Gå til innhold

Hvordan kan jeg beregne hvor mye skatt skal jeg betale i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått jobb som servitør, jeg har aldri hatt en betalt jobb før.

jeg starta i jobb den 22. Mai og lønna skulle bli utbetalt den 10. Juni. Jeg har jobbet 46 timer til sammens i mai, og lønna er 140kr i timen og vi blir trekt 300kr i mnd for mat. Jeg har blitt utbetalt bare 2415kr den 10. Juni og jeg synes det Var for lite.

noen her som har peiling på sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å nevne at jeg har ikke fått lønnsslipp, og ingen andre har fått det pga noe problem som skjedde, vi vet ikke enda når vi skal få det, så får ikke sjekka det på lønnsslipp 

Skrevet

Da har du faktisk helt over halvparten. Men har du levert skattekort? 

AnonymBruker
Skrevet

Muligens du ha blitt trekt 50% i skatt. Du må jo selv ordne med at skattekortet ditt er korrekt det er ikke arbeidsgivers sitt ansvar.  Sånn at når de innhenter dette via nettet så får de korrekt prosent og trekke i skatt. 

Anonymkode: 13e1e...e90

AnonymBruker
Skrevet

Du er nødt til å sjekke skattekortet ditt. Virker som at de trekker deg 50% 

Anonymkode: b25e3...6e3

Skrevet

Skatteetaten.no

AnonymBruker
Skrevet

Skatt beregner du på skatteetaten.no. det er viktig å levere skattekort, fordi arbeidsgiver ellers er pålagt av skatteetaten å trekke deg 50 % skatt. 

Det er også ofte lurt å melde seg inn i en fagforening når man er ung og uerfaren i arbeidslivet. Så det bør du vurdere.

Anonymkode: a127d...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Her :) 

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/?gclid=CjwKEAjwppPKBRCGwrSpqK7Y5jcSJACHYbWYiW2y7rzbulS-4svh-h2EAoGdhjcp9Z4w4RGnUM3VOxoCFgbw_wcB

Der kan du legge inn forventet inntekt, hva du har fått allerede, og hvor mye skatt du allerede har trekt. Du ser nederst hvordan det blir, og når du sender inn får arbeidsgiver oppdatert skattekort automatisk tror jeg. (Dobbeltsjekk dette med arbeidsgiver, om han har fått oppdatert skattekort om noen uker). 

Anonymkode: 841f6...47a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...