Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er 50% sykemeldt, kan man da jobbe 2,5 dager i uka eller må man jobbe 3 dager den ene uka og 2 dager den andre? Legen kommer til å anbefale at jeg jobber hele dager etter hverandre og har resten av uka fri slik at jeg får hvilt 

Anonymkode: 8a58c...a0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med sjefen din, og finn en løsning sammen. 

Skrevet

Det kan du og arbeidsgiver snakke om for å finne en løsning som fungerer for helsa di.
Du kan jobbe bare halve dager, to pluss tre dager eller to og en halv dag :) Du må nesten kjenne etter litt selv, hva du er i stand til :) 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Palmedus skrev:

Det kan du og arbeidsgiver snakke om for å finne en løsning som fungerer for helsa di.
Du kan jobbe bare halve dager, to pluss tre dager eller to og en halv dag :) Du må nesten kjenne etter litt selv, hva du er i stand til :) 

Ok, jeg bare lurte på om det var lovlig å jobbe halve dager. Jeg vet at man feks ikke får ta en halv feriedag og lurte på om det samme gjaldt sykemelding 

Skrevet

Det er fullt lovlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i at du skal gå halve dager eller halve uker. Er du istand til det skal du være på jobb hver dag i normal arbeidstid, men utføre kun 50% av arbeidsoppgavene. 

Anonymkode: bd669...28e

• Liker 5
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen automatikk i at du skal gå halve dager eller halve uker. Er du istand til det skal du være på jobb hver dag i normal arbeidstid, men utføre kun 50% av arbeidsoppgavene. 

Hvorfor uttaler du deg så bastant om et tema som du ikke kjenner til?  Det stemmer simpelthen ikke at arbeidstaker som er 50% sykemeldt skal være på jobb hver dag og utføre halvparten av oppgavene. Det er opp til arbeidstaker og avtale i samsvar med lege og arbeidsgiver! 

50 % sykemeldt = 50% arbeidsfør! 

Endret av Snuppi
Gjest Snuppi
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg bare lurte på om det var lovlig å jobbe halve dager. Jeg vet at man feks ikke får ta en halv feriedag og lurte på om det samme gjaldt sykemelding 

Du kan jobbe halve dager dersom det fungerer best for deg.

Skrevet
8 minutter siden, Snuppi skrev:

Hvorfor uttaler du deg så bastant om et tema som du ikke kjenner til?  Det stemmer simpelthen ikke at arbeidstaker som er 50% sykemeldt skal være på jobb hver dag og utføre halvparten av oppgavene. Det er opp til arbeidstaker og avtale i samsvar med lege og arbeidsgiver! 

50 % sykemeldt = 50% arbeidsfør! 

Det vedkommende mente var vel at man er sykemeldt 50% av arbeidsoppgavene og ikke tiden slik at avhengig av sykemeldingsårsak kan det være at selve arbeidet går treigere. Man kan derfor være på jobb full arbeidsdag, men utfører kun 50% av oppgavene man ville klart i 100% stilling😊  

TS: Ja, du kan jobbe halve dager, men dette er selvsagt avhengig av hvilken type jobb du har og hvilken tilrettelegging som er mulig. De fleste arbeidsgivere vil nok prøve å tilpasse seg det som arbeidstaker føler er best😊

Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, Bøtteknøtte skrev:

Det vedkommende mente var vel at man er sykemeldt 50% av arbeidsoppgavene og ikke tiden slik at avhengig av sykemeldingsårsak kan det være at selve arbeidet går treigere. Man kan derfor være på jobb full arbeidsdag, men utfører kun 50% av oppgavene man ville klart i 100% stilling😊  

TS: Ja, du kan jobbe halve dager, men dette er selvsagt avhengig av hvilken type jobb du har og hvilken tilrettelegging som er mulig. De fleste arbeidsgivere vil nok prøve å tilpasse seg det som arbeidstaker føler er best😊

Nei, det stemmer ikke da vedkommende er 50% arbeidsfør og skal derfor jobbe gradert i denne perioden. 

Skrevet
3 minutter siden, Snuppi skrev:

Nei, det stemmer ikke da vedkommende er 50% arbeidsfør og skal derfor jobbe gradert i denne perioden. 

Du tar feil. Om det er mulig kan arbeidstager være tilstede 100%, men jobbe med 50% kapasitet.

