrere fra Europa, og tingen er: de bare gidder ikke prøve lære seg norsk, fordi de har trygghet i at folk her er gode i engelsk. Men ettersom mange av dem ikke er det selv, så hindrer jo ikke det heller misforståelser. Syns det er rart at man ikke engang gidder lære språket når man skal bo og jobbe i et annet land. 

Anonymkode: cd58c...531

• Liker 3
Skrevet

Det er dumt hvis de ikke kan snakke norsk. Da synes jeg vi bør gi dem en sjanse til å lære norsk og melde seg på et språkkurs.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Det er dumt hvis de ikke kan snakke norsk. Da synes jeg vi bør gi dem en sjanse til å lære norsk og melde seg på et språkkurs.

Problemet er at mange går på språkkurs, men når det er ferdig så evner/gidder de ikke å lære seg mer. Man må jo opprettholde språket. 

Anonymkode: 58137...f4a

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange går på språkkurs, men når det er ferdig så evner/gidder de ikke å lære seg mer. Man må jo opprettholde språket. 

Helt sant det du sier. Men de bør gå på kurs til de behersker språket godt, og så må de bruke norsk på jobben sin for å kommunisere. Da lærer de resten automatisk.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, coffeegirl83 skrev:

Helt sant det du sier. Men de bør gå på kurs til de behersker språket godt, og så må de bruke norsk på jobben sin for å kommunisere. Da lærer de resten automatisk.

Enig i det så klart...men så er det det med å bevilge nok penger til akkurat det da.

• Liker 1
Skrevet

For å være godkjent helsepersonell (tenker i første omgang på sykepleiere, men kan være andre typer helsepersonell også) så må man bestå det som tidligere hette Bergens testen i norsk. Det er skriftelig og muntlig test. Uten bestått test så vil man ikke kunne bli autorisert. 

Med det sagt, så har det tidligere hendt at man har gitt helsepersonell midlertidig godkjenning, med beskjed om å ta testen og bestå den innen en gitt tidsrom. 

Så det finnes absolutt krav om norsk, og uten bestått test så mister man jobben, fordi de som ansetter trenger autoriserte sykepleiere i en sykepleier stilling. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke helt, ihvertfall ift helsepersonell. Her er det absolutte krav.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, sonush skrev:

For å være godkjent helsepersonell (tenker i første omgang på sykepleiere, men kan være andre typer helsepersonell også) så må man bestå det som tidligere hette Bergens testen i norsk. Det er skriftelig og muntlig test. Uten bestått test så vil man ikke kunne bli autorisert. 

Med det sagt, så har det tidligere hendt at man har gitt helsepersonell midlertidig godkjenning, med beskjed om å ta testen og bestå den innen en gitt tidsrom. 

Så det finnes absolutt krav om norsk, og uten bestått test så mister man jobben, fordi de som ansetter trenger autoriserte sykepleiere i en sykepleier stilling. 

Men er det ikke da litt rart hvis de har bestått en test og ikke vet hva nyrestein er? Altså jeg pekte jo. Og å gi morfinpreparater med fort kort intervall kan jo være farlig. Jeg måtte svelge mens hun stod inne på rommet hos meg... 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det så klart...men så er det det med å bevilge nok penger til akkurat det da.

Jeg har selv norskkurs. Det er ikke nødvendigvis så dyrt, det kommer an på hva man velger. Man bør søke seg litt opp på nettet for å finne noe bra og rimlig

Anonymkode: aeefd...733

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv norskkurs. Det er ikke nødvendigvis så dyrt, det kommer an på hva man velger. Man bør søke seg litt opp på nettet for å finne noe bra og rimlig

Anonymkode: aeefd...733

Er du innvandrer? Skriver iallefall utrolig bra norsk (ikke negativt ment på noen måte, ble bare overrasket over språkkunnskapen vs. det jeg nevnte i HI).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...