• Liker 4
Skrevet

Det er forskjell på KAN og SKAL, ref. de siste kommentarene her.

50% sykmeldt betyr at man får 50% lønn - og arbeidsgiver kan da forvente at man utfører 50% av vanlig arbeidsmengde.

Hvordan det fordeles utover uken eller ukene er det arbeidstaker og arbeidsgiver som må bli enige om. Dersom arbeidsgiver krever noe som ikke er forenlig med helsen til den sykmeldte bør man kontakte legen sin slik at denne kan presisere hva som eventuelt er anbefalt.

Angående halve dager så ser ikke loven på det på den måten når du er sykmeldt i 50%, da ser man hele perioden under ett, ikke en og en dag for seg.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, Snuppi skrev:

Ja, vedkommende er 50% arbeidsfør,  men det betyr ikke nødvendigvis at arbeidstiden reduseres da det er knyttet til arbeidsoppgaver og ikke tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Skjønner ikke poenget med å være tilstede 100% av tiden, men bare utføre 50% av arbeidsoppgavene. Om man sitter på kontor, skal man da bare sitte og tvinne tommeltotter halvparten av tiden? Jeg ville iallefall jobbet med 100% innsats når jeg først var på jobb, hadde ikke klart å yte kun 50%.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Skjønner ikke poenget med å være tilstede 100% av tiden, men bare utføre 50% av arbeidsoppgavene. Om man sitter på kontor, skal man da bare sitte og tvinne tommeltotter halvparten av tiden? Jeg ville iallefall jobbet med 100% innsats når jeg først var på jobb, hadde ikke klart å yte kun 50%.

Poenget er jo at ikke alle klarer å yte 100% og at tempoet dermed går tregere. Synes ikke akkurat at det er verre å være tilstede 100% av tiden og gjøre 50% av arbeidet, enn å være der 50% av tiden og å gjøre 50% av arbeidet. Man sitter med det samme uansett. 

Anonymkode: 38f4f...6c8

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil det fungere for meg som trafikklærer? Må jeg sitte i bilen med en elev uten å si noe? Eller site alene i bilen uten elev? :forvirra:

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvordan vil det fungere for meg som trafikklærer? Må jeg sitte i bilen med en elev uten å si noe? Eller site alene i bilen uten elev? :forvirra:

Som du ser litt lenger ned i tråden, er det slik at man KAN være på jobb 100% av tiden, men utføre 50% av arbeidsoppgavene. I noen yrker vil deg være vanskelig, for eksempel som trafikklærer. Jeg er selv lærer, og da jeg var delvis sykemeldt reduserte vi (jeg, lege og arbeidsgiver) i tid, slik at var på jobb 50% av tiden. Noe annet er vanskelig i læreryrket (selv om jeg har kolleger som har "andre arbeidsoppgaver" som et alternativ til sykemelding, for eksempel ulike administrative oppgaver e.l.). 

Anonymkode: b60ba...2e3

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du vanligvis skriver 100 brev per dag, vil 50 % sykemelding si at du skal skrive 50 brev per dag i sykemeldingsperioden. Om du klarer det på en halv arbeidsdag, eller må være tilstede full arbeidsdag for å klare det avgjør hvor lenge du skal jobbe hver dag. Hvordan man ordner det skjer i et samarbeid mellom leder og arbeidstaker.

• Liker 1
Gjest Snuppi
Skrevet
13 timer siden, QueRilja skrev:

Du tar feil. Om det er mulig kan arbeidstager være tilstede 100%, men jobbe med 50% kapasitet.

Nei, da arbeidstakeren har nedsatt funksjonsevne. 

Gjest Snuppi
Skrevet
1 time siden, Kanutte skrev:

Om du vanligvis skriver 100 brev per dag, vil 50 % sykemelding si at du skal skrive 50 brev per dag i sykemeldingsperioden. Om du klarer det på en halv arbeidsdag, eller må være tilstede full arbeidsdag for å klare det avgjør hvor lenge du skal jobbe hver dag. Hvordan man ordner det skjer i et samarbeid mellom leder og arbeidstaker.

Det skjer i samsvar med lege, arbeidstaker og arbeidsgiver. Sammenligning din med 50 brev kontra 100 brev er ikke realistisk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...